Motorsåg och handhållet

sko klyvyxa

6 inlägg 4442 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sko klyvyxa

jager  
#128660 Hej såg en tråd här om att sko klyvyxa hur gör man detta på bästa sätt?
Det var en gammal tråd så.

Och är det någon som vet vart man kan skaffa annat än knivblad som tex. Yxhuvuden.

Tack för svar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: sko klyvyxa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128665
jager skrev:Hej såg en tråd här om att sko klyvyxa hur gör man detta på bästa sätt?
Det var en gammal tråd så.


viewtopic.php?f=12&t=5143

jager skrev:Och är det någon som vet vart man kan skaffa annat än knivblad som tex. Yxhuvuden.

Tack för svar.


Nya lösa yxhuvuden säljs väl knappast över disk, även om någon lokal smed säkert kan fixa fram ett yxhuvud. Sedan finns ju en del begagnade yxor av bra kvalisort på t.ex. militära överskottsbolag och bondeauktioner, där skaftet akut behöver bytas och eggen behöver filas till.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sko klyvyxa

jager  
#128666 Ursäkta jag kanske var lite kortfattat angående sko klyvyxa, det framgick inte hur man gör i denna> tråd viewtopic.php?f=12&t=5143
Så om man använder 2mm plåt vid halsen på yxan. Hur får man till skarven på bästa sätt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: sko klyvyxa

Kjell S  
#128676 Har gjort en i kopparplåt och knackat till runt skaftet - ej runt om - och bara fäst den med nubb...

Avatar Fallback

Re: sko klyvyxa

AKKAMAAN  
#331040 Tog en stund innan jag insåg vad rubriken handlade om...
Alltså samma typ av sko-ning som bl a Gränsfors har på sin klyvyxa. Fö en otriligt vacker skapelse som jag inte skulle "ha råd" att använda ute på vedbacken, utan bara ha hängandes på väggen i vardagsrummet... :mrgreen:
Tror det finns en uppsjö av videos på Youtube från yxfantaster i Nordamerika, som visar hur skaftning mm av yxor går till. Kanske även sko-ning...
Googla på
axe protection collar
http://lmgtfy.com/?q=axe+protection+collar
eller bara
axe collar
http://lmgtfy.com/?q=axe+collar

Om man efter sökningen klickar på "Bilder" eller "Images" på sökresultaten, så kan man hitta en sån här video. (man kan klicka på "Video" också, men det begränsar antalet träffar till bara videos)
make_axe_collar.jpg


Den här killen WranglerStar är en yx- och gammaldagsfanatiker, han hatar plastskaft, och han är en riktig sk "messerschmitt", tror han vet och kan allt (vilket han ibland inte visar sig göra). Men han producerar en jäkla massa videos om yxor, slipning, motorsågar mm. Ta mycket med en nypa salt, men han inspirerar i alla fall...
Den här videon är faktiskt en av hans bättre, även om jag inte håller med om att man ska borra genom skaftet. Hellre ett par små försänkta skruvar på ovansidan, samt kanske något starkt men flexibelt och transparent lim-cement som tätning runt skarvarna som skydd mot att fukt ska tränga in inder plåten...Med ett UV-lim som tex Bondit så skulle denna lilla tätningsfog bli i stort sett osynlig...
https://goo.gl/Lh389Q

Användarvisningsbild

Re: sko klyvyxa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331127 Jo Wranglis är Wranglis. Många trevliga videos har han producerat i alla fall.

Själv använder jag numera Gränsfors släggyxa och Gränsfors stora klyvyxa.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).