Traktorn i skogen

Ventilpkt. märkn. IN OUT och PCO ?

8 inlägg 3590 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ventilpkt. märkn. IN OUT och PCO ?

axwell  
#130327 Kommer att byta ut mitt nuvarande ventilpaket med två sektioner till något annat med en tredje funktion.

"In" förstår jag direkt men skillnaden på "OUT" och "PCO" förbryllar, båda leder oljan åter till växellådan.
Oljan ut från PCO har jag kört i en omväg genom griplastaren innan den fått återvända till växellådan.

Antar att moderna ventilpaket har annan märkning än detta Hypro 1001 som troligen ersätts med.....


Ventiler övrigt » Monoblockventil

Ställbar tryckbegränsare

602531 Ventil monoblock 3 sektioner 40L 3/8"
Återfjädrande till mittläge
Pris exkl. moms 1 820 :-

från Weimer

Tycker att det hade varit mer logiskt om returoljan kommit genom OUT men genom PCO endast när överströmmaren jobbar.

Hur skall jag koppla in nästa paket?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ventilpkt. märkn. IN OUT och PCO ?

Henrik Petersen  
#130334 Ja jag kan ju inte mycket om det där, men ta o fråga dom på weimer, de vet väl allt som är värd att veta om hydraulik.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Ventilpkt. märkn. IN OUT och PCO ?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130346 Vet inte, men vad har du det 3-spakspaketet till? Stödben? Och hur har du
kopplat det?

Avatar Fallback

Re: Ventilpkt. märkn. IN OUT och PCO ?

axwell  
#130352
ATK skrev:Vet inte, men vad har du det 3-spakspaketet till? Stödben? Och hur har du
kopplat det?


Nej ventilpaketet styr frontlastaren som behöver en tredje funktion för att reglera snöbladets svängning.

Griplastarvagnen kommer på efterkälken både bokstavligt och hydrauliskt, dvs returen går genom griplastaren innan den når väx/transmission igen.

Så en av frågorna är: Vad betyder PCO?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpkt. märkn. IN OUT och PCO ?

mannen  
#130371 Det bästa är om du ringer till Weimer.
Jag kan tänka mig att en av utgångarna från paketet ska ha trycklös retur och att den andra går bra till att använda till seriekoppling. Växlar man utgångarna och man har för högt mottryck i returen så är det stor risk att överströmmningsventiler och annat smått och gått börjar må dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Ventilpkt. märkn. IN OUT och PCO ?

stegmaster  
#130375 Kolla side 20 i denna pdf fil. (PCO=tryckvidareföring), så ser du hur det funker.
http://www.okonomi-deler.no/content/pdf ... aulikk.pdf

Avatar Fallback

Re: Ventilpkt. märkn. IN OUT och PCO ?

ulfgustav  
#130378 Hej
Såhär är det: OUT denna port tål normalt bara max 25 bar på de flesta ventiler
PCO, står det inte HPCO? = Retur med sk seriekopplingsnippel denna skall användas då man seriekopplar mot t.ex huggar vagn eller annat paket

Avatar Fallback

Re: Ventilpkt. märkn. IN OUT och PCO ?

axwell  
#130383 Tack alla, då har jag mao. lagt in griplastaren mot rätt retur (PCO) från frontlastaren. Tittade även på Stegmasters hänvisning på sid 21 och det stämmer ju bra med "ulfgustavs" och "mannens" kommentarer.

Ändå förvånad att PCO (pressure cut off) står för den egenskapen.

Det blir till att ringa Weimer, behöver alltså seriekopplingsutgång och skulle vilja ha till flytläge på frontlastaren.


PS. Frågade grannen som är hydraulkunnig, han menade att PCO står för "pressure carry over" och då stämmer det bättre. DS.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).