Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Maskin bytte! Ponsse, Ecolog, JD Valmet?

24 inlägg 15792 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskin bytte! Ponsse, Ecolog, JD Valmet?

Kvistarn  
#128309 Har kört det mesta som är rött och trivts med basmaskinerna, varit mindre nöjd med aggregaten, vilka jag tycker ofta småjävlats i onödan. Körde ponsse under några år och Ergon förblir i mitt hjärta särskilt med H73, stabilitet och tillförlitlighet kan man säga, tyvärr måsta man ju sitta med fötterna i rutan utförsbackarna. Kör nu 580 D med LM 6000; måste provköras om du ska byta maskin!! Jag är såld! Några buggar i programen är det största bekymmren, går o går varje dag o sitter rakt o stabilt, hittils 1000 tim. Ska bli intressant att se utnyttjande graden över längre tid. Klättrar som en get o drar igenom nästan vilken fjällgran som helst.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Maskin bytte! Ponsse, Ecolog, JD Valmet?

Knegarn  
#128328
finskpinne skrev:Dom nya aggregaten har slanganslutningarna i ryggen jo. På de gamla så var de på sidan och det tycker jag personligen är sämre, speciellt i gallring. Aggregatet i filmen är ett H7.

dock har slangarna betydligt längre livslängd om dom går in på sidan, både på valmet och ponsse.
Jag har kört valmet sköradare i 10 år och för nån månad sen bytte vi till oss en ponsse beaver med hn 125 och h60e. måste säga att jag hellre kör iväg till ponssen nu än valmeten som är 7 år nyare. kan hända att det är förändringen som förnöjer änn så länge men det får tiden utvisa. vi har bollspakarna och dom är en ganska mjuk övergång från valmets vedträn, jag gillar dom. Ponsses opti system är en gudagåva om man jämför med valmet maxi. jag har inte kört den allra färskaste verisionen av maxi explorer men ja kan tänka mig att apteringsmotorn är halvdan där oxå.

Avatar Fallback

Re: Maskin bytte! Ponsse, Ecolog, JD Valmet?

novis??  
#128344
Knegarn skrev:
finskpinne skrev:Dom nya aggregaten har slanganslutningarna i ryggen jo. På de gamla så var de på sidan och det tycker jag personligen är sämre, speciellt i gallring. Aggregatet i filmen är ett H7.

dock har slangarna betydligt längre livslängd om dom går in på sidan, både på valmet och ponsse.
Jag har kört valmet sköradare i 10 år och för nån månad sen bytte vi till oss en ponsse beaver med hn 125 och h60e. måste säga att jag hellre kör iväg till ponssen nu än valmeten som är 7 år nyare. kan hända att det är förändringen som förnöjer änn så länge men det får tiden utvisa. vi har bollspakarna och dom är en ganska mjuk övergång från valmets vedträn, jag gillar dom. Ponsses opti system är en gudagåva om man jämför med valmet maxi. jag har inte kört den allra färskaste verisionen av maxi explorer men ja kan tänka mig att apteringsmotorn är halvdan där oxå.

lite slangåtgång på ponnse??visst det är en FINSKmaskin men för i helvete håll dig lite till sannigen med lite tur har finnarna förstört jd så du kan köra dom om nått år :roll:

Användarvisningsbild

Re: Maskin bytte! Ponsse, Ecolog, JD Valmet?

Knegarn  
#128352 va, sa jag nått om slangåtgång överlag? vi har både 945 och 350 aggregat, på 945an håller tryckslangarna mycket bättre som går in på sidan än på 350 där dom går in i ryggen. DET VET JAG AV ERFARENHET! sen skotar vi efter en ergo med h7 där slangarna går in i ryggen och dom går åt oxå.
jd är fö. redan förstört!

Avatar Fallback

Re: Maskin bytte! Ponsse, Ecolog, JD Valmet?

novis??  
#128354
Knegarn skrev:va, sa jag nått om slangåtgång överlag? vi har både 945 och 350 aggregat, på 945an håller tryckslangarna mycket bättre som går in på sidan än på 350 där dom går in i ryggen. DET VET JAG AV ERFARENHET! sen skotar vi efter en ergo med h7 där slangarna går in i ryggen och dom går åt oxå.
jd är fö. redan förstört!

ja då är jag med jag fattade det som om ponsse var bässt med slang dragningen :oops: o det du säger om jd ja börjar hålla med men vaad ska man ha i stället?p+onnse går fet bort för jag hatar att skruva varje da byta slang max ett par gånger i halvåter det är vad vi vill men jds hyyyyyyt är ett stooorlitet mistag eller stegbakåt

Användarvisningsbild

Re: Maskin bytte! Ponsse, Ecolog, JD Valmet?

Knegarn  
#128356 ja jag vet inte. kanske man borde börja kändisblogga??!

Avatar Fallback

Re: Maskin bytte! Ponsse, Ecolog, JD Valmet?

Mahg  
#128393 Det jag uppskattar med Ponsse är den rymliga hytten där man kan ta sig en tupplur, ha plats för medåkande och kan lägga upp manualerna på en bänk istället för att sitta med flera pärmar i knät. Vidare att man kan köra åt båda hållen, att man har kranen bakom sig vid körning efter väg och har bra förvaringsutrymmen för verktyg, motorsåg mm. Jag saknar inte snurrhytt och tycker det ger en bra överblick att sitta en bit ifrån kranen, man har även en bra överblick över själva maskinstyrningen när man sitter på den bakre delen. I tät gallring är teleskopkranen inte optimal men när det gäller lyfthöjd och svängvinkel är den mycket bättre än JD. Dess största fördel är ju den låga höjden men i övrigt föredrar jag en traditionell parallellkran. Att midjelåset är 100% och okänsligt för olja/fett ser jag som en stor fördel jmf med JD.

Tråkiga saker är de hopplöst dåliga manualerna, åtminstone år 04, att knivstängningen bara är on/off och att aggregattillten saknar knuff och är tämligen klen, orkar bara hålla väldigt små träd i upprätt läge. De nya aggregaten är nog bättre på den punkten. Att matarvalsarna klämmer klenare stammar mot aggregatryggen gör att det går tungt och kan slira, valsen i aggregatryggen ligger ju en bit ifrån de rörliga valsarna. Jag har ingen erfarenhet av JD:s flerhjulsdrivna, där valsarna ligger mer mitt för varandra men det skulle vara intressant att jämföra.

Avatar Fallback

Re: Maskin bytte! Ponsse, Ecolog, JD Valmet?

werwolf  
#128868 Ser desverre ut til at arbeidsgiveren min har siktet seg inn mot 1170e eller 1270e med H414 aggregat. Prøvde en 1210e og synes dødvinkelen ble veldig stor i de nye hyttene pga de grove stolpene ved frontvinduet. Synes mildt sagt hytta var stusselig og trang. JD E serie høggerne ser jo like terreng vennlige ut som en skurtresker med kran, stiger, samt redskapskasser o.l stikker ut og ser ut til å kunne lett bli ødlagt i dårlig terreng. De andre merkene har jo skjønt at ting som stikker ut, blir kjørt i stykker, blir bulket eller bøyd. JD driver med landbruksredskap og kan holde seg til det, savner Timberjack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskin bytte! Ponsse, Ecolog, JD Valmet?

Marcus_J  
#215795 Ska man ha komfort, bra sikt över vart man har aggregatet, rymlig hytt, bra dator, fina förvaringsutrymmen mm. ska man köra 941.1, men jag kan va lite färgad :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).