Skogsvagn (Huggarvagnar)

"TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

23 inlägg 15759 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

Camwood  
#128477
Emil N skrev:Ett alternativ som användes mycket förr men inte idag är ju timmerdoningar/kälkar. Låg lasthöjd och på rätt marker så får man med sej stora lass.

:grin: Håller me dej :grin: det bästa du kan bakom en traktor utan en riktig kran :ugeek:

FTG
Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128491
SkogsMaja skrev:Verkar vara en avvägningsfråga det där med markfrigången inte för högt och inte för lågt...
En järnhäst kanske....? Verkar smidigt att lasta på och sen bara köra ut till närmaste skogsbilväg!
Nackdelen är väl priset då som jag tror närmar sig 100tkr för en ny.

Man behöver inte köpa en ny. Köpte min för 20' +moms för ett antal år sedan och den fungerar fortfarande hur bra som helst.

Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

totte  
#128497 Det där med vikten av markfrigång är ofta överdrivet. Det är ju en fråga om var man skall köra. Skall man regelrätt skota från stickvägar javisst, eller köra i djup snö, men skall man i stort sett bara köra vedlass på små skogsvägar och köra hemikring så är det oftast rätt ointressant. Och så handlar det ju om vilken terräng man har.

Avatar Fallback

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128499 Beror ju också på hur den ser ut under. Kan man bygga så det inte finns något som kan haka fast i stubbar utan att den glider över istället så behöver den inte vara så hög. Djup snö kan man bortse ifrån när man bygger kärran. En grålle drar ändå ingen kärra i djup snö utan att ha trampat väg innan.

Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128567
Camwood skrev:
Emil N skrev:Ett alternativ som användes mycket förr men inte idag är ju timmerdoningar/kälkar. Låg lasthöjd och på rätt marker så får man med sej stora lass.

:grin: Håller me dej :grin: det bästa du kan bakom en traktor utan en riktig kran :ugeek:

Jepp, kälkar är inte fel.

Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

SkogsMaja  
#128568
th skrev:Man behöver inte köpa en ny. Köpte min för 20' +moms....


Hmm, intressant, det var inte farligt pris, förutsatt att man kan få fatt i en begagnad.

Avatar Fallback

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

Hema  
#128738 http://www.blocket.se/jonkoping/Skopa_3 ... ?ca=16&w=3 andra bilden om du inte redan funnit ett objekt.

Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

Kse  
#128765 Har denna skönhet ståendes på stugtomten, finns tom kvar en plåtbricka med tillverkare och modell.
Var kanske inte så gammal modell du menade :grin:
Träkärra.jpg

Modellen är dock inte dum.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).