Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Finns det jobb?

44 inlägg 19743 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

JD 2006  
#127222
kneedrag skrev:Nu har man fått en spark i magen känns det som. :cry: :cry:

Kom inte in på utbildningen skogsmaskinföraren på Södra Viken i Sunne. Ringde och fråga varför jag blev sjunde reserv och anledningen var tydligen att jag inte har någon praktikplats klar eller kört skogsmaskin innan. De som kom in har tydligen gjort det.
Om man fått veta om betydelsen att ha praktikplats klar innan utbildningen så skulle jag ordnat det. Nu framkom det ingenstans.

Om jag inte kommer in i år , så söker jag nästa år. Kommer inte ge mig förens jag har ett skogsmaskinförarjobb.


Det va surt......finns de inga fler utbildningar inom rimligt avstånd från dig eller? Måste du flyttta långt för att hitta en annan utbildning?

Faktiskt ganska märkligt att man ska "kunna" det man vill utbilda sig i. :???: Men men....det låter som du bestämt dig så det är ju bara att fortsätta :-bd

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#127226
JD 2006 skrev:Det va surt......finns de inga fler utbildningar inom rimligt avstånd från dig eller? Måste du flyttta långt för att hitta en annan utbildning?

Faktiskt ganska märkligt att man ska "kunna" det man vill utbilda sig i. :???: Men men....det låter som du bestämt dig så det är ju bara att fortsätta :-bd


Sunne är närmast vad jag vet om, sen verkar den vara rätt komplett också med allt man behöver veta för yrket.

Håller med om det sistanämda. Man blir :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#127227
#Pontus# skrev:Tråkit! , offtast så vill dom att man har nån form av maskin vana eller vana av att köra stora maskiner ! sen om man har åkt / kört lite skogsmaskin så äre ju självklart ett plus , men tycker de låter knepigt att man måste ha praktik klar inan utbildningen ? , hur lång är utbildningen?


Utbildningen är på 40 veckor.

Jag är villig o betala till någon som visar mig och låter mig prova lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

JD 2006  
#127230 Ja det verkar vara en seriös satsning på den utbildningen med nya maskiner osv. så det är nog en bra utbildning.

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

Kristoffer D  
#127247
kneedrag skrev:Nu har man fått en spark i magen känns det som. :cry: :cry:

Kom inte in på utbildningen skogsmaskinföraren på Södra Viken i Sunne. Ringde och fråga varför jag blev sjunde reserv och anledningen var tydligen att jag inte har någon praktikplats klar eller kört skogsmaskin innan. De som kom in har tydligen gjort det.
Om man fått veta om betydelsen att ha praktikplats klar innan utbildningen så skulle jag ordnat det. Nu framkom det ingenstans.

Om jag inte kommer in i år , så söker jag nästa år. Kommer inte ge mig förens jag har ett skogsmaskinförarjobb.


Känns riktigt skumt att de kräver maskinvana för att komma in... Lite som att kräva att man kan köra bil innan man börjar övningsköra. Dock ska du vara nöjd att stå som 7:e reserv, undertecknad står som typ 20:e. Detta trotts att jag har kört lite skotare och har vana av andra stora maskiner. Men man ska inte vara bitter.

Sök i Värnamo om du vill plugga, deras ansökningsperiod pågår till den 15:e maj.

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#127683
Kristoffer D skrev:
kneedrag skrev:Nu har man fått en spark i magen känns det som. :cry: :cry:

Kom inte in på utbildningen skogsmaskinföraren på Södra Viken i Sunne. Ringde och fråga varför jag blev sjunde reserv och anledningen var tydligen att jag inte har någon praktikplats klar eller kört skogsmaskin innan. De som kom in har tydligen gjort det.
Om man fått veta om betydelsen att ha praktikplats klar innan utbildningen så skulle jag ordnat det. Nu framkom det ingenstans.

Om jag inte kommer in i år , så söker jag nästa år. Kommer inte ge mig förens jag har ett skogsmaskinförarjobb.


Känns riktigt skumt att de kräver maskinvana för att komma in... Lite som att kräva att man kan köra bil innan man börjar övningsköra. Dock ska du vara nöjd att stå som 7:e reserv, undertecknad står som typ 20:e. Detta trotts att jag har kört lite skotare och har vana av andra stora maskiner. Men man ska inte vara bitter.

Sök i Värnamo om du vill plugga, deras ansökningsperiod pågår till den 15:e maj.



Gick bara att söka genom arbetsförmedlingen. Jag är inte arbetslös.

Har bestämt mig och kommer aldrig ge upp. Har skickat ett mail till utbildningen i Värnamo så hoppas hoppas det går vägen . Håll tummarna för mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

silverminken  
#127704 Vilket län befinner du dig i då? I närheten av Värmland? med tanke på S.viken

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#127712
silverminken skrev:Vilket län befinner du dig i då? I närheten av Värmland? med tanke på S.viken



Trollhättan :)

Men jag kan flytta på mig för utbildning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

JD 2006  
#127723 Om du kan tänka dig flytta så finns det många att välja på ändå.....typ Sollefteå....Burträsk osv.

Men det blir ju en bit förståss...men ska man ändå flytta så har det inte så stor betydelse om det är 20 eller 50 mil? :???:

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kallen  
#127747 Älvdalen har väll också nån vuxenutbildning! Har varit på den skolan och den var verkligen i toppskick för att inte tala om maskinerna.
Vet inget mer än hur det såg ut och att det verkade vara bra lärare desutom tillgång till simulatorer så man kan torrträna nästan obegränsat.
Sök skogligt basår i Uppsala annars då har du behörighet till skogsmästarskolan sen också om du vill gå vidare.
Du kan ju ändå inte dag pendla Thn - Sunne så sök dig längre bort!
Bor i samma område som dig och det är nog inte svårt att få jobb om man kan köra men tyvärr skitsvårt att komma till att få köra på praktik.
Gör de sista veckorna på min praktik då jag läser basåret i uppsala nu. Har tyvärr inte kört något mer än det i skolan trotts att jag verkligen försökt, en av anledningarna att jag inte har fått körning är att det varit lite å göra för entreprenörerna i vår.
Men just nu känns det riktigt trist att jag inte lyckats få till det alls. Men det är svårt när man kanske knappt kör ut virke som täcker dieseln.

Användarvisningsbild

Re: Finns det jobb?

#Pontus#  
#127750
Utbildningen är på 40 veckor.

Jag är villig o betala till någon som visar mig och låter mig prova lite.


hadde jag hafft maskiner hadde du fått komme å prova på bäst du ville ;) , det är dom som verkeligen vill jobba i skogen man ska satsa på!

JD 2006 skrev:Om du kan tänka dig flytta så finns det många att välja på ändå.....typ Sollefteå....Burträsk osv.

Men det blir ju en bit förståss...men ska man ändå flytta så har det inte så stor betydelse om det är 20 eller 50 mil? :???:


i sollefteå finns det ingen vuxen utbildning! . jag går på burträsk nu ! kan starkt rekomendera burträsk fasten jag bara har vare där en vecka , trevliga lärlare , bra mat , tillgång till simulator och stationära kranar som man kan öva på osv ! =)

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

JD 2006  
#127760
#Pontus# skrev:
Utbildningen är på 40 veckor.

Jag är villig o betala till någon som visar mig och låter mig prova lite.


hadde jag hafft maskiner hadde du fått komme å prova på bäst du ville ;) , det är dom som verkeligen vill jobba i skogen man ska satsa på!

JD 2006 skrev:Om du kan tänka dig flytta så finns det många att välja på ändå.....typ Sollefteå....Burträsk osv.

Men det blir ju en bit förståss...men ska man ändå flytta så har det inte så stor betydelse om det är 20 eller 50 mil? :???:


i sollefteå finns det ingen vuxen utbildning! . jag går på burträsk nu ! kan starkt rekomendera burträsk fasten jag bara har vare där en vecka , trevliga lärlare , bra mat , tillgång till simulator och stationära kranar som man kan öva på osv ! =)


Ok....har också gått Burträsk......det har blivit bättre där nu tror jag.....det var ganska gamla maskiner när jag gick där. Har dålig koll var det finns Vux för övrigt.

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

RasmusP  
#127773 Jag kan rekommendera Älvdalens utbildningscentrum går där nu har 2 veckor kvar bra och trevliga lärare + du har förtur på skördar simulatorerna och kan även köra de på kvällstid efter skolan fram till 21:00 Även på helgerna om du bor i närheten :) för mig blev det en flytt på 70 mil från Skåne te dalarna men ska snart åka tillbaka till skåne så fort ajg e klar med utbildningen sen ska det letas jobb nån som kan rekomendera någon bra sida att leta på har koll på ATL men just nu e där inga :(

Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

kneedrag  
#127775
RasmusP skrev:Jag kan rekommendera Älvdalens utbildningscentrum går där nu har 2 veckor kvar bra och trevliga lärare + du har förtur på skördar simulatorerna och kan även köra de på kvällstid efter skolan fram till 21:00 Även på helgerna om du bor i närheten :) för mig blev det en flytt på 70 mil från Skåne te dalarna men ska snart åka tillbaka till skåne så fort ajg e klar med utbildningen sen ska det letas jobb nån som kan rekomendera någon bra sida att leta på har koll på ATL men just nu e där inga :(


Det där låter bra. Att kunna köra simulator efter skoltid. Passar mig perfekt.
Blir att söka till Älvdalens utbildning också.

Tack alla ni som skrivit i tråden. All input uppskattas jättemycket :).

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det jobb?

Goofy  
#128060 Jag är självlärd. jobbar dock åt min farsa. började med att sitta i maskinen under kvällarna å leka med kranen för att sedan börja producera lite som sedan har ökat hela tiden. skulle bara jobba 1 månad till att börja med och nu har ja jobbat åt honom i 6 år :P trivs som handen i handsken :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).