Vedmaskiner, flishuggar

Egentillverkad Vedprocessor

41 inlägg 26611 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad Vedprocessor

loppan  
#125770 MAH,vi väntar med spänning. Gärna en film igen så man har lite underhållning på kvällskvisten.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125775
MAH skrev:ny "feghuv" + elevator tillverkat och monterat..

Bild

Bild


så snart kommer nästa testfas..

Ser att du har en bra svets :smile:
Har jobbat med att svetsa och de är gudomliga att svetsa med :!:

Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

MAH  
#125800 Stämmer.. utan en omformare / svets som bränner 6mm pinne är man chanslös.. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

MAH  
#127484 Nu finns testfas 6 på tuben..


   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad Vedprocessor

totte  
#127489 Imponerande bygge! Är du nöjd själv allmänt sett? Några detaljer att ändra?

Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

MAH  
#127503 Det finns alltid saker att ändra på.. :smile: men med min begränsade budget för denna maskin skulle det inte
överstiga 10 papp och vara någorlunda effektiv. Den är inte optimal på ved diameter under 10 cm men det
funkar. Det skulle helst sitta en mindre klipp eller ngt som man kunde slå över till för är allt "bös". :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad Vedprocessor

stegmaster  
#127549 Imponerande. :-bd
Var en jäkla kram i den sågen. :surp:
Med lite mer fart på klyven, så skulle den slå alla fabriktillvärkade maskiner som jag vet om.

Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

j-eg63  
#128166 Imponerande!!! :grin: Ja mera köra med har man då inte sett! Du har oljeflöde o tryck som på en skördare verkligen ett bra bygge. Att traktorn orkar med är det en MF185 . Stockar kring halvmetern o sådan kaphastighet är det en f-11 sågmotor? Den fasta kniven är du ganska ensam om när man ser vedmaskiner väldigt stadig tål massor med ton kan tänka mej att en reglerbar kniv inte skulle hålla dessa tryckkrafter Feg huven fick du ju till väldans bra :P Blir det något mer eller är anl.färdig vedbord eller stegmatare kanske??

Avatar Fallback

Re: Egentillverkad Vedprocessor

MAH  
#128217 Tackar!

Det är precis att MF 185:an orkar med. Det kanske inte hörs så tydligt i filmen men den går ifrån 1600 till ca 1100 varv vid
varje kap moment. :-) Såg motorn är en Voac F11-19cc så den räcker till. Anledningen till den fasta kniven är precis som
du säger.. en rörlig håller inte måttet, knappt att den fasta med hardox 400 håller den med för den typen av ved jag stoppar in = allt! Det är ju inte bara de raka fina bitarna som jag kör. :-).
Det går säkert men tid och pengar sätter lite stopp för tillfället, det kanske
kommer ng inovativ lösning framöver på rörlig kniv men hittils har det knappt behövs. Det måste ju hålla för 40ton framöver! :-)

Evt kommer hela bygget att hamna på en kärra inför nästa säsong.? Då kommer allt att byggas ihop för lättare
transport, uppställning och ihopfällning, evt kommer det bli ng form av stockmatare också.?

Om man tycker att den går lite segt och långsamt på klyvmomentet en del har ju påpekat det, så är det lite svårt att få ihop alla delar med min lilla budget. Ex nedan som visar att det är smådj-vligt när bitarna blir större och inte spikraka + att inköp o budget är mer än 50/100 gånger större än min... :-)





/MAH

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad Vedprocessor

herjman  
#185403 Mkt imponerande bygge, några nya uppdateringar och filmer?

Användarvisningsbild

Re: Egentillverkad Vedprocessor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185413 Det var extremt små bilder, jag ser knappt.
Edit, nu såg jag filmen, den hade jag missat tidigare. Mkt trevligt och pedagogiskt
och det ser ut att vara bra fart på kapen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).