Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Finns det jobb?

44 inlägg 19739 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#128062 Nu har jag postiva nyheter :) :)

Är så glad . Har fått åka skogsmaskin igår och får åka fler gånger för att lära mig. Behöver inte gå utbildningen enligt han.
Vill inte skriva för vem det är jag åker med men vill bara säga att villken trevlig, sympatisk kille.

Jag är så glad just nu man bara dansar på molnen hela tiden.

Om en timma ska jag bort och åka med i skotarn. Jippi!! :smile: :smile:

   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

JD 2006  
#128083
kneedrag skrev:Nu har jag postiva nyheter :) :)

Är så glad . Har fått åka skogsmaskin igår och får åka fler gånger för att lära mig. Behöver inte gå utbildningen enligt han.
Vill inte skriva för vem det är jag åker med men vill bara säga att villken trevlig, sympatisk kille.

Jag är så glad just nu man bara dansar på molnen hela tiden.

Om en timma ska jag bort och åka med i skotarn. Jippi!! :smile: :smile:



KUL!!Hoppas allt går fint :-bd

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

Bengt.Svensson  
#128091 :smile: :-bd

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#128124 Idag fick jag köra lite skotare tom i skogen. Villken helt underbar känsla att rulla/gunga fram i 7 km/t

Fick prova kranen pyttelite också, gick ju krast men det var ju första gången för mig. Bara påt igen.


Imorron blir det mer kran och köra med ett last hoppas jag.


hälsningar kneedrag

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det jobb?

#Pontus#  
#128177
kneedrag skrev:Idag fick jag köra lite skotare tom i skogen. Villken helt underbar känsla att rulla/gunga fram i 7 km/t

Fick prova kranen pyttelite också, gick ju krast men det var ju första gången för mig. Bara påt igen.


Imorron blir det mer kran och köra med ett last hoppas jag.


hälsningar kneedrag


Shyyst! =) , men inte för att vara grinig men måste du inte ha grönt kort? bara undrar :)

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#128195
#Pontus# skrev:
kneedrag skrev:Idag fick jag köra lite skotare tom i skogen. Villken helt underbar känsla att rulla/gunga fram i 7 km/t

Fick prova kranen pyttelite också, gick ju krast men det var ju första gången för mig. Bara påt igen.


Imorron blir det mer kran och köra med ett last hoppas jag.


hälsningar kneedrag


Shyyst! =) , men inte för att vara grinig men måste du inte ha grönt kort? bara undrar :)


Ha ha :) :) de har inte släppt iväg en herrelös skogsmaskin utan grönt kort det kan jag lova.
Alltså jag jobbar inte i den bemärkelsen. Åker mest med och kollar hur de jobbar.

När jag kan kranen och körningen med skotarn och det funkar ok . Hoppas jag chefen tycker jag är mogen för att jobba i skogen så skickar han mig på grönt kort utbildning. Han sa att jag ska ha det men först måste jag lära mig grunderna med allt vad det innebär.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Finns det jobb?

#Pontus#  
#128285
kneedrag skrev:Ha ha :) :) de har inte släppt iväg en herrelös skogsmaskin utan grönt kort det kan jag lova.
Alltså jag jobbar inte i den bemärkelsen. Åker mest med och kollar hur de jobbar.

När jag kan kranen och körningen med skotarn och det funkar ok . Hoppas jag chefen tycker jag är mogen för att jobba i skogen så skickar han mig på grönt kort utbildning. Han sa att jag ska ha det men först måste jag lära mig grunderna med allt vad det innebär.


okej ! på så vis :) , man kanske skulle ha tage grönt kort den vägen istället för att börja utbildning :|

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128512 Hej!

Jag är självlärd både på att reparera och på att köra maskiner. Det viktigaste är intresse, har man det så kan man lära sig vad som helst!
Vill du ha något att läsa så kan du skaffa/låna böckerna "Arbete i Avverkningslag": http://www.mieab.se/produkter.html

Om du har möjlighet att få köra grävmaskin så gör det, spakfunktionerna är standardiserade (i den mån det går) så kan du köra grävmaskin så blir det mycket lättare att lära dig köra skogsmaskin.

Att reparera maskiner är inget man lär sig över en natt. Samma sak gäller här, du behöver ha intresse om du vill bli riktigt duktig.
En bra början är att lära sig hur dieselmotorer och hydraulik fungerar. Försök att lära dig hur de fungerar generellt istället för att snöa in på detaljer. Förstår du konceptet så har du mycket vunnet, för då behöver du inte memorera alla detaljer.

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#128518
Anders Olsson skrev:Hej!

Jag är självlärd både på att reparera och på att köra maskiner. Det viktigaste är intresse, har man det så kan man lära sig vad som helst!
Vill du ha något att läsa så kan du skaffa/låna böckerna "Arbete i Avverkningslag": http://www.mieab.se/produkter.html

.



Jättebra länk. Den tackar man för och råden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128565 Vi anställde en ny kille i början av November,kör skotare och nu rullar det på rätt skapligt :mrgreen:
Han hade ingen skoglig erfarenhet innan.
Utbildning i allära men Per-Eriks böcker och lite hjälp nu och då så blir det bra till slut.
Skruvning och sånt kan man låta nån annan sköta om till början,det kommer varteftersom....

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#138095 En Update är på sin plats!!!

Vägen till jobb i skogen är lång, krokig och kämpig just nu.


Jag blev ju som bekant lovad utbildning i början av sommaren och behövde inte gå skolan. Det sa chefen till det företaget jag var lovad utbildning på. Lät ju kanon så när skolan ringde och meddela att min reservplats just blev aktuell för intagning. Så tacka jag nej. I tron att det här företaget , chefen och anställda visste vad de gjorde.

Idag fick jag meddelat till mig att de har ingen tid att utbilda mig alls. SUCK
Jag får åka med men inte köra någotting.
Hur lång tid behövde de för att komma på det?? 😡 😡
Nu får jag vänta ett helt år för att gå skolan varför inte sagt det lite tidgare så man kunde gått skolan nu på hösten.

Förstå mig rätt jag är mycket tackasam att man fått åka med samt provat på pyttelite. Men att vänta ett helt år är Dubbel PINA. (förlåt att jag skriker vissa ord)

Jag förstår inte , för ett tag sen så sa Skotarföraren att jag behövde ungefär öva 10 gånger till sen skulle jag vara hyffsad. Det sa han till chefen på telefon. Och inga fel har jag gjort vad jag vet (har frågat det också ). Och det handla inte om pengar för det sa chefen.

Vad har jag lärt mig. Att chefer som verkar superseriösa kan göre mycket impulsiva beslut. Samt kommunikationen med andra anställda på företaget om vad som gäller med praktikanter innan man utbildar någon inte finns alls.


Och ingen ursäkt fick jag.

Så skola nästa år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

JD 2006  
#138100 Ja alltså det är ju skkrämmande dåligt 😡 :!: :!:

Nog skulle dom vräkt ur sig det lite tidigare....men du har helt rätt i det med impulsiva beslut samt det med praktikanter m.m..

Ofta kan det vara olika svar beroende på vem man frågar så det är väl nån sorts gyllene medelväg :roll: :???:
Ja det där lät lite flummigt men det är nog helt enkelt lite flummigt i vissa företag emellanåt :lol:

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#191598 Update blir att satsa på timmerbil. Köra maskin i skogen älskar jag men det funkar inte
Med familjelivet. Vara borta flera dagar från en treåring nej så mycket är pengar inte värd det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

OlaE  
#196307 Om du vill tjäna pengar är skogen inte rätt väg att gå.

Som sommarjobbare på statlig fastighetsförvaltning som drifttekniker nu i sommar hade jag drygt 50kr mer i timmen än som fast anställd skördarförare.

Plus ett mycket mer socialt och lättare arbete, utan nerklankande chefer och allt sådant tråkigt.

Jag räknar med ca 10-15 000kr högre månadslön inom service/industribranschen och ändå gå ner i arbetstid.

Men när man åker förbi en skördare i en fin gallring så kliar det definitivt i fingrarna, det var oerhört givande att kunna se en skog före och efter man varit där och gjort en bra gallring. :)

Kör fortfarande och skotar emellanåt åt Södra med traktor o vagn när de inte har någon skotare i närheten, samt att man har ju en viss kundkrets som man kör de flesta mindre objekt åt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).