Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lasta av med wirekran...tips?

18 inlägg 10512 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lasta av med wirekran...tips?

Månskensbonden123  
#129208 Hej!
Jag har en wirekran av märket STAR. Den är utan hydraulsväng men bommen kan svänga fritt. Den är väldigt bra att han när det gäller lunning och även lastning. Det bökiga är att lasta av vagnen när man inte har hydraulsväng...

Jag har inte hunnit kört så myket med kranen än så jag har inte riktigt klurat ut hur det ska gå till. Hittils har jag antingen kapat upp stockarna på vagnen (rent h*lvete eftersom att det nyper vid varje skär :x) eller kopplat saxen i stockens mittpunkt, lyft upp den, satt den i gungning och släppt ner den när den är utanför vagnen. Detta är inte lämpligt varken ut effektivitets eller säkerhetssynpunkt så jag undrar om det inns någon som kan komma med lite tips på hur avlastning ska ske på ett smidigt sätt. :P



   TS
Avatar Fallback

Re: Lasta av med wirekran...tips?

Tosca  
#129209 Om du vrider traktorn lite på tvären framför kärran borde du kunna släppa av på backen.

Avatar Fallback

Re: Lasta av med wirekran...tips?

ulfgustav  
#129216 Jag förmodar att du har en vagn med fällbara stöttor, då handlar det ju bara om att utlösa stöttorna, eventuelt så kan du göra som Tosca skriver ställ traktorn lite snett lägg sedan wiren under lasset fäst i främre manke där du fällt stöttan vinscha lagom så får du hjälp att lossa.
Lycka till

Avatar Fallback

Re: Lasta av med wirekran...tips?

Hema  
#129249 Eller så kan du sätta upp ett block (gärna öppningsbart) i ett nätstående träd för att sedan koppla vajern genom blocket o sedan dra av stockarna från vagnen.
Alternativt att du skaffar någon mer stationär kran, om det är så att du som oftast alltid lägger allt timmer på ett och samma ställe.

Avatar Fallback

Re: Lasta av med wirekran...tips?

Månskensbonden123  
#129272 Vagnen är av modell hemmabygge (inte mitt verk dock) där stöttorna är rör som sitter i grövre rörstumpar som är svetsade i ramen....när man lyfter ur stöttorna så har du fortfarande ett par decimeter rör som stockarna måste över. Det där med blocket i trädet var ju smart! att man inte tänkt på det tidigare :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lasta av med wirekran...tips?

Hema  
#129281 Kom på ett annat alternativ. Kräver lite svetsjobb.
Jag tänker mig en rektangulär ram där ena längsidan fattas. På den långa delen av raktangulären fästes en ögla/krok och på de kortare ändarna (motsats sida) fixar du någon form av fäste att sättas fast på ena sidan av vagnens grövre rörstumpar. Kanske räcker att borra genomgående hål och sätta en genomgående bult/sprint.
Så att när du ska lasta av, krokar du i kranen i den ovan nämnda ramen/öglan och helt sonika häver lasten över bord :)

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Lasta av med wirekran...tips?

vetinte  
#129292 Jag använder block stuket. funkar bra men kan bli bättre.

Ställer en fråga ang, inlägget med fällbara stötter.
Går nämligen i ombyggnadstankar från fasta stöttor. Skulle vara intresant med nåra bilder på lösningar som fungerar smidigt.

Avatar Fallback

Re: Lasta av med wirekran...tips?

Hema  
#129296 http://www.blocket.se/ostergotland/Timm ... ?ca=16&w=3 om du kollar noga på den, så kanske du får en lösning på ditt prob/önskemål.
Endast bilder (då annonsen försvinner efter 2mån brukar bilderna kuna "leva" lite längre)
http://212.112.179.20/images/71/7114411056.jpg
http://212.112.179.20/images/71/7144540669.jpg
http://212.112.179.20/images/71/7174670282.jpg
http://212.112.179.20/images/71/7130578140.jpg

Det bästa jag kunde finna lite snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Lasta av med wirekran...tips?

vetinte  
#129300 Ja de vaa snabba ryck :)
Ser kraftigt ut men fattar inte exakt hur dom funkar.
Ska förstora o kolla lite närmare så kanske 25-öringe ramlar ner.

Användarvisningsbild

Re: Lasta av med wirekran...tips?

molnia  
Avatar Fallback

Re: Lasta av med wirekran...tips?

Månskensbonden123  
#129365 Det är ju ett smidigt sätt att lasta av på.
tyvärr så får inte jag heller riktigt till det där med mekaniken i huvudet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lasta av med wirekran...tips?

vetinte  
#129375
Månskensbonden123 skrev:Det är ju ett smidigt sätt att lasta av på.
tyvärr så får inte jag heller riktigt till det där med mekaniken i huvudet...


Inte bara jag då :grin:

Men som från en klar himmel så fick jag vedleverans just nu o han hadde en sån vagn!!!!!!!!
Kollade lite men ska ta lite bilder nån dag tänkte jag.
Värkade lite klurig att tivärka själv, Så ska kolla vidare på andra lösningar oxå.

Avatar Fallback

Re: Lasta av med wirekran...tips?

Hema  
#129412 Gött mos! :)

Avatar Fallback

Re: Lasta av med wirekran...tips?

Månskensbonden123  
#129444
vetinte skrev:Kollade lite men ska ta lite bilder nån dag tänkte jag.Värkade lite klurig att tivärka själv, Så ska kolla vidare på andra lösningar oxå.

Då väntar jag då :wink:
Jag känner en som har gjort en stor timmervagn helt själv. Den har fällbara stöttor, något har dock blivit skadat så de fungerar inte längre. Jag ska i alla fall dit på söndag så då kan jag ju kika lite på hans konstruktion och ta lite bilder också :smile:.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lasta av med wirekran...tips?

Månskensbonden123  
#129713 Hans konstruktion var så pass illa däran att han helt enkelt plockat bort den :sad: .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).