Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

17 inlägg 13593 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

Valmet 820  
#129116 Hej

Söker lite tips hur man bygger en smidig skogsvagn till en liten lantbrukstraktor, i detta fallet en Buster 400. Har för tillfället en liten enaxlad vagn och kör ut ved med men skulle vilja ha en med boggie och kran. Det jag funderar mest över är ramen och plats för kranen, hur man ska konstruera den på bästa sätt för att få det till att hålla och även få dit fyra stöttor.

Har tittat på blocket efter några gamla moheda vagnar men inte fått nåt napp. Så jag tänkte att jag skulle kunna bygga en egen som projektarbete.

Alla tips och kommentarer mottags :)



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129126 En tråd helt i mitt intresse. Var och tittade på en gammal vagn med boggin "under" vagnen. fanns också skidor som man kunde byta till. Jädrigt cool och i precis rätt storlek för traktorn (mf35). Tänkte att man då säljer vagnen till fyrhjulingan och för pengen köper jag en ny och bra kran och sätter på den mystiska boggivagnen. Dessa vagnar kostar ju nästan ingenting, är inte det en ide?

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

Valmet 820  
#129127 Skidor är nog inget jag hade tänkt mig då det behöver fraktas en bit på väg, men i skogen hade det kunnat vara en fördel. Men håller dessa skidor för lite svår terräng?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

totte  
#129128 Kolla den här tråden: viewtopic.php?f=38&t=8813#p103438

Handlar förvisso om en tippvagn, men klart bra byggtråd. Annars tror jag som Trilla att det är en klar fördel att utgå från en lämplig gammal vagn, kostar ju som regel mycket lite som sagt, och det är troligen ett billigare sätt att skaffa material än nåt annat. Då har du balkar och en annan massa järn och förhoppningsvis användbara hjulnav och annat sånt som är svindyrt att köpa. Sen går det ju att omforma alltihopa enligt egna behov.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

Valmet 820  
#129129 Hade 2 vagnar som jag tog en närmare titt på, men de blev tyvärr sålda några dagar senare, men har inte gett upp hoppet så jag letar vidare. Mycket bra tråd, visade perfekt hur man enkelt kan bygga egna boggie vaggor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129137 Å andra sidan kostar en komplett farma 3,8 49+moms. Nästan pinsamt billigt då man jämför med fyrhjulingsvagnarna som jag mest tittat på tidigare. Man kanske skulle kunna byta in xyz'an hos lämplig traktorhandlare?

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

Valmet 820  
#129158 Det känns lite mycket pengar att slänga på en vagn om den bara ska fram en gång om året då veden ska till gården. Men att lasta förhand går väll ann men inte de där stora bokarna som man tvingas hugga i 40 cm bitar och lasta på en två axlad vagn. Då vår fastighet består av nästan enbart bok och ek i grov dimension så känns det som att man skulle vilja ha något att lasta med så att man får hem det i 3m bitar. En wire kran skulle räcka gott och väl, men skulle vara roligare och ha en vanlig hyudraldriven kran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

totte  
#129175 Så skall man inte underskatta nöjet att bygga själv om man gillar sånt arbete :grin:

Drar slutsatsen att du bor i våra sydligare nejder, av trädslagen att döma. Bok är väldigt bra ved.

Trilla: Just ja du har ju blivit med traktor, så nu är det lite andra grejor som står i fokus.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129176 Totte: Jag utvecklas ;-) eller är det kanske att tillbakabildas....

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129343 Vill man bygga själv för nöjes skull kan man ju göra det. Billigast blir att köpa en begagnad
boggiekärra med vajerkran, finns väl för 10-15tusen.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

Valmet 820  
#129705 Har tittat lite närmre på en gammal skogsvagn med vajerkran. Hyudralisk rotation åt sidled och en rejäl vagn. Går att flytta boggin fram och tillbaka på ramen och stöttorna är avtagbara. Men det jag är rädd för är att vagnen är för stor för den traktor vi har, tror att det kommer frästa på bakaxeln. Men eftersom man kan flytta boggin så borde man kunde balansera den rätt bra så att inte all tyngd ligger på draget utan vilar på boggin. Vad tror ni? Försöka leta vidare efter en mindre vagn eller slå till?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129716 Är den väldigt bred i förhållande till traktorn blir den klumpig, tyngden är nog inte så farligt.
Du behöver ju inte köra med fulla lass, tittar man på 60-tals bilder ser man att det går att
lasta på rätt mycket.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

marcus_ford 3600  
#129731 Jag köpte en källefall 4 tons vagn med kran.antagligen doms minsta vagn med kran från 1997... Svetsar just nu tornet som är för jävdra klener :lol:

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129815 En sådan hade jag förut, fast utan kran. Den fanns i enkelaxlad version i början.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn för den lilla skogsbrukaren

Valmet 820  
#129864 Vagnen är inte så bred, men förbannat lång och grovt byggd. Tror även den är ombyggd då den är runt 4 meter lång och har fyra stöttor på var sida. Känns inte helt orginal men jag kan ha fel :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).