Skogsvagn (Huggarvagnar)

Är vreten 1000 en bra griplastare?

71 inlägg 41934 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

halvproffs  
#123614 Köpte även en tank och satte dit på vagnen och en pump på kraftuttaget.

FTG
Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

Carlborg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123663 Vad blev det för storlek på pump?

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

Reine  
#127505 Hej!
Jag har haft en Vreten 1000 med 65-40 kran i snart 1 år och jag är mycket nöjd med den. Kranen är ju urstark, (mot vad man har varit van vid tidigare). Jag har gjort exakt likadant med skiftningen av slangarna till knapparna som ni har gjort. Det blev ju mycket bättre.
Det jag har haft lite problem med är att vagnsstyrningen inte håller vagnen riktigt stum. Jag har påtalat detta och försäljninsstället har kollat upp det. Mycket riktigt var det en kolv som "läckte igenom". Vreten var kanonbra och skickade ned 2 nya kolvar som är monterade, men ändå tycker jag vagnsstyrningen "glappar" lite. Har ni haft problem med detta? Har haft en 8-tons vagn med enkelkolv förut och den var ju mycket stummare än denna med dubbelkolv. Hör gärna av er.

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

stegmaster  
#127548 Har en 9t farma vagn med enkelcylindar (11 år gammal), och den er fortfarande stum och fin.
Kan det vara nån lekasje i ventilen som vagnstyrningen er koblat til???

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#127594 min vreten 1000 -09 "glappar" oxå i ramstyrningen! kör man tomme så vickar kärran nån centimeter fram å tillbaka! lite störande!
Har gjort sedan ny!
har kört flera hundra lass med min nu och är nöjd med kärran!
ha d gött haj! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

halvproffs  
#127616
Carlborg skrev:Vad blev det för storlek på pump?

Bättre sent än aldrig, såg inte inlägget förrän nu. Det blev en70l/minuten, är alldeles lagom. Min vagn är stum i styrningen men rotatorn fortsätter kanske en 20 grader till innan den stannar .irriterande!

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127639 Vreten 1000 med 65-40 är min våta dröm........det totala intrycket är väl tummen upp eller?

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#127645
halvproffs skrev:
Carlborg skrev:Vad blev det för storlek på pump?

Bättre sent än aldrig, såg inte inlägget förrän nu. Det blev en70l/minuten, är alldeles lagom. Min vagn är stum i styrningen men rotatorn fortsätter kanske en 20 grader till innan den stannar .irriterande!


Fortsätter den snurra utan last oxå? jag vet inte om min gör det, men med full grip så stoppar ju inte rotatorn direkt. tror inte den hade hållt så länge om den stoppade stumt!

lite offtopic men jag tappade gripen efter kanske 30 lass, pga. att axeln gick av ovanför rotatorn. har kört av mellanlänken en gång oxå! :???: men jag använder grejjerna! :lol: och har kört några hundra lass med den nu!

jag har bultat fast stöttorna så att dom inte kan snurra, ett måste om man ska köra ris!

Jag har oxå pressat om alla slangar som går till grip/rotatorn, så att man kan byta bara sista delen längst ut! störande att behöva byta 2m slang om den blir (när den blir) skavd vid rotatorn :grin:
annars börjar jag väl bli rätt nöjd med kärran nu--- förresten jag köpte nya hjul till den för ett tag sedan 500/50-17 istället för original 400/60-15,5! hoppas den ska gå lite mer uppepå marken nu!

ha d king! :grin:

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

Reine  
#128005 Jag har inte haft några problem med rotatorn. Den stannar när den ska. Angående "glappet" i ramstyrningen är det exakt samma som din JonathanA. Den "vickar" någon centimeter hit o dit. Jag fick rådet att köra vangsstyrningen till båda ändlägena ett par gånger så att man fick bort all luft. Har inte hunnit testa detta än. Annars är jag kanonnöjd med vagnen och kranen.

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

halvproffs  
#128022 Är det ingen av er som tycker den är tippkänslig vid på och avlastning? Stödbenen går ju inte utanför hjullinjen ens och med den tunga kran som är blir den tippig. Annars är den stark o bra. Ska kolla sen om rotatorn fortsätter även tom, för den andra kranen som jag hade i 19 år var inte så här.

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#128058 Jo den är ju lite tippkänslig, tyckte det var jobbigt i början. Men efter att jag började trycka ner stödbenen tills traktorn började lyfta bak, så tycker jag inte det är nått problem.
När jag bytte hjulen till 500/50-17" så blev det ett ännu mindre problem!
Jag tycker min rotator går finfint!

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128064 Jädrans vad ni dunkar på vagnarna, ser många som gör så........... :shock: Är det inget som märks på boggielådår etc?

Eller har ni för stora traktorer och för små vagnar? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#128067
kl-820 skrev:Jädrans vad ni dunkar på vagnarna, ser många som gör så........... :shock: Är det inget som märks på boggielådår etc?

Eller har ni för stora traktorer och för små vagnar? :wink:

man lastar ju så mycket som går! :lol: är det en bit att köra så vill man ju få med sig mesta möjliga, men det sliter ju! jag har inte sett något som tyder på att mina "boggilådor" har tagit stryk!


riskörning.JPG

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

Reine  
#128088 Fy in i hoppsan vad ni lägger på. Jag har inte haft några problem med boggilådorna. Problemet i våras var att man knappt kunde köra med fulla lass eftersom det sjönk stup i kvarten.
När jag först började titta på skogsvagn, (innan jag köpte min första vagn, Patu 8 ton med 505-kran), så såg man många skräckexempel på boggilådor som var helt skeva. Det får ju vara med i skogen, så att säga.

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

Bengt.Svensson  
#128090 Nuförtiden brukar jag inte lasta över grinden när jag kör timmer eller ens med grova torrträd, om jag kör 3-meters massaved kan jag ta lite råge på lasset. Min erfarenhet av stora lass är att det sällan lönar sig i längden, det frestar grejerna mer än man tror när man ska över stock och sten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).