Skördare

Moipu eller Finnskogsvalsen

3 inlägg 2671 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Moipu eller Finnskogsvalsen

Lidéri  
#128544 Farbror min ska byta aggregat på deras Valmet 911.3 med 11m kran, de har ett 350 på nu utan flerträdsutrustning och ska byta till ett Sp 561 med flerträdsutrustning. De skulle ju helt klart vilja ha Moipuhjulen men är osäkra på om det blir för tungt på lång arm. Det skulle tydligen bli 150kg extra med Moipuhjulen. Är det några som kan uttala sig om styrkan räcker till i kranen?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Moipu eller Finnskogsvalsen

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128557 Det blir nog väl tungt.. Den kanske orkar om man kör i "valmet 360-mode" - höga tryck, vatten + band..

Beror ju även på vad man menar med FÖR tungt: tex jag själv vägrar släpa in aggregatet - ska kunna lyfta agg + träd obehindrat längst ut... Men många maskiner gör ju inte det, men då tappar man ju produktion..

Körde LM5000c / finnskog med flerträd på min 11meters, den lyfte ju å så, men blev lite tråkigt vinglig..

Användarvisningsbild

Re: Moipu eller Finnskogsvalsen

Lidéri  
#129222
Lidéri skrev:Farbror min ska byta aggregat på deras Valmet 911.3 med 11m kran, de har ett 350 på nu utan flerträdsutrustning och ska byta till ett Sp 561 med flerträdsutrustning. De skulle ju helt klart vilja ha Moipuhjulen men är osäkra på om det blir för tungt på lång arm. Det skulle tydligen bli 150kg extra med Moipuhjulen. Är det några som kan uttala sig om styrkan räcker till i kranen?


Tyckte det lät lite mycket jag också men totalt 73kg tyngre blir det med moipu om jag inte minns helt fel nu. Men det är rätt mycket det med.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).