Skogsmässor

bilder elmia 2011

25 inlägg 19811 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bilder elmia 2011

pontiacfarmer  
#130139 jupp
lägger ut lite av de bilder jag tog..på både stora å ..öööhh små maskiner
å såna som DÅNAR........
tack svempus för biljetterna
enjoy

s



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: bilder elmia 2011

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130159 Öhhh, var är de små maskinerna. Här kommer i alla fall en bild som jag kom ihåg att knäppa, en radiostyrd Oxen.
Maj 2011 068 red.JPG

Användarvisningsbild

Re: bilder elmia 2011

molnia  
#130161 Jag lägger in lite bilder här och det är inte bara nyheter. Tog mycket bilder på huggarvagnar i storlek omkring 9-10 ton för det var av egenintresse.
Kesla 202 .jpg

Möre 9.jpg

möre 11.jpg

KTS 10,0.jpg

KTS 11,0.jpg

KTS 11,0.jpg

Multiforest p620 kran.jpg

Multiforest p6200 kran.jpg

Multiforest Boggistyrning.jpg

Multiforest Boggistyrning V 6300 kran.jpg

Weimer 10.jpg

Weimer 10 Ramstyrning.jpg

Vreten.jpg

Mowi.jpg

Moheda.jpg

Farma T10.jpg

Utnäs industri.jpg

Utnäs 10 ton.jpg

Utnäs.jpg
Senast redigerad av molnia fre 27 maj 2011, 20:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: bilder elmia 2011

pontiacfarmer  
#130162 opps
glömde jag dom
här kommer två på världens dyraste röjsåg.............radiostyrd
å så en bild på ett pucko som inte begrep att det är lättare å kvista när trädet ligger ner :mrgreen:

s

mer kommer på STORA flismaskiner

   TS
Avatar Fallback

Re: bilder elmia 2011

pontiacfarmer  
#130164 här kommer några till..chippers :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: bilder elmia 2011

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130167 Bra huggarvagnsöversyn molnia, vilken blev du mest sugen på?

Användarvisningsbild

Re: bilder elmia 2011

molnia  
#130175 Ja jag hade några bilder på huggarvagnar till.
vreten flak 1.jpg

vreten flak 2.jpg

vreten flak 3.jpg

vreten flak 4.jpg

Patruuna.jpg

palm 9.jpg

palm 9 ton.jpg

palm 10.jpg


Ja vilken vill jag ha mest?
Är lite sugen på en paralellförd kran. Testkörde Mowikranen under mässan. Har ju inte Kört vagnen något i terräng så den vet jag inte hur den "känns". Men Tycker att Mowis vagn inte är häpnadsväckande, kranen är jättetrevlig.
Alternativ till paralellförda kranar är Multiforest och Vreten.

Men en notis; titta på Keslas boggivagga och axeln som boggivaggan är upphängd i mitt förra inlägg. Där är det stort avstånd från centrum centrumbalken till boggivaggans axels infästning och försök se på Utnäs industris boggiaxel, där är fästet för boggiaxeln nästan under centrum centrumbalk. lagerbussningen borde vara starkare på utnäs vagn.
Ett alternativ är en Utnäs vagn med en mowikran på......mmmhmm :grin: den skulle vara trevligt men ska läsa på mer om specifikationer om vagnar så får vi se...

Men utan tanke på pengar och traktorn vi har idag(som inte har driv-pto) så är Weimers 12 med mekanisk drift från drivhjulsberoende kraftutag en fin "dröm", fast hade man haft så mycket pengar hade man nog köpt en skotare.

Användarvisningsbild

Re: bilder elmia 2011

molnia  
#130176 Tycker det även är stort avstånd från kran till staket på patruuna vagnen, och det ligger för mycket synliga slangar och rör, Patun vi har idag är det inte ett rakt rör på för dom envisas med att montera allt utvändigt.

Avatar Fallback

Re: bilder elmia 2011

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130181
molnia skrev:Är lite sugen på en paralellförd kran...........kranen är jättetrevlig.


Det är inte jag, jag vill nog ha ett utskjut.
Av sådana kranar så har jag bara provat Mowi 400 och tyckte den var kändes klumpig att trä med mellan träd, och svårt att "parkera" kranen vettigt när lasset är fullt......antingen var gripen i backen eller så var kran i lelefonledningshöjd. :???:
Men visst är många nöjda med Mowi.

Jag tycker krantypen på t.ex Moheda, KTS eller Vreten med knäck på bommen, överliggande lyftcylinder och utskjut verkar trevlig.

Tar en närmre titt imorgon.....

Användarvisningsbild

Re: bilder elmia 2011

molnia  
#130185 jo helt klart ska vikarmskranar ha bomcylindern på översidan.

jag har kanske missat något, fick bara lägga på ett par pinnar på vagnen när jag körde kranen. Men en fulllastad moheda etc lägger du ju kranen rak uppe på lasset och det gör du väll när man har en mowi också?

jag kan tänka att om man har 6,7meters kran så är en mowikran kanske knölig att parkera om det är 3m ved man har på vagnen. Kranen sticker ut så långt bakåt i det parkeringsläget så den kan falla ner men med tryck i systemet ska den ju inte falla ner. eller?

Men vreten har "mowi" med utskjut. Fick dock inte provköra deras vagnar under mässan.
"bara titta, inte röra" 😡

Användarvisningsbild

Re: bilder elmia 2011

Skogstomte  
#130191 Kompletterar med några bilder...

P5271298.JPG

P5271299.JPG

P5271320.JPG

Avatar Fallback

Re: bilder elmia 2011

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130194 Jag tycker bara att en Mowi med lite räckvidd är klumpig i många lägen, t.ex att tråckla med i gallring eller vid kranparkering.
Lägger man den på lasset så måste man antigen ha stickan uträtad bakåt, eller om man hugger tag i nå´n lastad timmarstock så sticker kranen skyhögt upp.
Vretens variant kanske är det bästa av två världar, räckvidd och samtidigt paralellkranens rörelsemönster utan att kranen blir så klumpig. Visste faktiskt inte att det fanns.

Användarvisningsbild

Re: bilder elmia 2011

Kjell S  
#130205 Juste med lite bilder, hade kameran med.. men det blev bara en bild.. Polarn som stödsover på bussen efter en pilsner 06.24...

Avatar Fallback

Re: bilder elmia 2011

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130250 Utnäs verkar rejäla, har ju bara större vagnar, KTS hade hyffsade priser tycker jag. Man fick med
2-spak på köpet om man handlade på mässan.

Användarvisningsbild

Re: bilder elmia 2011

Mäki  
#130267
Skogstomte skrev:Kompletterar med några bilder...

P5271298.JPG

P5271299.JPG

P5271320.JPG


Vad är detta för monster? Ser ut att gå bra i blött.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).