Motorsåg och handhållet

Köpa motorsåg, Stihl 192 CE??

11 inlägg 19779 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa motorsåg, Stihl 192 CE??

pelleulf  
#129857 Hej!
Tänkte investera i en ny motorsåg.
Har funderingar på en denna lilla Stihl. Är det någon som har provat? vad tycker du?
Skall ha den till byggjobb, ved och fälla mindre träd och grövre sly, typ stora hasselbuskage.
Sedan kan det kanske va smidigt att klättra upp i stora träden, och rensa av grenarna innan fällning med en större såg. (Jättebokar) för att inte skada det som skall stå kvar.

Är det rätt val? Kostar nu 2990:- annars 3600:-

Mvh P



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg, Stihl 192 CE??

Hultebergarn  
#129884 Jag har väl ingen jättestor erfarenhet av motorsågar, så jag har inte så jätte mycket att jämföra med. Men jag köpte en 192:a förra året. Tänkt att ha till kvistning med mera då min 390 blir lite stor och klumpig för sådan jobb. Är riktigt nöjd med sågen. Den är otroligt lättstartad, ingen jätte effekt kanske men räcker gott och väl till för kvistning och sågning av lite klenare ved. Sedan är den ju oerhört smidig, väger knappt något alls. Vilket har varit guld värt när jag har gått och sågat gallringsved i skogen. Dom där kilona som sågen är lättare kontra min 390 är guld värt för ryggen:) Så till dina ändamål skulle jag rekomendera denna såg.

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg, Stihl 192 CE??

Phantom  
#129885 Jag skulle nog säga att det beror lite på hur mycket ved du ska såga?!?
Vedsågning sliter hårt på en såg så där rekommenderas en större, men det är som sagt beroende av hur mycket ved du ska såga.
Har inte provat just den sågen själv, men hade en HVA 240e som är något större. Och för mig så var den sågen för liten och klen för vedsågning. Den låg på 38cc och ca.2hk.
Annars tror jag det är en lätt och smidig såg.

Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg, Stihl 192 CE??

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129888 Jag skulle valt Stihl 200. Den är dock lite dyrare.

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg, Stihl 192 CE??

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129898 Jag skulle valt Stihl 192 CE. 200'en är för dyr och har for mycket vibrasjoner. Du får 2 stk 192 for prisen av en 200.
Om du åpner lyddemperen litt og gir den litt mer bensin går den like bra som en 200. Det gjør min :grin:
Jag har byttet sverd/kjede til samme som MS200, den smale orginal kjeden blir veldig lett sløv.
Bruker den til nesten alt, men det er ingen sag å kappe ved med det blir for tungt. Perfekt til alt klent arbeide.
Alle snakker om kvaliteten i MS 200, vel de fleste delene er de samme på 192 om man titter litt nærmere.
Kvaliteten følger ikke prisen, prisen settes etter hva markedet er villig til å betale.

Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg, Stihl 192 CE??

traktorz  
#129901 Pappa minns jag hade en mycket liten Partner motorsåg, som var otroligt smidig för lättare vedgallring. Vid varma dagar och lite tyngre jobb kokade dock bensinen. Men som sagt, motorsågens vikt betyder oerhört mycket.

När vi nu fick höra talas om en lätt motorsåg, Stihl MS192 C, så blev vi direkt intresserade, eftersom vi hade den gamla Partner-sågen i åtanke. Vi behöver för vedgallringen en lättare motorsåg att komplettera de tyngre Jonsereds 535 & CS2152. Vi hade även fått fina rekommendationer av en granne som använt sin under vårvintern.

Sagt och gjort; Igår handlade vi en Stihl MS192 C med lilla 12" svärdet, en extra kedja 61 PMMC3 44, samt Ø4.0[mm] rundfilar. Som redan nämnts ovan, en lättstartad fin liten såg.

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg, Stihl 192 CE??

county  
#130049 løp og kjøp er veldig førnøyd med min. vel vi skulle vel alle ville ha en 60cc som veier tre kilo,

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg, Stihl 192 CE??

Bengt.Svensson  
#130062 Jag köpte min förra året och har den till gallring, mycket lätt och smidig såg. Vi köpte en till i år.

Avatar Fallback

Re: Köpa motorsåg, Stihl 192 CE??

axwell  
#130064 En lätt och smidig liten såg men priset är inget tillfälligt rea-pris. Samma som jag betalade senhösten -09, en ny modell var på gång enl. rykten fast den har jag inte sett än.

Små tankar som ändå räcker förvånansvärt länge eftersom effekten inte är så märkvärdig.
Har mest använt den vid grövre röjning/klenare gallring, dvs för upparbetning i skogen av det som senare skall bli ved.

Inte så rapp som Tanaka 4501(heter nu Hitachi ???) som väger 6-7 hg mer men har en helt annan kapacitet för både fällning och kvistning, den kostar oftast under 4000 inkl.

Användarvisningsbild

Stihl alive and kicking: MS 192 C-E

traktorz  
#324889 Alltså, en lättare motorsåg till klenare röjningar, MS192C-E på ca 30cc & 1.3kW, är motormässigt mycket bra och försedd med den förra generationens motorteknik som hade en enklare uppbyggnad än hos dagens friskluftsmotorer (X-Torq, 2-MIX, Strato, ...). Sågen startar som vanligt lätt, går bra och tändstiftet uppvisar därmed fortfarande en fin chokladbrun färg, se bilden.

P4049372r810.JPG


Men luftfiltret, som är lättåtkomligt under en lucka, behöver ibland daglig tillsyn - speciellt vintertid, då isbildning kan förekomma.

Normalt blåser jag snabbt rent filtret med tryckluft, tar in i värmen vintertid, samt har även någon enstaka gång tvättat det i ljummet vatten med diskmedel, för att få bort ev. oljefilm.

Filtret (1137 120 1602) kostar ju en slant, så det har jag varken valt eller behövt ha som reservdel.

Viktigt är att hålla kedjan vass, samt rätt spänd, för att undvika att den hoppar av och skadar sina egna drivlänkar och sågens innanmäte. Lämpligaste kedjan är den medlevererade 1.1mm PMM3, fast 1.3mm kedjorna är förstås robustare och har ett större skär, än vad sågen normalt klarar av. En smärre ljuddämparmodifiering torde höja effekten tillräckligt hos sågen, för att bättre kunna driva 1.3mm kedjorna.

Ref:
♦ Köpa motorsåg, Stihl 192 CE??
viewtopic.php?f=12&t=10832

♦ Ny motorsåg. ms 192?
viewtopic.php?f=12&t=13431

♦ Stihl MS 192
viewtopic.php?f=12&t=13432

♦ ms 192
viewtopic.php?f=12&t=16134

♦ stihl ms 192 c
viewtopic.php?f=12&t=16861

♦ STIHL MS 192 MED PMMC3 ALT PMM3
viewtopic.php?f=12&t=17848&p=246117&hilit=MS+192#p246117

♦ FILMALL TILL PICCO
viewtopic.php?f=12&t=19148&p=273278&hilit=MS+192#p273278

♦ PROVA MED 1.3MM 3/8" LP KEDJA PÅ MS 192
viewtopic.php?f=12&t=21483&p=313530&hilit=MS+192#p313530

♦ Stihl MS 192 C-E (svärd/kedje-alternativ)
viewtopic.php?f=12&t=21681

Användarvisningsbild

Re: Köpa motorsåg, Stihl 192 CE??

JensSkoog  
#324920 Holler med dig, Traktoz - MS192 C E gillar jag eftersom den är en lågviktare som gör klenarbetet utan att jag behöver bära tungt. Men luftfilteret får man göra rent varje dag, och kedjan må kollas ofta. Jag körer med 1,1mm. Har provat 1,3, men det är bättre i beskärning och "finarbete" å använda 1,1.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).