Avverkning (slutavverkning)

Minska skatten. Vad är vettigast?

7 inlägg 5554 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Minska skatten. Vad är vettigast?

iNorr  
#127997 Hej.

Det är så att vi har fått ärva en del skog som ska avverkas. Jag som skriver detta är helt grön i skogsvärlden och har tänkt kolla lite möjligheter, hur man kan göra för att inte behöva skatta bort en stor del. Vi har fått tipset att investera i en skogsfastighet, alternativt ett skogskonto. Men vad har ni för tips i stället för att skatta bort en del av summan?

Tacksam för svar. :)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Minska skatten. Vad är vettigast?

haggloader  
#128008 Planera så att all överskott skattas som räntefördelning med 30% skatt, -det som blir över då tillåten mängd pengar sätts in på skogskonto eller som skogsavdrag på den tillköpta fastigheten.
Har du andra avdrag tex plantering, röjning på sikt går det att sätta in pengar på expansionsfond.

Avatar Fallback

Re: Minska skatten. Vad är vettigast?

iNorr  
#128018 Hej,

Jag har lite svårt att greppa detta. Vad jag förstår är räntefördelning ett sätt att beräkna hur stort belopp från näringsverksamheten som får skattas fram som inkomst av kapital. Då du skriver överskott, menar du då det jag inte kan sätta in på ett tex skogskonto.?

   TS
Avatar Fallback

Re: Minska skatten. Vad är vettigast?

svesse83  
#128019 Ta hjälp av LRF eller någon annan kunnig inom deklarering av skog och skogsintäkter. Det är värt den slant det kostar.

Avatar Fallback

Re: Minska skatten. Vad är vettigast?

haggloader  
#128106
iNorr skrev:Hej,

Jag har lite svårt att greppa detta. Vad jag förstår är räntefördelning ett sätt att beräkna hur stort belopp från näringsverksamheten som får skattas fram som inkomst av kapital. Då du skriver överskott, menar du då det jag inte kan sätta in på ett tex skogskonto.?
Ja!
Överskottet som blir kvar efter avdrag i näring, t ex bensin till röjning, motorsåg, brandförsäkring osv.

Avatar Fallback

Re: Minska skatten. Vad är vettigast?

skogshasse  
#142118 hej inorr du skriver att du inte vill skatta bort en stor del då undrar jag vad du tycker är en stor del

Avatar Fallback

Re: Minska skatten. Vad är vettigast?

plyshnalle  
#149120 Ta ut en rejäl slant och betala skatt på det.
Lev! Köp husbilen du ville ha! Gör resan som ni har pratat så många år om!!!
Rätt vad det är får du en stroke eller hjärtinfarkt, eller krockar med bilen. Sen sitter du som ett kolli. Om du överlever... Och vad ska du med alla pengar till då??

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).