Vedmaskiner, flishuggar

Bygga vedtransport, motorstyrka?

9 inlägg 9812 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga vedtransport, motorstyrka?

Matte_J  
#129351 Hej,

Vi (jag och min far) har lite funderingar på att "slänga ihop" en vedtransport, ca 5m lång och 10-20cm brett.
Och nu undrar vi (egentligen är det väl jag som undrar :wink: ) hur stark motor det behövs för att driva bandet och orka med att lyfta den kluvna veden ca 2m?

Vi hittade några tvättmaskin/torktumlar-motorer som vi tänkte växla ner mha remskivor+kilremmar. De är på ca 0,5hkr. Sen tar vi balataremmar + vinkeljärn som transportband, takplåt till ränna, fram med svetsen, "et voilá!".
Tror ni det fungerar? :roll:

Mvh
/Mattias



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bygga vedtransport, motorstyrka?

axwell  
#129364 Det bör räcka och bli över betr. effekten, .............om det mekaniska är fulländat.

Avatar Fallback

Re: Bygga vedtransport, motorstyrka?

Matte_J  
#129371 Det låter ju bra!
Huruvida det mekaniska blir fulländat eller ej får vi väl se, det blir ju lite av ett "Kajsa Varg"-bygge detta :mrgreen:
Det luriga blir väl att få det rakt så inte remmen glider av stup-i-ett...
Mvh
/Mattias

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga vedtransport, motorstyrka?

Volundsmed  
#129408 vi använder en livsfarlig motor från en "vedmaskin" det funkar väldigt bra :) nackdelen är att den väger några kilon...

Avatar Fallback

Re: Bygga vedtransport, motorstyrka?

Eric H  
#129418 Spontant lite tveksam till tvättmaskinsmotorerna, tål dom miljön tro?

Glöm bara inte att CE-märka, enligt maskindirektivet 2006/42/EG :???: 😡

Användarvisningsbild

Re: Bygga vedtransport, motorstyrka?

totte  
#129441 Tvättmaskinsmotorer skall inte vara utomhus, dom är inte kapslade. Om man ändå använder en sån måste den byggas in ordentligt, samtidigt får det inte vara lufttätt, nej det är inte bra.

Avatar Fallback

Re: Bygga vedtransport, motorstyrka?

smulan  
#129449 Hej !

Jag jobbar med att leverera dessa typer av drivutrustningar till företag som bygger vedtransportörer

Du bör välja en snäckväxel (vinkelväxel) med utväxling 1:20

Som drivmotor till denna så räcker det med 0,37kW / 4-polig motor / IP55

Växeln skall ha en hålaxel på ca 25 mm i diameter. På så sätt kan du anpassa utgående axel från drivrullen till samma dimension

Fördelarna blir att du får en snygg och ren installation. Växeln ligger parallellt med ditt band och är direktkopplad till din rulle = Du behöver inga kopplingar och remskivor

Gissar att den lösningen i slutändan blir billigare för dig !

Vill inte sälja våra produkter till dig, blev bara sugen på att svara :wink:

Avatar Fallback

Re: Bygga vedtransport, motorstyrka?

smulan  
#129450 Hej !

Jag jobbar med att leverera dessa typer av drivutrustningar till företag som bygger vedtransportörer

Du bör välja en snäckväxel (vinkelväxel) med utväxling 1:20

Som drivmotor till denna så räcker det med 0,37kW / 4-polig motor / IP55

Växeln skall ha en hålaxel på ca 25 mm i diameter. På så sätt kan du anpassa utgående axel från drivrullen till samma dimension

Fördelarna blir att du får en snygg och ren installation. Växeln ligger parallellt med ditt band och är direktkopplad till din rulle = Du behöver inga kopplingar och remskivor

Gissar att den lösningen i slutändan blir billigare för dig !

Vill inte sälja våra produkter till dig, blev bara sugen på att svara :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bygga vedtransport, motorstyrka?

Emil1995  
#789542
smulan skrev:Hej !

Jag jobbar med att leverera dessa typer av drivutrustningar till företag som bygger vedtransportörer

Du bör välja en snäckväxel (vinkelväxel) med utväxling 1:20

Som drivmotor till denna så räcker det med 0,37kW / 4-polig motor / IP55

Växeln skall ha en hålaxel på ca 25 mm i diameter. På så sätt kan du anpassa utgående axel från drivrullen till samma dimension

Fördelarna blir att du får en snygg och ren installation. Växeln ligger parallellt med ditt band och är direktkopplad till din rulle = Du behöver inga kopplingar och remskivor

Gissar att den lösningen i slutändan blir billigare för dig !

Vill inte sälja våra produkter till dig, blev bara sugen på att svara :wink:


Lite sent ute i den här tråden, jag vet inte om du finns kvar här, men jag testar.
Funkar det att använda en motor (motovario) som är på 0,23kw eller är det bara korkat?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).