Skogsvagn (Huggarvagnar)

Möre skogsvagn

15 inlägg 8324 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Möre skogsvagn

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130141 Är det ngn som har sett/kört ngn möre skogsvagn.
Har en nokkavagn som jag kan montera på tippflak på men den börjar se sina bättre dagar nu.
Jag vill ha flak pga att jag kör så mycket annat med vagnen också. Smidigare med tipp då också.
Var nere hos weimer o pratade med dom men enligt dom så fanns det ingen efterfråga på att kunna montera flak på deras vagnar iallafall.
Alternativet är ju att byta renovera vagnen & byta kran men nytt är ju nytt



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Möre skogsvagn

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130154 Vreten har väl tippflak till någon modell om de inte har slutat med det. Går det inte att
modifiera ditt flak till en ny huggarvagn?

Användarvisningsbild

Re: Möre skogsvagn

molnia  
#130177 Har lagt in bilder på vretens flak insatts i tråden " Bilder elmia 2011 "..

Avatar Fallback

Re: Möre skogsvagn

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130201 Det går nog att modifera flaket till en ny vagn men det börjar också sett sina bästa dagar. det är ett spannmålsflak så det tar ju rätt illa vid sig när man lastar stubb o sten.
Vill gärna ha ett dumpersflak.
Ska kolla på vretens.
såg att kts har ett dumpersflak också

   TS
Avatar Fallback

Re: Möre skogsvagn

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130202 kollade på vreten. men när det inte finna tipp på den så är det inte intressant.
Lasta jord o dyligt utan att kunna tippa av det sista & få handösa istället!!!
märks när jag har kört stubbar hur mycket jord det blir på flaket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Möre skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130209 Kolla Utnäs industrier, de har tippflakkasset som passar istort sett alla lite större vagnar för den har ett eget underrede som tippkolven sitter i.
Hörde en granne sa att den kostar 69000 utan baklämm
Lite dyrare än när jag köpte Mohedas sista tillverkade som nog Utnäs är baserad på :mrgreen:
Frågade i KTS monter o fick svaret att de var Utnäs flak de hade

Avatar Fallback

Re: Möre skogsvagn

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130252
Södergård skrev:kollade på vreten. men när det inte finna tipp på den så är det inte intressant.
Lasta jord o dyligt utan att kunna tippa av det sista & få handösa istället!!!
märks när jag har kört stubbar hur mycket jord det blir på flaket.

Jodå,visst är det tipp till Vretens dumperflak..Om du går in på vreten.se så har dom bilder på hur det ser ut.
Bilderna som var inlagda här på forumet från Elmia visade dock ingen tippkolv.. :smile:
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Möre skogsvagn

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130404 Undrar hur möres flak är..(spannmåls och dumperflak) Missade tyvärr dom på elmia..

69000 för utnäs(ifall de stämmer?) är lite för mycke. På möres hemsida går dom flaken på 47-48000, man kanske skulle kolla upp ifall de även skulle kunna passa en moheda :roll:

Avatar Fallback

Re: Möre skogsvagn

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130413 Va inne på vretens hemsida & såg att de hade ett dumberflak. Men tycker att det såg omständigt ut att byta flak.
Ser mycket smidigare ut på både kts & möre.
Nu har jag nokka & det tar ca 30 min att byta flak själv. det är ju en hel ram på tippflaket så det är smidigt

   TS
Avatar Fallback

Re: Möre skogsvagn

Hema  
#130420 Ev. liten galen tanke..
Men vad sägs om att skaffa en lastväxlarvagn typ mindre BIGAB-kärra fixa dit ett kranfäste och skaffa olika flak för olika behov? Risk att kärran blir för tung i skogen?

Avatar Fallback

Re: Möre skogsvagn

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130424 Det finns färdig flakväxlarvagn med kran men tror det blir för tungt. samt att det är mer som kan gå sönder i skogen.
för det handlar inte om det går sönder utan när 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Möre skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130506 Enklaste sättet att kolla Utnäs pris är att ringa dit!
0472 76335 el 0708763350

Avatar Fallback

Re: Möre skogsvagn

Obon85  
#130509 Vretens tippflak har vi till våran 10 tons vretens kärra å mer än 10 minuter tar inte bytten om jag så anstränger mig ;)

Har den gammla modelen med lämmar istället för dumper annars var d ingen större skillnad på dom nya såg jag på elmia... :D

Avatar Fallback

Re: Möre skogsvagn

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130535 ok är det så smidigt så ska jag titta lite närmare på vretens vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Möre skogsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130946 Som tidigare nämnts har vi ett flak från Utnäs och det monterar vi bara på dubbelramsvagnen då denna är betydligt mer vridstyv. Att ta bort flaket kräver att man lossar 4 skruvar, lyfter upp flaket med underram på sina stödben och kopplar bort hydraulslangen (förargligt om man glömmer den i ivern att bräcka grannen med hur fort det går att ställa om...). Kör fram och stoppa i lagom mängd stöttor. 20 minuter känns realistiskt om man inte skall bli för svettig!

MVH

Morgan Nordin
K.T.S

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).