Före och efter jobbet

rastlös

21 inlägg 6406 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

rastlös

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12900 Någon som vet någon rolig sysselsättning när man brutit benet förutom dator och att titta på tv. Har bara haft gipset på mig i två dagar och börjar få en sån rastlöshet att det heter duga.



   TS
Elmia
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12906 Tråkigt med benet, hoppas det läker fint.

Jadu, jag antar att du kan ta dig fram på kryckor eller motsvarande. Om du kan käöra bil, så är det där jag hade suttit, med korta avbrott för att hoppa ut och ta en fika i skogen några steg från bilen.

Eller suttit i min egen skog, 10m från bilen och kanske fotat lite med kameran?

Börja med att ta en bild på gipset och visa oss! :-)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12928 Har ju ingen kamera och har en nokia 3310 och det är ju inte världens mest avancerade telefon. Får väl åka och köpa en kamera kan ju vara bra att ha.
Köra bil är nog inte så säkert att göra tror jag men kan väl alltid testa.

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12943 Känner igen detta.Jag blev så less att jag köpte en bil med automatlåda.
Gick bra att köra med gipset på passagerarsidan.Fast vad polisen sagt om detta kan man ju undra..

Var du granne med mig kunde du fått skogsdika lite.Tror gipset ryms i grävaren.
Alldeles gratis dessutom :)

/Nisse

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12946 får man fråga vad du gjort med benet?

Finns det inget dator spel du kan ge dig på?
Har du kollat in på www.maskinist.net ?
Kanske kan kolla runt lite där?

Annars så gör något kul för forumet. Skriv en långberättelse om dina bästa o sämsta skogsupplevelser.

Eller beställ hem ett gäng kataloger o sätt dig o lusläs. Själv så byggde jag ett modellflygplan när jag gick hemma.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12958 Jag och farsan skulle hugga upp ett 50 tal ströträd i en 70 årig granskog jag kapade och farsan körde med sin maskin Timberjack 1070. Det var i en norrsluttning de flesta träden låg brant och jävligt. Då var det ett träd som låg över ett annat. När jag kapade detta så gled trädet på det andra så att jag fick det över benet. Så då ringde jag till farsan för det var ströträd vi höll på med så han såg inte mig så fick han lyfta bort trädet väldigt försiktigt. Ni i efterhand så skulle jag väntat att kapa dessa stammar så att maskinen skulle hållt fast dem.
Nu har jag funderingar på om jag på om jag skulle ut och gallra lite med Valmet 901 an men då måste. Jag ju ändå springa ut och in och byta kedja ibland. Det är ju min bror som kör den nu men funderar på att säga till han att han kan offra sig lite och röja ett tag. Men det vill han nog inte den stora soffpotatisen. o andra sidan sidan så är han ju anställd av mig så att man kan ju alltid hota med sparken. :lol:

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12960
valmet901 skrev: Men det vill han nog inte den stora soffpotatisen. o andra sidan sidan så är han ju anställd av mig så att man kan ju alltid hota med sparken. :lol:


->Valmet901 Du är min idol!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Annars kanske du kan sitta hemma i slipa upp kjedjor? Om du har slip hemma.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12963 Ja det skulle jag kunna göra i ochförsig men jag och farsan brukar lämna in kedjorna på slipning. Men jag har ju en oregon slip rtor jag att det är som kan använda och spara lite pengar i firman.

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#12964 Fortsätt ni och lämna in kedjorna till slipning....
Min erfarenhet av hemslipade är inget vidare...
En enorm skillnad om de slipas med kylning, samt i ordentliga maskiner som gör bägge sidor helt lika.
Jag slipar mina hos Himlinge i Söderköping och kan bara säga att jag hellre sätter på en slipad kedja än en ny...

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#12976
valmet901 skrev:När jag kapade detta så gled trädet på det andra så att jag fick det över benet.


Aj och aj, det lät inte skoj direkt.
Var det långt till bilen också, du kanske kunde åka i 1070:in?

Ang rastlöshet, du har ju alltid forumet :wink: skapa gärna nya trådar med funderingar du kommer på...

Vi hörs och krya på dig!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12985 Var väl kanske 400 meter ifrån bilen men jag fick åka i maskinen både in och ut. Men får väl hoppas att man slipper såna här missöden jag kommer att vara försiktigare efter detta ett tag iallafall.

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12989 Märkligt att man ska behöva skada sig själv eller ngn annan innan man fattar att man är en fara för sig själv och allmänheten...
Jag tror nog att vi ska tänka på Valmet901 nästa gång vi ger oss ikast med rotvältor så vi slipper få våra ben gipsade... annars finns det risk att skogsforum blir chat... och jag skulle nog kunna säga att det vill vi inte att det blir av den anledningen

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12990 Säkerheten är alltid a & o. Har själv gjort mig ett spett av en 4cm bred och ca 1 m lång stav som jag sätter i baqcken i andra änden är en krok som jag slår in i trädet just när jag kapar i slutningar. Har en bekant till familjen som har ett 10 cm kortare högerben. Fick en Stock på glid vid en slänt som körde av benet rakt av. foten hamnade ca 30 m längre ner och han stog kvar i slänten.

Skulle jag vara hemma så hade jag helt klart gjort så mycket service arbeten och övrigt som jag kunde. Bokföring, annbud, skylt o reklam material, upphandling av bränsle, upphandlingar i stort, sett över avtal. Eftersom jag förmordar att du är sjuksriven så får du ju ut lön utan att arbeta arbetar du med lite små fix hemma så får du ju dubbel lön det enda är att den andra lönen kommer i minskat underhåll och bättre vinst marginal för framtiden.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#12994
masterchief skrev:En enorm skillnad om de slipas med kylning, samt i ordentliga maskiner som gör bägge sidor helt lika.
Jag slipar mina hos Himlinge i Söderköping och kan bara säga att jag hellre sätter på en slipad kedja än en ny...


Fråga!

Kör Himlinge kedjorna "vått" eller är det luftkylt som gäller?.

Kylningen i stort är mest för att reducera sliptiden och minska risken för "blåanlöpning" om man missköter skivan eller kör med för kraftig matning.
Perfekt för ett företag som delvis ska leva på att spotta ut otaliga skördarkedjor/dygn.
Senast redigerad av Skogshuggarn tor 01 nov 2007, 18:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: rastlös

Skogshuggarn  
#12995
valmet901 skrev:Någon som vet någon rolig sysselsättning när man brutit benet förutom dator och att titta på tv. Har bara haft gipset på mig i två dagar och börjar få en sån rastlöshet att det heter duga.


Ser att du jagar.

Hmm,,, kanske lite gammaldags hederlig "plinking" vore rätta medecinen?.
(finkalibrigt övningsskytte).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).