Skotare

Internet i traktorn??

22 inlägg 9244 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Internet i traktorn??

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13008 Är det någon som har erfarenhet av att koppla upp sig mot internet med "maskindatorn" Det finns ju fina USB-modem nu som man surfar på 3G och gsm-nätet med. Det jag är funderar över är hur säkert det är. Man vill ju inte bli stående får att man har "virus" i datorn. Orkar datorerna med ett virusprogram? Behövs det?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13011 Virusprogram behövs

Men vet inte om de är så smart o surfa via maskindatorn eftersom du säger finns det risk att få virus och bli stående :(

finns ju annars billiga bärbara nuförtiden?

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13012 Vi använder internet som vi kör via gprs enbart för att ta emot och skicka mejl. Surfa går hemskt segt. 3G lär väl gå bättre,men då är det väl problem med täckningen på vissa ställen.
Men man ska väl passa sig för virus,tycker datorn kraschar titt som tätt endå i skördaren....

Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13014 Hur ofta brukar datorn krångla för dig Engstrand? Vad har du för nån?

Framförallt så blir det väl dyrt att surfa via gprs? Tar inte operatörerna typ 15kr/megabyte?

Antivirusprogram bör du alltid ha när du ansluter till Internet (eller andra nätverk), oavsett situation.

/DaPe

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13016 jag har oxå internet i masinen via gprs men skulle aldrig våga göra annat än att skicka mejl.. inte så kul o ringa chefen o säga att datorn lagt av pga virus.. räcker som sagt med allr annat krångel som är med datorena..

Avatar Fallback

Re: Internet i traktorn??

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13020
Maldas skrev:Är det någon som har erfarenhet av att koppla upp sig mot internet med "maskindatorn" Det finns ju fina USB-modem nu som man surfar på 3G och gsm-nätet med. Det jag är funderar över är hur säkert det är. Man vill ju inte bli stående får att man har "virus" i datorn. Orkar datorerna med ett virusprogram? Behövs det?

det finns antivirus program som tar lite minne av datorn så det skall fungera
men det enklaste är att stänga av javascript och kakor det ger faktiskt ett bättre skydd och sen att man inte andvänder sig av ie.

Avatar Fallback

NMT

Herr_David  
#13021 Det finns ett annat alternativ som tydligen ska ha bättre täcknng än det vanliga 3G-nätet. Har ingen erfarenhet av det men det kanske kan vara värt att kolla upp.
http://www.nmt.net

Hälsningar David

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13022 Man kan då få starta om timbermaticen 1 gång / skift iallfall. Hade stora problem förr,men det visade att de va nån bugg när man körde med staminsamlingen. Kom man upp i några tusen stammar så orkade den inte med alls. Helt bra är den väl inte nu heller,men de är väl sånt man får räkna med när windows är inblandat. :D Backkameran spelar nog också in
när man man flyttar sig snabbt framåt bakåt.
Nu har ju inte vi nyaste datorn som sitter i dem nu,den är säkert bättre.


DaPe skrev:Hur ofta brukar datorn krångla för dig Engstrand? Vad har du för nån?

Framförallt så blir det väl dyrt att surfa via gprs? Tar inte operatörerna typ 15kr/megabyte?

Antivirusprogram bör du alltid ha när du ansluter till Internet (eller andra nätverk), oavsett situation.

/DaPe

Avatar Fallback
Fisketorp  
#13024 Tänkte ställa frågan vilket Os(operativsystem) som finns i datorn, men verkar som det är windows enligt ovan?

goda datavänner hävdar att virusrisken för ex Unix, MacOs osv inte är alls lika stor som för windows då det hela tidne produceras nya virus samt är det ju inte okänt att anntalet buggar i windows är ganska stort.

välupdaterat Xp med bra drivare mm funkar ganska kanon facktist.
vista har jag ingen erfarenhet utav.

Själv står datorn på istortsett 24/7 utan att andvända något antivirusprogram, märker inget på datorn mer än att den blir segare ju längre den står på så omstart efter några dagar eller vecka.

Har kollat ibland också vid ominstalation men ej haft några virus.

Det beror mycket på vad man surfar på, ifall man laddar hem saker mm.

Borde ju inte vara så värdelös dator ifall den orkar med windows(kanske någon enklare utgåva?) men det finns även antivirusprogram till windows baserade telefoner, dessa kräver ej mycket.

Föresten varför ska man surfa på jobbet?=P
bästa vore nog en smidig bäbar, funkar till mycket mer och dem kostar inte så mycket ifall man bara vill surfa..

//Martin

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13028
DaPe skrev:Framförallt så blir det väl dyrt att surfa via gprs? Tar inte operatörerna typ 15kr/megabyte?


Skaffar du tex Tele2:s 3G abonemang (99:-/mån, upp till 7,2 Mbit, har just nu 2.5 Mbit enligt www.bredbandskollen.se) ingår fri surf både på 3G och GPRS. Det är inte alls säkert att GPRS har bättre täckning, ibland kan det vara tvärt om.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13035 anledningen till att man behöver surfa på nätet i en sködare ät för att ladda ner bla olika kompliment till gps kartan.. så som fornlämningar o annt.. vi gör inte det nu för risken att få i skit i datorn så vi tar det på usb i från kontoret istället men ibland hade det ju varit bra o kunna ta det direkt

Avatar Fallback
seke  
#13731
Niklas H20 skrev:anledningen till att man behöver surfa på nätet i en sködare ät för att ladda ner bla olika kompliment till gps kartan.. så som fornlämningar o annt.. vi gör inte det nu för risken att få i skit i datorn så vi tar det på usb i från kontoret istället men ibland hade det ju varit bra o kunna ta det direkt


Som Herr_David skrev tidigare, http://www.nmt.net/.. De använder alltså gamla NMT 450-nätet för att skicka ut 3G i, s.k. Turbo-3G... Täckningen är ju bra många gånger bättre än vad 3G-nätet är idag..
Ang. risken att få virus så är den inte stor om man surfar på rätt sidor och inte klickar på för många konstiga popup-fönster som dyker upp... Sunt förnuft brukar räcka.

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14677 Har nu kopplat upp mig i traktorn, så här kommer ett inlägg direkt ifrån hytten! Jag kör Telias mobila bredband, utan virusskydd men med brandvägg. Kanon att kunna rapportera volymer samt att kolla privat mail då man ligger borta.

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#14679
Maldas skrev:Har nu kopplat upp mig i traktorn, så här kommer ett inlägg direkt ifrån hytten! Jag kör Telias mobila bredband, utan virusskydd men med brandvägg. Kanon att kunna rapportera volymer samt att kolla privat mail då man ligger borta.


Intressant!
Har du ett USB-modem med inbyggd antenn eller är det extern antenn?
Hur verkar täckningen hittills?

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14683 Det är ett USB-modem, ser ut som en liten dosa bara. Funkar mobilen så funkar modemet. Där det finns 3G täckning är det riktigt bra fart! GSM/edge går betydligt segare, dock fortare än gprs tror jag. Nä FAN nu måste jag köra :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).