Skogsvagn (Huggarvagnar)

"TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

23 inlägg 15755 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

SkogsKajan  
#127837 Jag har funderat på att bygga mej en traktorkärra till en grålle.
Jag har tänkt mej en äldre modell, alltså av trä & järn detaljer.
Så för att komma igång tänkte jag se om det finns någon som har bilder el bra info om detta som kan underlätta i mitt projekt.
Finns det nån som har några idéer till en enkel konstruktion....



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127846 Är det en 2 axlad vagn typ hästkärra du tänker på? Jag körde en del med en sådan efter farsans Ford 2000 när jag var liten. Enklast vore väll att köpa ett renoveringsobjekt.

Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

SkogsKajan  
#127847 Jag har tänkt mej en 2-axlad kärra som är ledad främmre hjulaxel.
Det vore lite skoj att bygga en egen vagn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127850 http://www.caaonline.com/shop_cat.asp?T ... =Carriages

Finns en hel del läsvärt i ämnet verkar det
.

Avatar Fallback

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127920
SkogsKajan skrev:Jag har tänkt mej en 2-axlad kärra som är ledad främmre hjulaxel.
Det vore lite skoj att bygga en egen vagn.


En nackdel med dessa kärror är att om man kör på vägen och den är obromsad så får man i princip dra mindre än med en 1 axlad kärra som överför en del av vikten till draget. Det beror på at reglerna säger att man får dra lika mycket som traktorns bruttovikt. Den vikten som överförs till draget dras alltså bort från körrans vikt och läggs till på traktorns vikt. Kanske inget att hänga upp sej på men kan ändå vara värt att veta.

Jag har själv en gammal 2 axlad hästvagn som jag hade tänkt renovera en gång, om man nu hinner med.

Avatar Fallback

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128032 Är det något sånt här du tänkt dej?
http://www.blocket.se/kalmar/Underrede_ ... ca=1_2&w=3

Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

SkogsKajan  
#128226 Jo det var ungefär en sån jag hade tänkt mig från början, men tänker nu att det är nog bättre med en en-axlad kärra.
Så tack för tipsen, och jag tror att kärran blir smidigare att backa med också utan det "ledade" hjulparet.
Nackdelar...
Får fundera ut en lösning med någon form av stöd, kanske stödben eller liknande vid "parkering".

   TS
Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

SkogsMaja  
#128228 Hej,
Tar det inte lång tid att bygga en sån kärra själv?
...och kostar pengar, men det är väl känslan kanske (?)
Annars finns det säkert många varianter med olika renoveringsbehov till salu...

http://www.blocket.se/goteborg/Skogskar ... ?ca=16&w=2

Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

SkogsKajan  
#128320 Jag försöker tänka igenom alla möjligheter till bästa lösning på kärran, så det är nog nu det tar mest tid dvs innan själva bygget.
Det är ju lite roligt att göra en själv, om det nu går vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

SkogsKajan  
#128335 Hur hög markfrigång bör jag ha på kärran som ska dras av grållen?
Vad bör jag tänka på när det gäller hjulen alltså strl, å mm.
Skulle jag kunna ha bilhjul el bör jag hitta alt, mindre strl av traktor / lastbilshjul?

   TS
Avatar Fallback

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128347 Om kärran har ungefär samma eller lite mer markfrigång än traktorn så ska du ju kunna få en problemfri resa genom skogen. Ska du handlasta så får du fundera på om du ska offra lite markfrigång för att få ner lasthöjden.
Ska du köra riktiga timmerlass eller vill du ha en liten smidig vedkärra? Ska du sälja timmerdimensioner så ska kärran vara såpass lång så att en 5,5m stock får hyfsat stöd utan att tippa baklänges.
Vilka hjul du ska ha beror också på hur stora lass du har tänkt dra. Bilhjul har ju sina begränsningar. Ska du ha en enaxlad kärra bör du välja så stora hjul du kan utan att få för hög lasthöjd. Små hjul fastnar lätt bakom en stubbe. Med boggie får du en mycket bättre vagn som klättrar över stubbar och sten lättare, tippar inte lika lätt och större bäryta. Nackdelen är att det blir dyrare med hjulen. Du måste gå ner i storlek så att hjulen inte tar i lasset när boggieaxeln har fullt utslag. Har du ingen griplastare så bör du överväga att göra någon typ av fällbara stakar. Att bara ha staken nerstucken i ett rör är ganska värdelöst.

Du har väll båge på grållen?
Det fanns ju även bukplåt till grållen men jag vet inte hur vanliga de var.

Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128395 Jag har en hembyggd enaxlad träkärra utan boggie med 20" hjul från Jula http://www.jula.se/extra-brett-hjul-20x10-8-332072 Den var ursprungligen byggd för att dras med bil, 16 hk åkgräsklippare och Järnhäst men med en liten förlängningsstång används den numera även till Grållen. Kärran har en lång kölrulle baktill och handvinsch framtill och man kan enkelt montera fler rullar framtill med vinkel för t.ex. båtttransport (t.ex. http://www.jula.se/batstod-650016 ). Kärran har plats för två stycken grova (> 40 cm) timmerstockar på upp till 6 m längd och tack vare den låga höjden och kölrullen baktill är det lätt att handlasta även dessa stockar. Knepet är att kunna rulla upp stockarna från sidan på en sluttande slana med ett vanligt brytjärn med vändhake och sedan vinscha in dem med handvinschen och kölrullen.

Nackdelen är att markfrigången för kärran är ganska låg men jag har kört ut en hel del Gudrun-virke utan större problem, det kräver bara lite mer planerande. T.ex. så använder jag Järnhästen för att dra ut stockarna till lämpligare terräng som passar Grållen och kärran. Kärran har två typer av bankar, en lägre med fällbara träbankar som kan fällas i längdriktningen samt raka rör som monteras med klämfästen http://www.jula.se/klamfasten-till-stodhjul-335014 De senare används för gallringsvirke när ett högre lass behövs.

Grållen kan förses med vinsch monterad på vinschstöd http://www.jula.se/vinschstod-650017 som med lite svetsjobb kan fås att passa till Grållens trepunkt. Skall försöka fixa bild i helgen på kärran.

Avatar Fallback

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128416 Jo en sak till att tänka på. Om du i framtiden skaffar en wirekran till trepunkten så får inte första banken hamna för nära traktorn.

Användarvisningsbild

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

SkogsMaja  
#128467 Verkar vara en avvägningsfråga det där med markfrigången inte för högt och inte för lågt...
En järnhäst kanske....? Verkar smidigt att lasta på och sen bara köra ut till närmaste skogsbilväg!
Nackdelen är väl priset då som jag tror närmar sig 100tkr för en ny.

Avatar Fallback

Re: "TRÄ KÄRRA" Av äldre modell.

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128470 Ett alternativ som användes mycket förr men inte idag är ju timmerdoningar/kälkar. Låg lasthöjd och på rätt marker så får man med sej stora lass.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).