Vedmaskiner, flishuggar

Japa eller Palax?

21 inlägg 22976 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

Bengt olsson  
#130373 Glömde ni titta på tajfunen på mässan !!!! fattar inte att ni ens funderar på röda maskiner när det finns en blå som är billigare och hundra ggr bättre !!!!

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Japa eller Palax?

loppan  
#130423 Jag tittade ganska ingående på Tajfun på elmia.Vad den föll på var att den blev för dyr med eldrift samt att den kräver 25 amp
säkring. Tyckte inte kapaciteten vat nämnvärt bättre än Palax heller.

Råkade av en händelse beställa en Palax ks 35 traktor/el ergo i dag....... Att det blev ergo var priset samt att man nog behöver lite motion. :mrgreen:
Kostade med 8 tons klyv och sex klyvs kniv 88500 + m alltså 39500 mindre än Tajfun.Visst tajfun är en modell större och ska nog mest jämföras med Kisa kubik,hakkipilke 1x42 etc så jämförelsen är inte helt rättvis.

Palax var den enda maskinen med mauell manövrering av svärdet jag kunde tänka mig då dennas spak har bättre utväxling samt bättre rörelsechema=bättre för kroppen.
I övrigt så var det bara spakstyrda maskiner som var intressanta.
Hakkipilke 1x37 föll på den drivremmsdrivna kedjan,hatar drivremmar efter min japa 700.

Får väl se vad skrotet duger till när jag får hem den eller om jag får ställa den ute i skogen med resten av överblivna maskiner :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

volvo_buster  
#130578 Hej!

Kan varmt rekommendera JAPA 375 Expert!
Har själv en sådan med 8 tons klyv och den "tuggar" i sig det mest, det enda smolket i glädjebägaren är att vi fått ringa Nordfarm om en ny arm till klyvutlösaren då de som levererades under förra året inte hade den kullagerbaserade modellen. De skickade en ny och hör och häpna så ringer de upp dig för uppföljning för att ta reda på om du är nöjd. DET kallar jag seriöst och serviceminded personal!!!!!

Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

kurtsven  
#244881 Hej. Funderar på att köpa mig en PALAX Power 70, är det någon som har erfarenhet av den här vedmaskinen ?

Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

skogsflane  
#247591
kurtsven skrev:Hej. Funderar på att köpa mig en PALAX Power 70, är det någon som har erfarenhet av den här vedmaskinen ?


en vän körde palax 70 men bytte för att han inte kunde köra större diameter än 20-nånting
o ska man köra så smått så kan man lika gärna köra med en bilke o slippa oväsendet med klingan menade han

palax 90 däremot verkar vara en rejäl vedmaskin, men dyr jämfört med kedjemaskiner

Avatar Fallback

Re: Japa eller Palax?

kurtsven  
#247668 Hej.
Jo det är sant att den inte tar så grov ved, ca. 27 cm. men klinga verkar vara bra mycket snabbare att kapa med jämfört med kedja. Och är veden grövre så får det väl bli motorsåg och vedklyv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).