Virkesmätning och Matrisfub

Får betalt i m3fub, levererar m3fpb

28 inlägg 28683 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Får betalt i m3fub, levererar m3fpb

Fredrik  
#1285 Hej alla!
Jag har en fundering.
Skogsägaren får av massafabriken betalt utifrån ett pris som baseras på m3fub. Vi levererar dock m3fpb (eller ja, m3t), alltså obarkat och sådana är reglerna.

Massafabriken barkar veden och använder barken till att producera el till sig själva och säljer även överskottet till elmarknaden.

Följdfrågan blir då, får skogsägaren betalt för barken?

Någon som har koll på detta?

MvH Fredrik



   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1286 De mäter yttermåttet på lasten och gör en bedömning av vedandelen. Har för mig att det hamnar på runt 55%.

Avatar Fallback
Fredrik  
#1293 Hej,
Ja, precis!
Omräkningsfaktorn mellan m3t och m3fub är väl 0,56.

Ingen annan som har mer koll på detta?

Lite intressant att veta eftersom de moderna massafabrikerna tillverkar el genom att elda bark i ångpannor, överskottet som de inte använder själva säljs till elmarknaden...

MvH Fredrik

   TS
Avatar Fallback
Norge  
#1298 Hejsan

Barken utgör 8-10% av volymen och resten är" luft " när det mäts på bil.
Det är bra att barken kommer till nytta har sett en del stora tippar med bark vid sågbruk . Barken är ju ett miljöproblem när den ligger på stora tippar den förmultnar ganska sakta .Du kanske menar att skogägaren borde få betalt för barken

Avatar Fallback
Fredrik  
#1299 Hej!
Du förstod mig rätt Norge... :wink:

Det kanske inte skulle göra så mycket på fastmeterpriset, men med tanke på att en av fabrikerna i närheten av mig sålde el som var tillverkad av bark för 30Mkr ifjol så är det klart att man undrar om hur det ligger till egentligen!

Eller vad tycker Ni?

MvH Fredrik

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1300 Har en del erfarenhet av allé Alm.
När man lämnar Löv massa, Ex Alm, så går det på vikt.
Allt går till ett o samma ställe, klyvs o flisas, sen eldas.

Klyven är värd att se om man är där...
Tar upp till 2m i diameter, klyver i 4 delar. Allt över 70cm klyvs.

Ett tips.
Flisa så mycket som möjligt på plats, lämna bara det som är nödvändigt..

Användarvisningsbild

Re: Får betalt i m3fub, levererar m3fpb

Skogshuggarn  
#1356
Fredrik skrev:Hej alla!
Jag har en fundering.
Skogsägaren får av massafabriken betalt utifrån ett pris som baseras på m3fub. Vi levererar dock m3fpb (eller ja, m3t), alltså obarkat och sådana är reglerna.

Massafabriken barkar veden och använder barken till att producera el till sig själva och säljer även överskottet till elmarknaden.

Följdfrågan blir då, får skogsägaren betalt för barken?

Någon som har koll på detta?

MvH Fredrik


Ställde en gång samma fråga till en virkesrepresentant för massa/pappersindustrin och fick till svar att:

"Barken går inte att använda i processen-det är kostnadskrävande att barka och viss del hamnar tom på soptippen = deponikostnad".

Säkert sant för 20 år sedan, men knappast nu när man ser vilka enorma pengar som investeras i fastbränslepannor/anläggningar.
Anläggningar som till stor del förser fabrikerna med enormt billig processånga-el och där överskottet sälja rakt ut på fjärrvärmenätet.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ta gärna reda på hur mycket bark som ni "ger bort", vid nästa virkesleverans i form av bioenergi.
Det finns färdiga prov/räkneformler för detta enl bla "Tor Jonson", som anger % bark beroende på virkesslag och län.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Samma stuk kör de större sågverken med, fast värre eftersom sågtimmret oftast mäts i m3toub.
Här är det sågspånet som eldas i egna anläggningar för tex virkestorkar medan bakarna flisas och säljs som bioenergi åt bruken.
Hur många som barkar sågtimmret innan sågning vet jag ej?, men gjorde man det så gick barken att sälja separat och flisa resten av
bakarna till pappersflis = bättre betalt?.

Sist och jävligast enl mitt tycke är detta med vrakavdragen som konstant ligger på ett par % på mätbeskedet, även om
det inte existerar i verkligheten.
Var tror ni att de tar vägen?.

När det gäller alla dessa former av "spill" från virket så får inte skogsägaren 1 öre i ersättning bortsett från ren "GROT".
Här skäms de väl såpass mycket att de känner sig mem tvingade att lätta på lädret litegrann för att de "dammsuger" hyggena.
Har väldigt dålig pejl på ersättningen så ni får väl rätta mig när jag skriver 80-160:- per ton för Groten?.
Skulle aldrig sälja ett enda ton för de pengarna, för indirekt så tror jag att man tappar väldigt mycket i återväxtfasen för
nyetablerat skogsbestånd.
Man drar ju helt enkelt iväg med det som ska bli framtida gödsel åt skogen.

Avatar Fallback
L-A  
#1357 Återigen hittas intressanta ämnen här på forumet! Passar bra o läsa när en är förkyld o det ligger 2 dec nysnö i röjskogen...

Ursprungsfrågan om skogsbonden får betalt hänger till viss del som jag ser det på hur försäljningen gjorts. I en riktig anbudsgivning bör ersättningen bli riktig, bara man har några konkurrenter att hetsa mot varandra!

Det knepiga är vid leveransvirke. Har väll själv kommit fram till att den formen att sälja virke ska försöka undvikas så långt som möjligt. Svårt att avtala bort vrakavdrag o liknande. Kanske ett sätt vara att hugga upp en ordentlig välta o sälja den istället, dvs välta på rot! Borde gå på iaf på de mer tidsokänsliga sortimenten, typ energived. O andra sidan är det så mkt pengar i de sortimenten att det är värt det??


Vid leveransrotköp däremot tycker jag att man ska trycka på att ersättning skall utgå antingen på bruttokvantiten eller att max entreprenörsorsakad andel vrak låses i kontraktet.

Jag sålde en levrotköp i höstas, där två av de tre intressantaste aktörerna gav ett pris/m3bruttovolym, och den tredje gav pris/m3nettovolym villkorat 3% entreprenörsorsakad vrak utifrån mätbesked. Efterkalkylen för den som fick posten visade på 2,4 % vrak totalt.


Sen så om frågan om det att få bort riset på hygget. Här i mina områden (östra Uppland)så tycker jag absolut riset ska bort på de allra flesta marker. Dels blir föryngringen bättre (mer självföryngring, mindre kväveväxter o långsammare ungdomsutveckling fr.f.a.), dels så ger den i de allra flesta fall ett netto. Riset tycker jag gärna kan ingå som ett särskilt sortiment vid avverkningsrättsanbudet.

Är ganska säker annars på att biomassan tas billigast ut vid slutavverkningar. När väll ungsskogen blivit kvalitetsdanad däremot då ska så mkt gödsel som möjligt sätta fart på tillväxten. Låt därför bli o ta rätt på allt olönsamt gagnvirke i gallringsskogarna, låt det istället ruttna ner o bli gödsel! Sen så är det faktiskt inte (än så länge iaf) förbjudet att skjuta till syntetgödsel för den som vill ha ännu större omsättning...

Lite påståenden o filosofier från mig!

Med vedlig hälsning L-A.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1358 Talar utifrån de förutsättningar vi har här i N Norrland med magra tallhedar när jag hävdar ett kvarlämnade av groten.
Samma sak i blandskogar (tall/gran/löv), medan groten möjligen gör mer skada än nytta i själva föryngringsfasen i rena/fd granskogar pga mycket ris
Markberedningsmetod är oxå en avgörande faktor i det sammanhanget.

Sedan detta med sk "bruttovolym/vrakandel/kontraktsupprättandet etc," där jag helt instämmer med dig L-A.
Tror däremot i min enfald att många förhåller sig väldigt "liknöjda" med vad deras skogsinnhav ger dem i kronor och ören.
Såg att bla skogsägareföreningens prislista gav ersättning i m3toub för leveransvirke.
Där kan vi snacka om netto för skogsägarens del.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1361 Jag är rätt ny på detta med att sälja skog, men försöker läsa på så gott jag hinner. Flera intressanta inlägg i denna tråd!

Förutsatt en fungerande marknad så borde det inte spela ngn roll vad köparen gör med råvaran. Den som får det största utbytet borde kunna betala bäst. Som amatör är det ju fullständigt hopplöst att försöka bedöma utfall av div. sortiment, klasser mm och sedan jmföra med prislistor,premier mm och utifrån detta försöka bedöma vem som betalar bäst och vad som är ett bra pris.

Det enda raka är ju då att offertfråga ett fast pris/ inmätt volym.Med eller utan GROT. Då blir det upp till köparna att ge sig ut i busken och bedöma vilket utbyte de kan få av den erbjudna rotposten. Så jag hoppas givetvis att industrin ska hitta sätt att få ut mer $$ från "min" råvara. Det är vad jag kommit fram till än så länge. Några problem finns ju dock:
-Skogsägarföreningarna köper ,vad jag vet, inte gärna skog på detta sätt och går då bort som köpare.
-Små rotposter kanske inte lockar så många köpare.

Tips och råd i detta ämne är alltid intressant.

Finns det ngra tumregler för hur mycket grot man får ut vid avverkning av t.ex. 1fub granskog?

Har nyligt,helt oplanerat, gjort min första lilla(200fub) virkesförsäljning. En köpare skulle avverka på ett grannskifte och ringde och undrade om han fick ta en dryg ha av min skog också. Inte mycket att orda om tyckte jag.
Blev glatt överaskad när avräkningen kom. Inmätt total volym ca200fub
Ersättning: 63.000+moms. Medelgrov tall. Var det fel att bli nöjd över detta?

/Nisse

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1362 317 kr fuben medelgrov tall rakt av inklusive massa var ganska bra
betalt tycker jag. det är ju inte bara kvistfria stockar i tallskog heller.
:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1371 Men fungerar då marknaden om minst 10 % av den egentliga bruttovolymen från levererat virke bara försvinner från mätbeskedet?.
10 % som sedan omvandlas till bioenergi och kanske (delvis), säljs ut som fjärrvärme på ditt eget villakvarter?.

Snacka om "tragikomiskt" :lol: :cry:

Nej!, jag vet faktiskt inte? :roll:, jag kanske är en "gnällspik", som inte fattat konceptet?, så kom gärna med synpunkter!.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1374 Priset för barken är redan inräknad. Liksom priset för luften i traven. Om du köper en burk konserverade ärtor, får du konservburken gratis då? Den står inte med i innehållsförteckningen.

Avatar Fallback
Fredrik  
#1377 Hej alla, och roligt att strängen fått fart!
Det är många intressanta punkter som framkommit.

Eftersom massaved enligt virkesmätningslagen skall levereras obarkat och mätas in i m3fub så vore det intressant att fråga inspektorn om man för samma pris kan hämta sin bark vid bruket (om det nu prompt ska inmätas i m3fub).
Javisst, lite snarstucket, men jag hoppas ni förstår vad jag menar...

Sedan undrar jag om vi inte ska ta och dela upp lite ämnen i denna tråd, det kanske blir rörigt att diskutera vrakandelar, obarkad massaved och GROT i samma tråd?
Starta gärna nya trådar med dessa frågeställningar om ni känner för det, för detta är intressant att diskutera!

MvH Fredrik

PS. 85:-/m3s var det senaste priset för GROT jag hörde. GROT ger 900kWh/m3s. DS.

   TS
Avatar Fallback
L-A  
#1688 Tänkte bara på de här med att många skogsägare som sagt är "liknöjda" med ekonomin som blir i sin skog utan att reflektera över den möjliga potentialen. Tycker att man inte får glömma bort att det är ju helt ok sätt o driva sitt företag. De är ju som sagt fri etableringsrätt på skogsföretagande, vare sig man vill driva med ekonomi eller andra förhållningssätt...

O sen de här med att skogsägarföreningarna inte värderar avverkningsrätter är väll inget större problem så länge det finns andra aktörer som förmedlar med den tjänsten.

O om de uppstår en dålig konkurrens på företag som erbjuder värdering så tror jag att uppstår en öppning för nya företag. Det är inte så stora inträdelsekostander för o starta ett virkesförmedlingsförtag, vill jag hävda!

Det finns andra agra näringar som har det mkt värre inträdelsekostnader o värre situation för producenten/konsumenten. Ofta för att det inte finns en inneboende lönsamhet i branchen att de går o ha flera aktörer på den lokala marknaden. Tex Kött, förnödenheter o mjölk. Där har alla privata investerare flytt branschen mer eller mindre snart, o de som sitter kvar är enbart kollektivistiska sammansluttningar kvar på det sjunkande skeppet, med en lönsamhet på företagen som nästintill enbart slår ett en räntefond! (nu raljerar ja lite ;-))

Så på den punkten är de faktiskt bra inom skogen på de flesta ställen i Sverige vill jag hävda!

/L-A.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).