Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

timberjack 1270b bromsproblem

6 inlägg 5166 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

timberjack 1270b bromsproblem

nelson87  
#110834 Jag har problem med bromsarna, när jag trycker på bromsen så börjar bromsindikatorn att lysa å de går inte göra nånting! i bromspedalen känner man att den bara går i botten sen händer de inte nått och de går inte pumpa upp nått tryck, kan de va så lätt som att fylla på bromsvätska?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: timberjack 1270b bromsproblem

Mäki  
#110845 Nu måste någon rätta mig om jag har fel.
Jag renoverade bromsarna på både våran 870b och ena 1070 och på dom maskinerna så fungerar bromsarna
med hydraulolja och trycket direkt från hydrauliken, alltså är pedalen bara en elektrisk givare som reglerar hur mycket tryck som åker in i bromscylindrarna.
Det är inte som på bilar så du kan inte pumpa något tryck utan jag tror att det är ett elfel men precisera vad du menar med att det inte går att göra något.

Avatar Fallback

Re: timberjack 1270b bromsproblem

nelson87  
#110852 okej men då kanske de räcker med att fylla på hydraulolja för jag tror att de är de tmc:n varnar för! va mörkt idag när jag höll på men får gå ut imon och kolla! hoppas de kan vara så lätt å fixa, om de inte hjälper så får jag skriva vidare här! tack för tipset i alla fall :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: timberjack 1270b bromsproblem

Mäki  
#110856 När den gamla TMC varnar för att du har för lite olja så har du fortfarande mycket kvar och det går utmärkt att köra ändå.

Om du kör den utan olja så att pumpen tar luft så havererar den därför finns det en stor reserv med olja efter att den börjat varna.

Om det är väldigt kallt när du startar den kan TMC varna för att filtret är stockat det slutar när den blir varm men för att kvitera ett fel måste man starta om maskinen.

Du har nog något annat fel troligen.

Användarvisningsbild

Re: timberjack 1270b bromsproblem

Skogshuggarninorr35  
#110877 Du har en broms ventil precis som en bil, och det sitter en behållare i hytten och är den tom så måste du fylla på.
Den sitter i höger framkant under instrumentbrädan.
Men nu när du inte har något motstånd alls så måste du lufta bromsen precis som en bil, på bromsventilen som sitter under hytten (den är blå) sitter en vanlig luftnippel.
Fyll en oljekanna med bromsvätska och sätt fast en slang mellan pipen och nippeln, öppna nippeln och pumpa in oljan bakvägen tills du får igång pedalen igen.
Färdbromsen går på en separat linje ner till bromsventilen vilken lägger på hydraultryck på bromskolvarna.

Avatar Fallback

Re: timberjack 1270b bromsproblem

Holger42  
#129984 fyll bromsvätska eller hydraulolja,kommer inte ihåg vilket i behållare innanför högerdörren.lufta på bromsventilen under hytten (blå sak)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).