Små skogsmaskiner och övriga maskiner

undvika vagnen tippa vid grävning?

10 inlägg 5303 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

undvika vagnen tippa vid grävning?

amcore  
#128708 provade gripskopan till min atv griplastar vagn idag och tänkte höra hur gör ni när ni gräver? min vagn vill näst intill tippa vid halvskopa och om den är full med surmyrs gyttja så tippar den direkt!
nån sorts motvikt ska det ju vara förstås.. men hur gör ni?
har ni byggt nån sorts gråsuggs historia som man hänger dit? lasta vagnen full med virke? eller ska man ha tippbart flak som man lägger upp en massa sten som man får motvikt från?

just nu så känns det helt hopplöst att dika i skogen med den :x



   TS
Avatar Fallback

Re: undvika vagnen tippa vid grävning?

Volundsmed  
#128714 stödbenen funkar inte eller??

Användarvisningsbild

Re: undvika vagnen tippa vid grävning?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128720 Jag hadde lastat på virke.
Det gör jag i alla fall på Mowin när jag gräver :smile:

Avatar Fallback

Re: undvika vagnen tippa vid grävning?

Henrik Petersen  
#128723 Hej!

Jag med skulle lasta på lite stockar. Evt. kan man svänga vagnsstyrningen lite åt motsat håll, det hjälper ochså.

Henrik

Avatar Fallback

Re: undvika vagnen tippa vid grävning?

amcore  
#128813 ska testa med virke på, borde bli lite mer stabilare då.. stödbenen funkar knappt när man står eländigt till tex där det är surt eller väldigt oljämt.. visst man kan lägga material under stödbenen så den får bärighet men oftast så krävs det så mycket material för det ska bära oså tar det mer tid än själva grävningen :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: undvika vagnen tippa vid grävning?

Seabass  
#130847 jag har dumper insatsen på och då är den mycket stabil tycker jag, sen har jag 50l skopan.

Avatar Fallback

Re: undvika vagnen tippa vid grävning?

Hema  
#130855 Du kan inte fästa någon större fot på resp. stödben? Så du slipper lägga tid på det? Kanske detta ihop med virke i vagnen.

Användarvisningsbild

Re: undvika vagnen tippa vid grävning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130873 Jag har svetsat på större plattor på mina stödben. Bara fördelar, inga nackdelar. Står betydligt stadigare på blöt mark och på snö. Vill man vara avancerad kan man förstås skruva på dem i stället.

Avatar Fallback

Re: undvika vagnen tippa vid grävning?

Nolltax AB  
#145414 En tom ATV-vagn väger för lite. Stödbenen räcker inte till.
Släng på ett par stöddiga stockar som barlast.

Jag har en Carlmansvagn med vajerkran. Vikt 165 kilo. Inga stödben.
Den lyfter nästan hur mycket som helst.
Förstastocken måste dock ligga intill vagnen eller vara väldigt lätt...
Å klantar man till sig å sista stocken av är en rotdito så ligger vagnen garanterat på sidan.
Vet inte hur många gånger jag lyckats med det.....

Avatar Fallback

Re: undvika vagnen tippa vid grävning?

skogshasse  
#145476 hej på er en enkel och billig lösning är att svetsa på en holk på en gammal bilfälg som passar till plattan på stödbenet för då kan man använda den till båda sidorna ungefär som en träsko man stoppar in foten i och den sitter där hoppas ni förstår min liknelse och så kan man ha en krok på lastgrinden så man kan ha den med sig jämt mvh hasse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).