fre 06 maj 2011, 22:22#128393
Det jag uppskattar med Ponsse är den rymliga hytten där man kan ta sig en tupplur, ha plats för medåkande och kan lägga upp manualerna på en bänk istället för att sitta med flera pärmar i knät. Vidare att man kan köra åt båda hållen, att man har kranen bakom sig vid körning efter väg och har bra förvaringsutrymmen för verktyg, motorsåg mm. Jag saknar inte snurrhytt och tycker det ger en bra överblick att sitta en bit ifrån kranen, man har även en bra överblick över själva maskinstyrningen när man sitter på den bakre delen. I tät gallring är teleskopkranen inte optimal men när det gäller lyfthöjd och svängvinkel är den mycket bättre än JD. Dess största fördel är ju den låga höjden men i övrigt föredrar jag en traditionell parallellkran. Att midjelåset är 100% och okänsligt för olja/fett ser jag som en stor fördel jmf med JD.
Tråkiga saker är de hopplöst dåliga manualerna, åtminstone år 04, att knivstängningen bara är on/off och att aggregattillten saknar knuff och är tämligen klen, orkar bara hålla väldigt små träd i upprätt läge. De nya aggregaten är nog bättre på den punkten. Att matarvalsarna klämmer klenare stammar mot aggregatryggen gör att det går tungt och kan slira, valsen i aggregatryggen ligger ju en bit ifrån de rörliga valsarna. Jag har ingen erfarenhet av JD:s flerhjulsdrivna, där valsarna ligger mer mitt för varandra men det skulle vara intressant att jämföra.