Avverkning (slutavverkning)

Sektionsfällning med sky-lift

20 inlägg 18927 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sektionsfällning med sky-lift

åberg  
#128613 Ska eventuellt ta ner ett par träd nära bebyggelse med hjälp av sky-lift. Har ingen tidigare erfarenhet av detta och tänker ta en rejäl funderare innan jag startar sågen.

Planen är att ta grenverket nerifrån och upp till toppen för att sen ta stammen i hanterbara bitar. Större grenar tas i småbitar. Eventuellt ska delar firas ner för att inte landa på fel ställe, en stadig karl på backen får då hålla i repet.

Ifall träden är så höga att man inte når toppen med sky-liften tänker jag kvista så högt det är möjligt och lämna stam och överdelen av kronan. Tänker mig att det då bli mindre jobb för det proffs som hyrs in för att avsluta jobbet och därmed mindre kostnad.

Tänker jag rätt? Vad är det jag inte har tänkt på? Tacksam för tips.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Sektionsfällning med sky-lift

Kjell S  
#128617 Två man i korgen - tänk på vikten den totala när ni tar någon bit.
En sågar och den andra tar riset, kubbarna.
Det brukar till 99% alltid gå att kasta ner på någon plätt.. har aldrig firat ner något från lift.
Når du inte med lift - hyr en större från början. Dubbel kostnad iaf om du sedan måste leja in en klättrare...

Användarvisningsbild

Re: Sektionsfällning med sky-lift

swe#kipp  
#128621 Ingen som brukar fälla från korgen när det finns plats för t.ex ett halvt träd ??

Avatar Fallback

Re: Sektionsfällning med sky-lift

åberg  
#128626
Kjell S skrev:Två man i korgen - tänk på vikten den totala när ni tar någon bit.
En sågar och den andra tar riset, kubbarna.

Låter som bra arbetssätt. Ska tänka på vikten.

Funderar på att binda sågen i räcket på korgen, ifall man skulle klanta sig och tappa den... är det bra det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sektionsfällning med sky-lift

Skogstomte  
#128627
åberg skrev:Eventuellt ska delar firas ner för att inte landa på fel ställe, en stadig karl på backen får då hålla i repet.


Tänk på att om du via ett block i korgen firar ned delar från marken så belastas korgen med dubbla vikten mot vad biten väger.

Avatar Fallback

Re: Sektionsfällning med sky-lift

woodstar  
#128635
Skogstomte skrev:
åberg skrev:Eventuellt ska delar firas ner för att inte landa på fel ställe, en stadig karl på backen får då hålla i repet.


Tänk på att om du via ett block i korgen firar ned delar från marken så belastas korgen med dubbla vikten mot vad biten väger.


Har svårt att tro att du belastar korgen med dubbel vikt om du använder block, var kommer denna isåfall vikt/tyngd ifrån? det är nog en tankekullerbytta. Men jag tycker att det verkar riskabelt att ha ett block i korgen ändå, fäst isåfall bloclet i stammen.

Tog ner en gran hos en garnne för tre veckor sedan, då gjorde jag precis som du skrev kvistade uppåt, så hög som sky-liften var, de sista ca fyra metrarna nådde jag inte utan knöt ett spännband mellan den okvistade delen och den kvistade.
Gjorde sedan ett vanligt inhugg och fällde toppen åt det hållet den gjorde minst skada, spännbandet hade jag knutit så det skulle knuta upp sig vid belastning. Tanken var att toppen inte skulle dansa iväg långt från roten, utan att spännbandet skulle styra in toppen mot stamen och sedan dra upp knuten och landa nära roten.
Jag gjorde något fel vet inte vad, för det fungerade, vilket det sällan :grin:

Sedan sågade jag kabbar på cirka 0,5-1 m ned mot roten, kabbarna knuffade jag sedan av stammen så de landade nära roten.

Allt gick bra och var över på ca två timmar, ja förutom att garnnen fick svindel av att se mig i korgen på sky-liften. :wink:

Kör hårt, och lycka till

Avatar Fallback

Re: Sektionsfällning med sky-lift

Volundsmed  
#128640 ska göra samma sak, ska ta ner två stora björkar i ett villa område. Nu har man fått mer "kött" på benen 8)

Användarvisningsbild

Re: Sektionsfällning med sky-lift

Kjell S  
#128644 Att binda fast sågen är inget vidare ifall den följer med ett fäll, (fastnar) - inte utan lastsäkring eller ett rep som går av vid ca 20-30kg. Klart man fäller om det är säkert, tänk på höjden bara - toppen kan hinna vända och slå över mot liften osv.
Ska något firas eller så - fäst aldrig i korgen utan gör det från stammen!

Användarvisningsbild

Re: Sektionsfällning med sky-lift

Skogstomte  
#128656
woodstar skrev:
Skogstomte skrev:
åberg skrev:Eventuellt ska delar firas ner för att inte landa på fel ställe, en stadig karl på backen får då hålla i repet.


Tänk på att om du via ett block i korgen firar ned delar från marken så belastas korgen med dubbla vikten mot vad biten väger.


Har svårt att tro att du belastar korgen med dubbel vikt om du använder block, var kommer denna isåfall vikt/tyngd ifrån? det är nog en tankekullerbytta. Men jag tycker att det verkar riskabelt att ha ett block i korgen ändå, fäst isåfall bloclet i stammen.

Tog ner en gran hos en garnne för tre veckor sedan, då gjorde jag precis som du skrev kvistade uppåt, så hög som sky-liften var, de sista ca fyra metrarna nådde jag inte utan knöt ett spännband mellan den okvistade delen och den kvistade.
Gjorde sedan ett vanligt inhugg och fällde toppen åt det hållet den gjorde minst skada, spännbandet hade jag knutit så det skulle knuta upp sig vid belastning. Tanken var att toppen inte skulle dansa iväg långt från roten, utan att spännbandet skulle styra in toppen mot stamen och sedan dra upp knuten och landa nära roten.
Jag gjorde något fel vet inte vad, för det fungerade, vilket det sällan :grin:

Sedan sågade jag kabbar på cirka 0,5-1 m ned mot roten, kabbarna knuffade jag sedan av stammen så de landade nära roten.

Allt gick bra och var över på ca två timmar, ja förutom att garnnen fick svindel av att se mig i korgen på sky-liften. :wink:

Kör hårt, och lycka till


Jo, om "motvikten" står på marken och repet går över ett block i korgen så blir det två gånger vikten - dels vikten av biten plus lika mycket till som gubben håller mot med. Lurigt. Som du säger är ju bäst att fästa i stammen. Bara inget tråkigt händer så är jag nöjd :smile:

Avatar Fallback

Re: Sektionsfällning med sky-lift

åberg  
#128659
Skogstomte skrev:Tänk på att om du via ett block i korgen firar ned delar från marken så belastas korgen med dubbla vikten mot vad biten väger.

Ska det firas några bitar så kommer jag hänga linan i stammen, det är ett som är säkert. Jag är inte överförtjust i när det gungar i korgen.

Kjell S skrev:Att binda fast sågen är inget vidare ifall den följer med ett fäll, (fastnar) - inte utan lastsäkring eller ett rep som går av vid ca 20-30kg.

Poäng. Kanske sparar en grenstump här och där för att knyta en lina till sågen. Eller så kör jag utan. Stående på backen har man ju aldrig tappat en såg så det kanske går att hålla i den även när man är uppe i luften. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sektionsfällning med sky-lift

Kjell S  
#128677 Binder aldrig fast sågen - har inte heller tappat någon genom alla år.
Man blir nog automatiskt lite försiktigare när sågen har 20m ner... å en annan me´!

Avatar Fallback

Re: Sektionsfällning med sky-lift

Bengt.Svensson  
#128685
swe#kipp skrev:Ingen som brukar fälla från korgen när det finns plats för t.ex ett halvt träd ??

Jag tog ner svågerns popplar på det viset. Vi knöt fast ett rep så långt upp som möjligt och sedan kapade vi träden knappt halvvägs. Vi gjorde ett vanligt fällhugg och sedan använde vi en stångsåg (med vanligt 13"-svärd) när vi kapade stammen. Det gick väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Sektionsfällning med sky-lift

swe#kipp  
#128690
Bengt.Svensson skrev:
swe#kipp skrev:Ingen som brukar fälla från korgen när det finns plats för t.ex ett halvt träd ??

Jag tog ner svågerns popplar på det viset. Vi knöt fast ett rep så långt upp som möjligt och sedan kapade vi träden knappt halvvägs. Vi gjorde ett vanligt fällhugg och sedan använde vi en stångsåg (med vanligt 13"-svärd) när vi kapade stammen. Det gick väldigt bra.



Brukar göra lika när jag fäller från korg men föredrar att vara nära stammen och göra allt med en vanlig motorsåg :)

Användarvisningsbild

Re: Sektionsfällning med sky-lift

Kjell S  
#128955 "Brukar göra lika när jag fäller från korg men föredrar att vara nära stammen och göra allt med en vanlig motorsåg "

Håller med där ... trots att man har väldig respekt för spjälkande trädslag.
Att ha kontroll över såg o objekt får man ju närmare man är - men det gäller ju att kunna komma undan oxå!

Avatar Fallback

Re: Sektionsfällning med sky-lift

åberg  
#128965 Stångsåg har jag ingen så det valet behöver jag inte grubbla länge på. :smile: Tar den såg jag har mest vana med.

Kommer nog göra vedpinnelängd av grenarna direkt från trädet till att börja med så det ska inte bli problem vare sig med spjälkning eller att långa grenar slår upp vid landning. Sen växer väl stumplängden med hornen i pannan antar jag... 😈 :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar