Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogskärra till MF 165

17 inlägg 12568 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogskärra till MF 165

Torleif  
#87399 Hej
Jag har en Massey-Ferguson 165 som jag använder bland annat till att köra hem ved och virke för husbehov. Två säsonger har jag klarat mig med lånad kärra (ombyggd släde) men nu börjar det bli dags för någonting eget. Ofta blir det över 10 km på landsväg enkel resa. Jag hugger ibland virke för timring så stockarna kan vara över 8 m långa. Terrängen är extremt stenig och oländig.

På något års sikt skall jag försöka spara ihop pengar till en vajerkran att hänga i lyften.

Hur stor kärra borde jag köpa?
Räcker det med en gammal 5 eller 6 tons Gisebo eller Moheda av den här typen? http://www.blocket.se/ostergotland/Skog ... m?ca=2&w=3
Sådanna går ju att imortera från Sverige för ett rimligt pris (inkusive frakt)

Borde jag skaffa någonting större direkt?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Skogskärra till MF 165

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87408
9300363344.jpg

Rätt kärra, rätt pris, slå till.

Avatar Fallback

Re: Skogskärra till MF 165

Torleif  
#87542 Tack
Jag skall slå till med en annan likadan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskärra till MF 165

Torleif  
#89580 Nu är kärran hemma.
Köpt i Mora och transporterad med lastbil till Finland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskärra till MF 165

totte  
#89620 Då är det bilder som gäller nu :grin:

Avatar Fallback

Re: Skogskärra till MF 165

Torleif  
#91251 Första stocklasset är pålastat. En kamrat lastade på det åt mig med hydraulkran eftersom jag inte har någon egen kran ännu.

Hur brukar ni koppla kättingarna mellan stolptopparna? Fällningsmekanismen verkar ju kräva någonting som håller ihop topparna på stolparna då man lossar.

Jag behöver litet goda råd. Kärror med fällbara stolpar är väldigt ovanliga i Finland så jag har svårt att hitta någon att fråga av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskärra till MF 165

quartetto  
#91530 Har en likadan kärra (min är en Sonnys) - jag spänner två spännband runt hela paketet när jag skall transportera på allmän väg. På så sätt att det går under mittbalken och sneddar över stakarna. Jag har aldrig använt kedja upptill, men därimot så brukar jag sätta spännbanden där för att slippa "skrammel" när jag kör tom.

Kolla fällningasmekanismen - den består av en fjäderkonstruktion, och det är viktigt att skruven som håller fjädrarna (det skall vara två) inte är för löst eller hårt spänd, det samma gäller för själva låsblecket - det skall löpa fritt men inte glappa.

Fällbara stakar är väldigt använbart - speciellt när du kör med vajerkran (som jag gör) och lastar av rundtimmer. Du ställer dig på motsatt sida och drar i reglaget och stockarna ramlar av. Här du även planerat avlastningsplatsen lite grann; traktor och vagn står lite snett - så sköter avlastningen sig själv.

Avatar Fallback

Re: Skogskärra till MF 165

Torleif  
#91534 Tack för tipset om att ställa kärran snett då man lossar.
Det verkar vettigt att säkra lasset så att stolparna inte fäller sig själva på vägen. Det skall jag minnas.

Min farbror sade att man skall sätta en kätting mellan stolptopparna och ha den litet lös. Han hade sett någon göra så för länge sedan. Då man öppnar låsen rasar lasset av under stolparna och stolparna blir inte i kläm under stockhögen. Det där funderar jag ännu på. Shackel? Karbinhakar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskärra till MF 165

s-k-o-g  
#97676 Sätt fast en kedja i vardera stolpen med shackel och så spänner du ihop dem över lasset med en spännbjörn.

Avatar Fallback

Re: Skogskärra till MF 165

Torleif  
#97719 Verkar som ett vettigt system. Tack

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogskärra till MF 165

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127372 "Fällbara stakar är väldigt använbart - speciellt när du kör med vajerkran (som jag gör) och lastar av rundtimmer. Du ställer dig på motsatt sida och drar i reglaget och stockarna ramlar av. Här du även planerat avlastningsplatsen lite grann; traktor och vagn står lite snett - så sköter avlastningen sig själv."

Men rent praktiskt, om du drar i en spak så hamnar väl allt tryck på endast en av stakarna? Är det så man gör (har precis köpt en sån vagn)

Edit: Öppnar sig stakarna i nederkant? Jag lever i tron att de fäller sig som om de hade gångjärn nederst men de lossnar alltså längs ner?

Avatar Fallback

Re: Skogskärra till MF 165

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127390 Det finns olika typer av fällbara stakar. De som är just fällbara med en led och de som släpper iväg hela staken. Den senare modellen ska man fästa med en kedja i toppen så att staken inte hamnar under lasset. När man släppt staken halar man över den till motsatt sida.

Här är min Sonnys 5,5T kärra som oftast dras av min Fordson Super Dexta
Bild


Är det sådan brist på begagnade kärror i Finland så man måste importera?

Avatar Fallback

Re: Skogskärra till MF 165

Torleif  
#127521
Emil N skrev:
Är det sådan brist på begagnade kärror i Finland så man måste importera?


Ja kärror med fällbara stakar är ovanliga i Finland. De flesta som finns är av fabrikat Rysky och deras fällningsmekanism är känd för att gå sönder.
De få som finns är svindyra. Mellan 1500 och 2500 euro beroende på skick.
Jag såg faktiskt en Rysky till salu för 900 euro men två fälgar och alla däck och hela bomröret måste bytas på den. Dessutom var fällningsmekanismen trasig på alla fyra stakarna. Om jag förstod säljaren rätt så hade han svetsat fast stakarna i kärran.

Jag villa ha fällbara stakar för annars hade jag varit tvungen att köpa hydraulkran. Annars har ryggen repat sig till nästan 100% efter arbetsskadan men att lasta av stockar utan fällbara stakar tål den inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskärra till MF 165

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127527 Ja fällbara stakar ska man ha.
Konstigt att de är så ovanliga i Finland. Finns det ingen återförsäljare för Sonnys i Finland? Jag tror dom kostar ca 23000kr nya.

Avatar Fallback

Re: Skogskärra till MF 165

Torleif  
#127599 Nej jag har aldrig sett någon Sonnys kärra varken ny eller begagnad i Finland. Har Sonnys stakarna på gångjärn eller lossnar de i nedre ändan då man öppnar låsen?

Priset låter ju ganska vettigt på Sonnys kärror och efterfrågan borde ju finnas så mycket folk som eldar med ved här i landet. Flera bybor och andra har frågat var man får köpa en sådan ryggvänlig kärra som jag har.

I stort sett finns det bara kärror med utsvängda stakar som inte alls går att ta loss då man lastar av och så finns det massor av gamla slädar med raka stakar nedstuckna i holkar i ramen. Många slädar är ombyggda och har fått hjul av ett eller annat slag. Antingen boggie eller en gammal lastbilsframaxel.

Kanske finnarna har någon sorts machoattityd att en riktig KARL lastar av utan att ta loss stakarna :wink:.......

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).