Gallring

dana ek till träd

6 inlägg 3446 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

dana ek till träd

rammasenmägg  
#126448 när kan man beskära ekar för att skapa mer träd istället för buskar.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: dana ek till träd

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127374 I princip när som helst - tror jag. Kanske ger vissa tider mer vattenskott men det vet jag inget om.

Avatar Fallback

Re: dana ek till träd

askur  
#140578 Jo, i princip när som helst men antagligen helst inte i savningstid (ca maj). Tänk bara på att såga rätt snitt

Avatar Fallback

Re: dana ek till träd

ÅsaNisse  
#149796 Beskärning av lövträd ska helst göras i JAS. Juli augusti september. Då har trädet stt sina nya skott och bara står och växer, och är som mest motståndskraftigt. Annars är det Januari,februari när det är i vila, men det kan ge frostskador i snitten om det är väldigt kallt.

Avatar Fallback

Re: dana ek till träd

askur  
#149819 Hmmmm....

Användarvisningsbild

Re: dana ek till träd

Kjell S  
#149932
ÅsaNisse skrev:Beskärning av lövträd ska helst göras i JAS. Juli augusti september. Då har trädet stt sina nya skott och bara står och växer, och är som mest motståndskraftigt. Annars är det Januari,februari när det är i vila, men det kan ge frostskador i snitten om det är väldigt kallt.


Under vintern, under - grader ska man undvika att göra större ingrepp på träden.
Stark kyla fryser sönder kappilärerna så svamp o röta får fotfäste.
Mindre ingrepp kan man alltid skylla på snö el. vind.. enstaka grenar mm

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).