Uppvärmning

Erfaringer med vedpanne - installasjon

18 inlägg 8779 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfaringer med vedpanne - installasjon

Initium  
#126662 På svenske forum vil jeg tro det fins mange eksperter på vedpanner. Jeg ønsker installere en i mitt hus, men ingen / få rørleggere har erfaringer virker det som. Jeg funderer på å kjøpe utstyret i Sverige, og installere dette selv, men har litnen / ingen erfaring. Er det noen som har tips / råd om hvordan jeg bør gå fram ? Vurderer en 35KW panne fra Effecta, med 3x750l ack. tanker.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

Kjell S  
#126670 Mycket ack.tankar... se till att de är avstängbara emellan sig. Elda bara mot den med varmvattenslinga sommartid.
Gärna förberedd med solslinga. De andra två kan vara rena förrådsberedare. Har du låg / hög temperatur system?

Själv har jag en Lohberger kökspanna 28kW - 2x750l och vattenburen golvvärme. Monterat allt själv - ej röris..

Avatar Fallback

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

JD 2006  
#126673 Jag har en panna från Lindquist Heating på 35kw......har två ack tankar på 500 liter varav en går att "stänga bort" En med berdare samt solslinga som jag skall koppla in.....Nån gång :???:

Har golvvärme så det håller värmen lätt i två dygn på vintern :grin: Verkar som vedförbrukningen håller sig på en rimlig nivå tycker jag än så länge.

För övrigt så är jag kanonnöjd med pannan som är ganska gammaldags egentligen med gjutjärn osv.....men för det priset så kan man köpa tre såna här mot en "normal" plåtpanna som man skall ha massa fläktar och skit till :lol:
Men alla har väl sina favoriter.

Gjorde nästan allt själv för övrigt....

Avatar Fallback

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

ulfgustav  
#126782 Har sedan 3 år ett system med vedpanna Viadrus U 22 (Lindqvist Heating) samt 2 acc tankar på vardera 750 l samt laddomat, ett enkelt okomplicerat system som fungerar utmärkt

Användarvisningsbild

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

masterchief  
#126788 Går mot strömmen och kör med en HS perifal Solinova från 1996 och har en acktank på 3kubik..
Lite osäker på KW i pannan men en eldning räcker en vecka på sommaren för varmvatten.....
Och då har tanken gått ned i 60grader ungefär som lägst...

Användarvisningsbild

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

Fredrik Reuter  
#126793 Hej,
Denna har jag och är väldigt nöjd:
http://www.vvs-boden.se/calmar-paketet- ... -3072.html

Dock lite mer ack-tankvolym önskas. Jag har 2000l, men pannan skulle klara 2.500l lätt.

Avatar Fallback

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

JD 2006  
#126855 Hur är det egentligen....många säger att det inte löns att ha över 2000 liter för då går det mer energi att värma upp än vad man sparar in???

Jag gillade inte matte i skolan så det finns nog något annat snille bland alla här hoppas jag
som kan komma med en bra förklaring.

Användarvisningsbild

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

Kjell S  
#126901 Det är klart att du får elda mer om du ska pumpa upp 3000l ack än 1500l ack till en högre temp.

För legionellans skull vill man få vv till åtminstoende 55gr, det är ovanligt i enfamiljshus bara man
ser till att ledningarna blir igenomspolade regelbundet + avloppsbrunnarna!

Avatar Fallback

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

Initium  
#126908 Jeg er sugen på Effecta Lambda pannen. Men er mer usikker på installasjonen. Har fått tilbud på 185 000NOK og 165 000NOK ferdig installert, og det syns jeg var veldig, veldig dyrt. Kjøper vel en "vedpaket" for omlag 65-70 000NOK, og rør kommer kanskje på 15 000kr maks ?

Det er da 85-95 000 NOK å spare på å montere skiten selv..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

Kjell S  
#126915 Ja, det lät väldigt..
Är det med material? Finns alla anslutningar osv i närheten och det sker i ett färdigt utrymme så låter det blodigt.
En variant är, om du är osäker på att kopparlöda - är att måtta in allt, förmontera med böjar osv och sedan låta
någon van löda rubbet - det sparar nog en massa. Måttande o kapande är det som tar tid!

Avatar Fallback

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

salar  
#126923 Om du vill göra en del av jobbet själv kan du hyra en pressmaskin.Idag pressas väl de flesta kopplingarna isället för att lödas.

Användarvisningsbild

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

Kjell S  
#126924 idag... det var väl 15 år sedan som jag gjorde mitt och jag tror jag skulle lita på mina lödningar före nån presskoppling än idag, speciellt i ett trähus med sina rörelser...
Själva grundprincipen ändras inte på 10-50år... Det säkra före det osäkra!

Avatar Fallback

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

Cat554  
#126975
Initium skrev:Jeg er sugen på Effecta Lambda pannen. Men er mer usikker på installasjonen. Har fått tilbud på 185 000NOK og 165 000NOK ferdig installert, og det syns jeg var veldig, veldig dyrt. Kjøper vel en "vedpaket" for omlag 65-70 000NOK, og rør kommer kanskje på 15 000kr maks ?

Det er da 85-95 000 NOK å spare på å montere skiten selv..


Er nok redd det gjenspeiler norske rørleggerpriser.
Har du vurdert flisfyr? Ikke noe dyrere, slipper kløvingen, jevn temperatur, ilegg skjeldnere og mer fleksibelt, osv.
Men det avhenger litt av om du får flis lettvint inn.
Da skal du ikke ha akku-tank. Mindre plass og mye mindre jobb med rør.
Det er litt omfattende å beskrive det hele her, men om du tar kontakt på 99585722 kan du (og andre) få en utdypning. Hvor bor du?
OH

Avatar Fallback

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

Initium  
#127063 Flis =uaktuelt. Som "privatperson "fins ingen mulighet til å håndtere flis ut / inn til fyringsanlegget...

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfaringer med vedpanne - installasjon

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127295
masterchief skrev:Går mot strömmen och kör med en HS perifal Solinova från 1996 och har en acktank på 3kubik..
Lite osäker på KW i pannan men en eldning räcker en vecka på sommaren för varmvatten.....
Och då har tanken gått ned i 60grader ungefär som lägst...



Helt rätt varför elda varje dag när man kan elda en gång i veckan ju större tank dessto mindre ved går det åt.
Eldar själv en gång var 7-10 dag beroende på temp ute och hur många som badar på sommaren.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar