Bioenergi

Slö retur på Hakki Pilke 1x37

10 inlägg 9123 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slö retur på Hakki Pilke 1x37

Håkan  
#126694 Hej!
När klyven går tillbaka så går det så långsamt mycket långsammare än när den går fram för att klyva. Kan man ändra hastigheten? Som det är nu får jag stå och vänta alldeles för lång tid (kör på el). Har även köpt en stegmatare med en rulle. Rullen kopplade jag på ledningen till motorn för matarbandet men det finns inte tillräckligt med tryck/olja för båda motorerna, ska det vara så kasst? Som det är nu stannar bandet när rullen är inkopplad. //Håkan



   TS
Användarvisningsbild

Re: Slö retur på Hakki Pilke 1x37

Åke Nilsson  
#127269 Hej !
Skicka ett mejl till Niclas.nyman@trejon.se så får du svar av deras servicetekniker.

Låter konstigt ska ju gå fort på retur oavsett om du monterar extra drivrulle i serie på inmatningselevatorn.

Åke, skellefteå
woodmax 1x 42-09

Avatar Fallback

Re: Slö retur på Hakki Pilke 1x37

Håkan  
#127307 Hej! Jag kommer att ta ut en tekniker så vi kan gå igenom maskinen för det behöver ändå bytas remmar och då kan man ju även kolla hastigheten åter på klyven. Mvh Håkan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slö retur på Hakki Pilke 1x37

Åke Nilsson  
#127323 Hej !
Är din maskin orginalkopplad ?
Våran 1x42 hade färdigt snabbkopplingar så det vara bara att koppla in extra rullarna till befintliga rullen.

Nu har ju inte du den orginal på 1x 37.....

Du måste seriekoppla den till matningsbandet.
Alltså ena anslutningen måste gå direkt till extra matarullen sedan förbindningsledningen mellan rulle / band.

Åke.

Avatar Fallback

Re: Slö retur på Hakki Pilke 1x37

Håkan  
#127356 Ja jag märkte att det underlättade att seriekoppla :) nu fungerar det fint!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slö retur på Hakki Pilke 1x37

Åke Nilsson  
#127370 Hej !
Skitkul att du hittade felet !!!

Vilken klyvkniv använder du mest 6-dels ?

På våran 1x 42 använder jag bara 8-dels går fint att köra 2 st ca 10 cm grova åt gången på klyven.

Man kapar en matar snabbt fram kapar igen innan klyven hunnit vända så vips tar du 2 flugor i en sväng.
Brukar bli så krångligt med längden om man matar 2 åt gången i sågen.

Köpte 1x 42 för att den hade lite mer kräm i klyven ca 13 ton.

Ska i veckan till en firma som ska bygga ut min 4-delskniv till 12 delar om jag inte gör det själv....
Lite bättre att leja bort svetsning i hardox ska ju förvärmas lite innan svetsning.
Trejon ville ha brutto 9100+moms för 12-deskniven kändes lite svettigt då den bara behövs någon dag per år.

Åke.

Användarvisningsbild

Re: Slö retur på Hakki Pilke 1x37

stegmaster  
#127376
Åke Nilsson skrev:Ska i veckan till en firma som ska bygga ut min 4-delskniv till 12 delar om jag inte gör det själv....
Lite bättre att leja bort svetsning i hardox ska ju förvärmas lite innan svetsning.
Trejon ville ha brutto 9100+moms för 12-deskniven kändes lite svettigt då den bara behövs någon dag per år.

Åke.

En varning bara när det gäller at "gjöra själv".
At gjöra en "riktig" klyvkniv er en konst, det er inte bara att svetsa på nogra stål här och der.
Även fabriktillvärkade kan vara felkonstruerte.
Ofta ser man knivar som pressar veden/klyvkniven upp/nedåt fel, så det blir för stora påfrästningar och förlorat kraft, samt at veden vil glida tilbaka i klvyrennan.
En självklarhet er at nogra av stålen måste träffa veden i olika trinn(annars krävs en vannsinning kraft), sen er alla vinklar på dom olika stål viktig, så at det inte nyper på veden, men går så smidigt så möjligt, utan att pressa veden(klyvkniven) uppåt/nedåt.
Så dette er egentlig ingen jobb för hemmapulare, om man inte vet eksakt hur man ska gjöra. :wink:
Men kr 9100,- var mycket, jag fick betala kr 3700-mva för en 10-kniv. :surp:
Men den används nästan alldrig då det blir alldeles för mycket flis/bös, när veden går direkt i säck. så innan man får en flistrumma så används bara 2/4 kniven-

Användarvisningsbild

Re: Slö retur på Hakki Pilke 1x37

Åke Nilsson  
#127386 Hej !
8 dels kniven räcker till ca 25-30 cm sedan behövs mer.
10 delskniv bara att höja då klyver den i mindre delar.

Har svärfar som är verktygsmakare samt YPV i grannbyn som gör redskap till grävmaskiner & hjullastare .

Har kontakt med tillverkaren och har bilder ,ritning på 12-delskniven .

Problem att vedträn faller tillbaks är större vid korta vedlängder men det löser man lätt !!

Ställ in klyven så den bara klyver minsta möjliga för att ett nytt vedträ ryms i längden då faller sällan något tillbaks !!!

Åke

Avatar Fallback

Re: Slö retur på Hakki Pilke 1x37

raging  
#516558 Hittade du felet varför klyven gick sakta på returen?
Våran har helt plötsligt börjat med det också.

Användarvisningsbild

Re: Slö retur på Hakki Pilke 1x37

Åke Nilsson  
#516567 Om du kopplar in fel matarbordet det ska vara seriekopplat.
inlägg tidigare löste problem därigenom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).