Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tungt hydrualpaket från griplastare till traktorn

20 inlägg 19609 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tungt hydrualpaket från griplastare till traktorn

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11673 Har en Moheda 2-51 vagn som jag tycker funkar alldeles utmärkt MEN när man skall ställa av vagnen, å samma när man skall koppla vagnen, så är det det förbaskade hydrualpaketet som är så himla tungt ... tips å trix mottages tacksamt ...



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11680 Jag tänkte kopier Lyfthjälpen vargen, den är inte så dum
En beskrivning av den.
http://home.swipnet.se/~w-87831/Materia ... en%201.pdf

Eller kolla på nordpost Art.nr: 1201334

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11685 Tack för tipset!
Det blir nog att försöka nåt liknande.

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11687 Himla tunga dom där hydraulpaketen
vi har ett"litet" till en fyrhjuling med flera spakar till en avesta kran

det väger as man får va minst 2 personer för att lyfta det för att inte riskera ryggen

vad är det som gör dom så fruktansvärt tunga egentligen?

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11690
pgo_jim skrev:vad är det som gör dom så fruktansvärt tunga egentligen?


Att det är en kompakt klump järn kanske?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11692
Defender skrev:
pgo_jim skrev:vad är det som gör dom så fruktansvärt tunga egentligen?


Att det är en kompakt klump järn kanske?


jo det förståss men, jag tänkte mer varför man inte kan göra dom lättare?

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11707 Tja de är ett högt tryck som de ska hålla för.
De skulle säkert kunna göra dom i ett annat lättare högfasthets matrial men då rakar priset i höjden och de vill ingen betala för.
Lättare varianter finns typ lågtrycksservo eller ehc men dom kostar ju oxå mer.

Avatar Fallback

Tips

JN  
#11774 Hej
Tunga hydraulpaket. Jag tyckte vargen var lite dyr så jag tog en fyrkantprofil som jag låter paketet glida på från vagnen till traktorn och spelar upp det med en bandvinch köpt på jula fört 200:-. Det funkar utan att man får lyfta tungt och samtidigt balansera på draget.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11830 Kruxet med ventilpaket förutom egenvikten är ju slangarna som stretar emot och gör att det känns som dubbla vikten... Vi har ett enkelt tillbehör för att kunna "parkera" ventilpaketet på ett vettigt sätt. Går säkert vidareutveckla med vinsch osv men detta fungerar bra i sin enkelhet!

MVH

Morgan Nordin, K.T.S

Äsch, hinner inte kladda med virusbemängd uploadsite. Kan maila bild istället till de som önskar. Skicka PM!

Avatar Fallback
Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12908 Hej!

Vi har köpt en skogsvagn där ventilpaketet sitter på vagnen och man har en låda på magen som är radiostyrd, vikt ca 2 kg. Det betyder att man själv väljer vart ifrån man kör kranen. Inga slangar behövs dras mellan vagn och traktor eftersom det är en separat pump på vagnen. Gå in på www.scanreco.se för att se manöverdosan.

Användarvisningsbild
Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12916 Ja, de låter ju kanon att bara ha en låda på magen ... men gå det att montera på en befintlig vagn och va kan de kosta i så fall?

   TS
Avatar Fallback
Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12921 Hej!
Du behöver ett bra ventilpaket först och främst och sedan beror det på hur många funktioner du ska ha i "lådan". Priset för ventilpaket och Scanreco lådan ligger en bit över 50.000 kr. Då går det även att ställa in varje funktion efter vilken fart man vill ha på funktionen.

//Peder

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12922 Finns paketet som "tvåspak" också, eller är det vippor på rad som gäller?

/Björken

Avatar Fallback
Peder  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12926 Det vi har köpt har tvåspaks. Det finns även vippbrytare för stödben, eventuell klippfunktion och spel.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18561 Det här är en variant på det som diskuterats tidgare i den här tråden:

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/uc3BnlxAZaA&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/uc3BnlxAZaA&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Jag är nyfiken på hur ni monterat ventilpaketen i traktorn. Har sett några bilder i tråd om Valmet, men det vore roligt att se hur fler har monterat de tunga asen i sina traktorer.

//.D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).