Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda eller farma

25 inlägg 24353 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Moheda eller farma

BM 35  
#127996 Nu har jag tagit mig i kragen och ringt runt på pris till olika skogsvagnar

Har hela tiden varit inställd på en Farma vagn efter vad jag läst här så är det bra vagnar

Nu har jag pris på en 7ton Moheda och en 8 ton Farma med samma utrustning radiostyrd vinsch tre bankar och dubbla svängkolvar lika längd på kran

Det skiljer 7000 till farmans fördel

Hur har ni gjort?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Moheda eller farma

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127998 Jag hadde valt moheda för häromkring där jag bor så sägs det att det inte är någon bra kvalite på farma.

Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

BM 35  
#128000 Okey men Moheda är bra grejer?,,,Det är ju ingen här som klagat på Farma,,,Men alla finns ju inte här

Ska åka in i morgon och kolla på vagnarna,,,Mohedan har jag inte sett på bild äns

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda eller farma

Kse  
#128001 Funderade på samma sak då svärfar skulle köpa ny vagn.
Blev en Moheda 135 till slut för honom då han tyckte den verkade vettigast.
Han hade en Vreten i samma storleksklass tidigare men den blev hjulbent rätt fort, lite för klen alltså.

http://www.mohedasystem.se

Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

BM 35  
#128004 Försäljaren för Farma hörde av sig nys och ville återkomma i kväll för ett bättre bud,,,spännande

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda eller farma

Skogstomte  
#128010 Kolla där boggien är svetsad i centrumröret på Mohedan. Brukar spricka på undersidan. 7-tonnare är väl några år sen Moheda gjorde? Om det är en vagn med styrning, kolla runt kranpallen, mot grinden, brukar spricka där också.

Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

Nicke Nyfiken  
#128014 Hej!

Jag valde till slut Farma efter att jag jämfört med MOWI, det skillde 60-70 000 kr till Farmans fördel, men jag var väldigt skeptisk innan jag började undersöka Farma, man har ju hört en del skit genom åren.
Farma har samma material i sina vagnar som de svenska och svetsarna ser faktiskt riktigt bra ut också, Farma har den tyngsta vagnen av de jag kollade på så det är mycket stål i dem.

Har bara kört 150 fub men det har funkat bra, en av bultarna som låser längdan gick av i vintras, men det fixade leverantören på ett snyggt sätt och så hade de glömt fylla olja i vridhuset vid leverans, men det märkte jag som tur var.
Trycken i ventilpaketet var för lågt ställda men det fixade leverantören också på ett bra sätt.

Jag har en 10-tonnare med 6,3 m kran och 500 hjul.(satsa gärna på breda hjul det är värt en slant extra)

Jag är mer nöjd med vagnen än med kranen.

Nackdelar med farma då?
Taskigt placerad smörjnippel till vagnstyrningen.(har jag åtgärdat själv)
Avsaknad av smörnippel till brytblocket för vajern.(har jag åtgärdat själv)
Tryckkolven till bommen vill ha ganska mycket olja så den känns lite slö, annars är den rapp i rörelserna.(1100-1200 varv med Valmet 655)
Dålig färg och lite slarvigt målad på vissa ställen.(har jag åtygärdat själv)
Lite dålig sikt då man skall lasta ur i botten på vagnen.
Vinschen stitter väl högt, får släppa ner vagnen med hitchen för att få in den så det funkar.
Men ännu känns det som att jag kan leva med dessa problem för 70 000, vi får se om jag är lika positiv om 10 år.

Lycka till/Nicke

Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

BM 35  
#128031
Skogstomte skrev:Kolla där boggien är svetsad i centrumröret på Mohedan. Brukar spricka på undersidan. 7-tonnare är väl några år sen Moheda gjorde? Om det är en vagn med styrning, kolla runt kranpallen, mot grinden, brukar spricka där också.



Det är en ny jag är spekulant på,,så jag hoppas den är sprick fri som ny
Och så är det en Källefall men det är kanske samma såg det då jag letade vagnen här på nätet

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

BM 35  
#128033
Nicke Nyfiken skrev:Hej!

Jag valde till slut Farma efter att jag jämfört med MOWI, det skillde 60-70 000 kr till Farmans fördel, men jag var väldigt skeptisk innan jag började undersöka Farma, man har ju hört en del skit genom åren.
Farma har samma material i sina vagnar som de svenska och svetsarna ser faktiskt riktigt bra ut också, Farma har den tyngsta vagnen av de jag kollade på så det är mycket stål i dem.

Har bara kört 150 fub men det har funkat bra, en av bultarna som låser längdan gick av i vintras, men det fixade leverantören på ett snyggt sätt och så hade de glömt fylla olja i vridhuset vid leverans, men det märkte jag som tur var.
Trycken i ventilpaketet var för lågt ställda men det fixade leverantören också på ett bra sätt.

Jag har en 10-tonnare med 6,3 m kran och 500 hjul.(satsa gärna på breda hjul det är värt en slant extra)

Jag är mer nöjd med vagnen än med kranen.

Nackdelar med farma då?
Taskigt placerad smörjnippel till vagnstyrningen.(har jag åtgärdat själv)
Avsaknad av smörnippel till brytblocket för vajern.(har jag åtgärdat själv)
Tryckkolven till bommen vill ha ganska mycket olja så den känns lite slö, annars är den rapp i rörelserna.(1100-1200 varv med Valmet 655)
Dålig färg och lite slarvigt målad på vissa ställen.(har jag åtygärdat själv)
Lite dålig sikt då man skall lasta ur i botten på vagnen.
Vinschen stitter väl högt, får släppa ner vagnen med hitchen för att få in den så det funkar.
Men ännu känns det som att jag kan leva med dessa problem för 70 000, vi får se om jag är lika positiv om 10 år.

Lycka till/Nicke





Då man kommer upp i så mycket som 70,000 i skillnad är det lite att prata om
Mina 7000, känns lite fjutigt
Det är ju helt olika kranar ingen som har något att säga om dom,,,På Källefall sitter bomkolven avanför bommen

Något mera fördelar än att den är skyddad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

BM 35  
#128077 Det blev en Moheda M71 vagn och en k20 kran

Bild kommer när grejerna är hemma

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda eller farma

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128079 Jag tror att du gjorde ett bra val :smile:

Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

BM 35  
#129396 Hur gör jag för att sätta in en bild här,,,har gjort det förr men får inte till det nu

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda eller farma

totte  
#129402 Såg att du lagt upp den i skogsbilder, öppna den där, högerklicka och välj att kopiera länk till bilden (vad det nu exakt heter beror på webbläsare mm). Gå sen och klicka "Besvara" här, klicka på knappen "Img" ovanför skrivrutan och klistra in länken i Img-taggen som blir.

Såhär alltså:
Kod: Markera allt[img]https://skogsforum.se/skogsbilder/image.php?mode=medium&album_id=380&image_id=5449[/img]


så blir det såhääär fiiint:

Bild

Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129438 Grattis! Nästan synd att ta ut den i skogen. Är det 7-spaks eller går stödbenen på
egna slangar till traktorns ventil?

Avatar Fallback

Re: Moheda eller farma

BM 35  
#129446 Tack så mycket för hjälpen,,,nu behöver jag inte lägga ut den finns redan här=)

Det är 7spaks men fan va tungt hydralpaketet är,,inget jag bollar med direkt,,,Men fin är den,,det ska till en extra banke åxå längst bak
Lite krux hur jag ska ha paketet eller hur jag ska sätta fast det,,,kommer väll på något

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).