Skördare

Hydraulljud valmet 911.1

11 inlägg 5378 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulljud valmet 911.1

skogshuggarn_1  
#128940 Någon mer än jag som märker av "tröttande" hydraulljud i era valmetskördare.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulljud valmet 911.1

Prox  
#132671 Yes de gör jag. Har kört några olika Valmet i några år nu, Bla 921.1, 901.3 två olika 911.1 och så nu sist var jag och provkörde en 901 TX. Mycket besviken på att de inte får bort de ljudet. Möjligtvis har ljudet varierat lite emellan de olika maskinerna men den som jag upplevde det värst i va faktiskt Tx'n. Vore kul och höra ifall det är någon som hittat på någon lösning för att minimera hydraulljudet in i hytten..

Användarvisningsbild

Re: Hydraulljud valmet 911.1

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132673 visst finns det lite ljud i min 911.3, men det kan bero på:

slangar som ligger fel under hytt å ut till kranpaktetet - det finns ett svetsat fäste för tryckslangen, som gärna spricker (fö det enda som är svetsat på min basmaskin / 14000h.) o då hamnar slanen fel.

Har man koll på detta, så är det inte värst mkt oväsen - jag har testat nån .4 å en TX, asså med nya stora hytten, å den var då absolut INTE tystare..

Hade en "vikarie"förare som annars körde ny o fin maskin av annat märke, med liknande konstruktion, å han va smått chockad över hur tyst de gamla 911.3 var...

Avatar Fallback

Re: Hydraulljud valmet 911.1

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132692
kalhygge skrev:visst finns det lite ljud i min 911.3, men det kan bero på:

slangar som ligger fel under hytt å ut till kranpaktetet - det finns ett svetsat fäste för tryckslangen, som gärna spricker (fö det enda som är svetsat på min basmaskin / 14000h.) o då hamnar slanen fel.

Har man koll på detta, så är det inte värst mkt oväsen - jag har testat nån .4 å en TX, asså med nya stora hytten, å den var då absolut INTE tystare..

Hade en "vikarie"förare som annars körde ny o fin maskin av annat märke, med liknande konstruktion, å han va smått chockad över hur tyst de gamla 911.3 var...


Så sant :smile:

Avatar Fallback

Re: Hydraulljud valmet 911.1

mrtornqvist  
#132701 körde vår 911.1 igår och det är ett väldigt tröttande ljud alltså hydraul ljudet

värst är det när man står och kör med hytten vriden åt sidan tycker jag

Användarvisningsbild

Re: Hydraulljud valmet 911.1

221  
#132710 På våran 901.3a så låter det mer från motorn när man står med dörren mot den än kranen. har ni de så med el är det nått galet med dörren??

Avatar Fallback

Re: Hydraulljud valmet 911.1

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132754
mrtornqvist skrev:körde vår 911.1 igår och det är ett väldigt tröttande ljud alltså hydraul ljudet

värst är det när man står och kör med hytten vriden åt sidan tycker jag


Garanterat en slang som ligger fel. alltså tar imot hytten..

Avatar Fallback

Re: Hydraulljud valmet 911.1

mrtornqvist  
#132756 det måste kollas fast jag tror att det var bättre idag :grin:
men det är väl slangen som flyttat sig antar jag

Avatar Fallback

Re: Hydraulljud valmet 911.1

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132791
221 skrev:På våran 901.3a så låter det mer från motorn när man står med dörren mot den än kranen. har ni de så med el är det nått galet med dörren??


Justera dörrstängningen så den håller tätt och byt packningen runt förardörren skulle jag tro hjälper..

Är det riktigt packat med barr och pinnar mellan hytten och ventilpaketet/kran på sidan kan det överföra en massa vibrationer till hytten. Gör rent och se till att gummimattan där är hel.

Slangarna som ligger under hytten borde man väl kunna binda upp så dom inte ligger mot golvet, borde ju göra en hel del.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulljud valmet 911.1

Jonte86  
#178946 Kolla att de grova tryck- ock returslangarna som löper upp via kranens ventilbord är fast i sina "hyllor" på baksidan av kranen. Där borde vara ett ställe där slangarna är fastbultade i kranen på några flatjärn. Om dessa järn brister så börjar de grövsta slangarna gnida mot hyttbottnet. Och det ger ett sjujäkla oljud. Men även om alltin verkar vara i skick i min 901.4 så har den också ganska mycket oväsen.

På Komatsu i Tammerfors,Finland sa dom att man kan installera en slags extra ljudisolering i förarhytten. Men paketet kostade ju över 400 euro så jag lät bli. :/

Dörren läcker också in ljud. Verkar vara ett typfel på röda maskiner. Min dörr fick dessutom en liten smäll då jag hade maskinen uppe på lastbilen och öppnade. Dörren "rymde" med en helsikes fart och gasdämparen brast. Varpå dörren slog upp längs med sidan på hytten och fick en liten bula. Märkte först efteråt att gångjärnen måste mistat sin form då dieselmotorn hörs mycke mer inne i hytten.

Avatar Fallback

Re: Hydraulljud valmet 911.1

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178970 Som andra har skrivit: garanterat en slang som hamnat lite snett eller att du fått in en gren någonstans som överför hydraulljud till hytten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).