Bioenergi

inköp av kran och klippaggregat

12 inlägg 7778 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

inköp av kran och klippaggregat

hammarudda  
#123545 Hej!

Jag och min far har funderat på att investera i traktor, (skogsvagn har vi, 8 ton) ny kran och ett klippaggregat på den för att använda i gallringar och klippning av åkerkanter.

Har suttit å letat på nätet, men har svårt att komma någon vart om vad som är bra, prisvärt och vad man ska tänka vid inköp.

Har läst lite här på olika trådar och verkar finnas många kunniga här. Vad rekomenderar ni? Vad ska man undvika?

Eller har ni helt andra förslag på hur man borde gå tillväga om man vill ta ut rätt stora mängder energived själv?

budget, ca 500 000 kr.

tacksam för svar!:)



   TS
Avatar Fallback

Re: inköp av kran och klippaggregat

ulfgustav  
#123561 Varför inte satsa på en VIMEK, Biocombi, då får Ni en liten smidig maskin

Avatar Fallback

Re: inköp av kran och klippaggregat

Cat554  
#123775 Jeg har montert klippeaggeregat på en NH-E50 bandgraver. Bare såvidt kommet igang, men mener den er langt mere anvendelig enn på en traktor med kran. Og så har du en graver. Alt er på snabbkobling. Graveren kostet 200.000.- (2008 modell, 1200 timer) fra England. Klippen og litt hydraulikk ca 100.000.-
OH

Avatar Fallback

Re: inköp av kran och klippaggregat

foton  
#123791 Instämmer med Cat554 kör själv med minigrävare och Naarva 2000-25 fungerar perfekt till sådana jobb som du skall göra. Största fördelen är att det är lätt att få ihop bra högar. Framkörningen fixar man lätt med 4*4 traktor och huggarvagn.

Användarvisningsbild

Re: inköp av kran och klippaggregat

stegmaster  
#123805
Cat554 skrev: Klippen og litt hydraulikk ca 100.000.-

Jøsses, hvilken klipp koster så mye??? :surp:
Har du ikke et bilde av graver/klippen du kan legge opp??

Själv fick jag första underhållet på stegmaster`n sen ny (2005 modell) i helgen.
Blev en ny slang och svetsning av en kolvstång(til lilla gripkloen) som lossade.
En bild.
Foto0019.jpg

Användarvisningsbild

Re: inköp av kran och klippaggregat

Robert Lindberg  
#123893 Lite av mina erfarenheter:

Beror vad ni har för krav på produktion och volym. Ska ni mest köra på egen mark eller blir det också uppdrag för andra. Ska man jobba på entreprenad med flismaterial så är priserna så pressade att produktionen måste vara därefter, kanske inte lika viktigt om man kör på egen mark.

Grävmaskin med klipp har säkert sina fördelar men den är långsam och trög och går inte att skota med. 8-10 tons skotare fungerar hyfsat bra som allround maskin, dvs till åkerkant, hagmark och i nödfall i bestånd. Klipp typ Nisula, Mecanil osv med ackumulering är bäst på klent material upp till 20cm. Blir det grövre så är det bättre att såga. Klippar med ackumulering kräver separat hydraulik/el. Mindre klippar typ Biojack styrs med gripens funktion och funkar bra men är inte supersnabba. Klipparna är ganska tunga, med slangar och upphängningar nära 400kg.

Jag kör nu med ett litet sågande aggregat på min Valmet 830 med 9,3m kran. Aggregatet som bara väger 225kg går på gripfunktionen så inga extra slangar behövs. Körde förut med Nisula 280E+ som var i tyngsta laget för CRF6 kranen och för midjelåset. Man måste också ha så mycket krankapacitet att man får upp en lagom hög välta som i vissa fall måste täckas.

Användarvisningsbild

Re: inköp av kran och klippaggregat

Mäki  
#123901
Robert Lindberg skrev:Jag kör nu med ett litet sågande aggregat på min Valmet 830 med 9,3m kran. Aggregatet som bara väger 225kg går på gripfunktionen så inga extra slangar behövs. Körde förut med Nisula 280E+ som var i tyngsta laget för CRF6 kranen och för midjelåset. Man måste också ha så mycket krankapacitet att man får upp en lagom hög välta som i vissa fall måste täckas.


Vilket aggregat kör du med? Hur funkar det att flerträdshantera med det, vilket jag anser som en nödvändighet när man kör klena stammar? Man kan ju inte sitta och lasta bara en pinne i gången om man vill få lönsamhet.
Men är det för privat bruk säger jag inte det är fel.

Avatar Fallback

Re: inköp av kran och klippaggregat

Cat554  
#123981 Jeg er nok enig i å montere klippen på en skotare om det er langs markkanter osv. Mitt formål er tidlig gallring og forhåndsrydding til gallring. Da ville jeg ha en maskin under 2 m bredde, og graveren skal være så kort i hekken at den ikke går utenfor beltene på tvers. Dette oppfyller NH-E50. Dessuten er den billigere og mer driftsikker enn en skotare, dieselen for en dag kan kan du ha i en flaske.
Om den fungerer såpass bra som det hittil ser ut skal den få ny rak bom og klembanke på bladrammen. Da skal jeg lunne ut til stamveg hvor vi kvister og kapper med en middelstor hogstmaskin.
OH

Användarvisningsbild

Re: inköp av kran och klippaggregat

Robert Lindberg  
#124174 Vilket aggregat kör du med? Hur funkar det att flerträdshantera med det, vilket jag anser som en nödvändighet när man kör klena stammar? Man kan ju inte sitta och lasta bara en pinne i gången om man vill få lönsamhet.
Men är det för privat bruk säger jag inte det är fel.[/quote]


Kör med ett Hollänskt aggregat, GMT035. Finns idag inte med utvecklat flerträdshantering. Kör mest grövre objekt och som sagt ska man köra klent så är en ackumulerande klipp mycket bättre. Att välja rätt prylar är ofta en kompromiss som måste styras av vad man i huvudsak skall syssla med. Att sitta och klippa klent kort material ger ju inga volymer och inte heller någon lönsamhet för den som skall betala.

Avatar Fallback

Re: inköp av kran och klippaggregat

smess  
#124462 ABAB 250 med akumulering är ett kanonaggregat med litet underhåll om du kortar akumuleringsarmarna lite. Det är lätt och snabbt!
Skippa grävmaskiner och skotare/traktorer utan midjelås. Ska ni gallra eller tänka på hög produktion så använd inte skotare i bestånd. Fördelen med en skotare med utbyggt lastutrymme är att man kan slänga på en GROT grip och skota GROT.

Avatar Fallback

Re: inköp av kran och klippaggregat

kia  
#130295 Hej varför inte satsa på en grävare och en hummer 170 bra kapacitet lite u-håll dessutom annan användning av grävaren kör själv med en 4,5 tonsbandare o 8,5 tons hjulare klippen 64 000+m

Avatar Fallback

Re: inköp av kran och klippaggregat

svartjärnarn  
#131202 Ska ni köra lite grövre så funkar Hultdin F55 kanonbra , har själv ett monterat på en 250 ösa , tyvärr ingen accumulering . Men funkar bra med tanke på vad det kostar !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).