Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Dina åsikter om Komatsus ESS

9 inlägg 6559 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dina åsikter om Komatsus ESS

tantgron  
#129655 Vi har tre Valmetmaskiner och tre Valmetaggregat.

Vi har återkommande problem med felbeställningar av reservdelar på grund av att våra pappersreservdelskataloger inte stämmer överens med våra maskiner/aggregat, speciellt på de nyare grejerna.

För att eliminera detta problem så har vi begärt att få installera Komatsus reservdelsprogram i alla våra maskiner (har det nu enbart i 911.4:an), och att även kunna ha det installerat hemma (vilket vi blev lovade när vi beställde maskinen för 2 år sedan, brukar komma med vi nymaskinsleverans). Än bättre skulle det vara att ha en inloggning till deras Online-ESS för att lättare få reservdelar.

För de vill väl sälja reservdelar??

Har haft upp det här till diskussion med vår Komastukontakt i Finland, men tyvärr leder det ingenstans.

Nu vill jag veta vad ni har för erfarenheter om ESS:en:
Vilka maskiner har ni över?
Vilka aggregat har ni över?
Är det till och med någon som fått tillgång till den enda versionen som borde var up-to-date och komplett, dvs Online-versionen?

Berätta vad du vet och hur vi alla ska bära oss åt för att få bättre reservdelshandböcker.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Dina åsikter om Komatsus ESS

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129662 Har ESS till 911.3 -04.
Smidigt att kunna se sprängskisser etc på skärmen, när man beställer delar..

Problemet blir ju att i min version finns ju olika kranlängder, olika aggregat och då blir det en djungel direkt - lätt att kolla fel, tex slanghängen för 945 istället för 350 etc. 945 har rotatorslangar från kranpaketet på hytten, 350 från aggregatet..

Borde gå att "ställa in" vilken konfig man söker delar till.. asså: 911.3/11,3m/350agg/stubbeh. mm

Å så en fräsch uppdatering med korrekta nummerändringar..

Avatar Fallback

Re: Dina åsikter om Komatsus ESS

tantgron  
#129751
kalhygge skrev:Har ESS till 911.3 -04.
Smidigt att kunna se sprängskisser etc på skärmen, när man beställer delar..

Problemet blir ju att i min version finns ju olika kranlängder, olika aggregat och då blir det en djungel direkt - lätt att kolla fel, tex slanghängen för 945 istället för 350 etc. 945 har rotatorslangar från kranpaketet på hytten, 350 från aggregatet..

Borde gå att "ställa in" vilken konfig man söker delar till.. asså: 911.3/11,3m/350agg/stubbeh. mm

Å så en fräsch uppdatering med korrekta nummerändringar..

Håller med på alla pumkter.

Tycker att dom skulle dela ut CD-skivor med ESS:en på som drinkunderlägg på mässorna, om alla har tillgång till reservdelsfilerna så säljer de ju mer reservdelar??

   TS
Avatar Fallback

Re: Dina åsikter om Komatsus ESS

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129760 Vi märker ju stor skillnad mellan de "gröna" och Komatsu/Valmet när det gäller reservdelstillgänglighet.
Här i FIN så är de gröna överlägsna,återförsäljaren har inmatat chassienumret i sin dator och är väldigt sällan nåt blir fel 8)
Men då igen Valmet......(suck)
Bara en sån sak att om delen inte finns i Tammerfors utan ska beställas från Sverige så kan dom inte sända den direkt åt oss utan den måste via lagret i Tammerfors :!:
Vilket betyder en dag extra väntetid.
Tydligen känner dom inte till sånt som Jetpack och dylikt i Umeå,eller så har dom så goa tider så dom behöver inte bry sej..
Nä,ska man va entreprenör i Finland,köp Ponnse lr Deere :mrgreen:

ESS -n vi ingen efarenhet av,men vad hjälper det när förändelsen ändå inte fungerar :?:

Avatar Fallback

Re: Dina åsikter om Komatsus ESS

tantgron  
#129794 Böjd att hålla med till stor del, allt förutom det där med gröna maskiner... ;)

De grejer som inte finns i Tammerfors till de röda maskinerna ska beställas från Centrallagret i Barkarby(?), fraktas med båt FÖRBI Åland till Åbo. Sedan upp till Tampere en sväng och sedan med lite tur ner till oss igen.. :(
Är det grejer som vi har bråttom med att få så brukar vi fara över till Sverige direkt och hämta det.

Men jag ska ta upp det här med våra Komatsukontakter. Åland är Ecolog- och Valmet-land, men det behövs lite skärpning för att hålla det så...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dina åsikter om Komatsus ESS

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129809 ESS är en kanongrej.....OM den vore gratis och ständigt uppdaterad. Istället ska man betala några hundralappar för en version som inte uppdaterats på år och dagar fastän den innehåller direkta felaktigheter. En online-ESS vore nog det enda rätta.

Avatar Fallback

Re: Dina åsikter om Komatsus ESS

sjohult  
#129810 Jag har ESS i min skördare som är en 911.3- 08. å där var ESS:en med i datorn när vi köpte maskinen. Å jag tycker det aldrig blir några problem när man beställer reservdelar efter ESS:en i maskinen. Det kan kanske bero på att komatsu forest "Swelog" har våra chassienummer hos sig redan så dom vet vilka saker dom sak beställa hem utan att det blir fel.

I våran ESS i maskinen har vi bara reservdelar som är till just den maskinen och även till det aggregatet.

Det kan nog hänga med på vad det är för personal på service stället, oftast så vet dom vad de olika entreprenörena har för maskiner och aggregat.

Vi tar våra reservdelar ifrån komatsu forest i värnamo.

Användarvisningsbild

Re: Dina åsikter om Komatsus ESS

valmetpower  
#129826 gjorde praktik nu i våras på komatsu forest och dom håller på med en databas med alla maskiners chassinummer, maskinens ägare samt allt som är gjort åt maskinen såsom uppdateringar med mera så de är på gång i sverige iaf

Avatar Fallback

Re: Dina åsikter om Komatsus ESS

tantgron  
#134670 Bumpar tråden:
Maldas skrev:ESS är en kanongrej.....OM den vore gratis och ständigt uppdaterad. Istället ska man betala några hundralappar för en version som inte uppdaterats på år och dagar fastän den innehåller direkta felaktigheter. En online-ESS vore nog det enda rätta.

Online, absolut. Skulle underlätta både för reservdelsförsäljare och -beställare.

Dock så VET jag att det redan finns en onlineversion, men det verkar som om den hålls hemlig och är enbart för teknikerna? Jag har iaf fått några papper utprintade en gång, och på dessa så stod det en webadress uppe i hörnet 8som det gör när man printar direkt från browsern), men när jag senare kollade upp länken så måste man ha ett login. :(

Till saker man stör sig lite på kan även räknas upp deras dagskoder för att komma på djupet i MaxiXplorer, om man köpt en maskin så ska man väl inte be om lov att få komma "under huven"?

valmetpower skrev:gjorde praktik nu i våras på komatsu forest och dom håller på med en databas med alla maskiners chassinummer, maskinens ägare samt allt som är gjort åt maskinen såsom uppdateringar med mera så de är på gång i sverige iaf

Det låter helt suveränt, dock är det en hel del jobb innan dom har det komplett, men en bra början!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).