Vedmaskiner, flishuggar

bästa vedmaskin ??

75 inlägg 74696 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bästa vedmaskin ??

HÅkan N  
#129008 Ska köpa ny vedmaskin i prisklass 65000-125000..

Vilken är bäst ??

Svärd ska det vara och minst el eller kombi



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Fröjerum Forest  
#129010 Hakkipilki 37:a har jag och är gör nöjd!

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

HÅkan N  
#129012
Fröjerum Forest skrev:Hakkipilki 37:a har jag och är gör nöjd!


Ja den ser bra ut var ligger dom ipris tro ?? :???: :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129031 Titta på Trejon.se

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Maxxum  
#129130 Jag funderar också på att byta ved maskin har idag en äldre Hakki 1x37 och har nu titta på en Pilkemaster Evo 36 ,min fråga är det att byta ner sej eller vad säjer proffsen om detta , tacksam för alla åsikter .
mv.Tk

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

erikl  
#129140 Jag är inget proffs men har skaffat en Pilkemaster Evo 36. Mycket nöjd och konstaterar att det är första gången som 100 kbm ved har producerats på en vecka utan ryggont. Mycket smidig att fälla upp och fälla ihop. Men det märks när man har slarvat med kvistningen :-)

Men är de grova stockarna raka och välkvistade så var det en ren fröjd att köra igenom 36-cm-arna till 6 kniven och se klabbarna fara iväg!

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

calle336  
#129190 Jag har också en EVO 36a och tycker den fungerar väldigt bra. Har dock ingen erfarenhet av någon annan maskin.

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129319 Har man lite vekare ved och dessutom gör spisved, 30-35 cm, är HakkiPilke 2x30, outstanding. Dubbla klyvar höjer produktionen rejält på ved upp till 15-20 cm som ska kapas i 30 cm bitar. Om veden är över 7-8 cm hinner man aldrig kapa fortare än klyven går.

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Lindianerna  
#129390 vi köpte en hakki pilke 37 easy i våras och den är jag riktigt nöjd med!!
Av det jag kapar är är 80 % 50cm ved och resterande är 30cm för kaminen!
30cm tar lite onödigt lång tid att klyva men är det uteslutande 50cm ved så tror jag absolut inte du kommer ångra köpet!!
hyrde en "vanlig" hakki pilke förra året - den utan joystick, vill aldrig mer köra en hård vedkapardag med en sådan!!!
sedan så är ett bord för uppläggning av långveden att föredra - du jobbar säkert dubblet så fort och känner inte något i kroppen efter en arbetsdag!!

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

Bengt olsson  
#129432 Beror på vad du vill betala? Ca 100 tusen Är det Tajfun som gäller.skall du batala mer är det Kisa som gäller.....
Har kört åtskilliga meter genom min tajfun och den bara går o går.

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

dökkvi  
#130613 Hej jag är ny här..en fråga ska köpa ny vedmaskin Palax ks35s VS Pilkemaster evo 36 ?

Vet någon om det går att bygga en bra hjul sats till palax så det går och dra efter bilen?

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

jonathanA  
#131005 Mycket nöjd med min palax ks35s, inget krångel. men lite för klent byggd, lite för trång klyvbalja, klen klyvyxa. tror på tajfun. vet flera som kör mycket med hakki-pilke-37:or men är lite negativ till remmar!

Eldrift Rockar!

ha d gött!

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

peo  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131110 Jag är helnöjd med hakki pilke 37 easy köpt beg, 5 lastbilstraver utan att slipa kedjan !
5 timmar per trave ! :lol:

Användarvisningsbild

Re: bästa vedmaskin ??

jonathanA  
#131127
peo skrev:Jag är helnöjd med hakki pilke 37 easy köpt beg, 5 lastbilstraver utan att slipa kedjan !
5 timmar per trave ! :lol:

Då går det bra! :grin:
Ungefär hur många meter var d i en sådan trave då?
Du körde inte i säck då va :?: :lol:

Avatar Fallback

Re: bästa vedmaskin ??

jannej  
#131148 Bästa vedmaskinen och kraftigaste är nog kisa men den kostar.Annars tajfun.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).