Avverkning (slutavverkning)

Höga stubbar efter avverkning

15 inlägg 9446 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar efter avverkning

inkazar  
#126229 Första tanken som slog mig var att de såg ut som ett skolhygge och en stackars lärare sprungit runt med såg å "modifierat" stubbar. kan ju dock vara fel =)



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar efter avverkning

Nolltax AB  
#126232 Mycken snö denna vinter det var, inkazar måhända på rätt spår är?

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar efter avverkning

Nolltax AB  
#126248 Jo, man snurrar ju runt i dom trakterna emellanåt....
Snoka lite e ju alltid kul..

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar efter avverkning

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126252 även om de varit mycket snö så är de ingen ursäkt för spjälkningar och ej genomkapade stammar

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar efter avverkning

dexter  
#126264 kapa igenom när de är 30-40cm snö är inga problem.. måste vara ett skolhygge, specielt me de där högga stubbarna!

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar efter avverkning

MadCoke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126270 Kan vara att de använt en för liten maskin till avverkningen. Kan lätt bli spjälkningar om svärdet är för kort och maskinen för liten.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar efter avverkning

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126360
MadCoke skrev:Kan vara att de använt en för liten maskin till avverkningen. Kan lätt bli spjälkningar om svärdet är för kort och maskinen för liten.

Tror också på den teorin, verkar som föraren sågat från 2 håll, o kanske inte haft så bra koll på höjden vid 2a kapet. O med följd då till spjälkning, men med tanke på hur mkt han missat, så borde spjälknigsskadorna blivit rätt långa, o om man då ser till de stumpar som sågats av, vilket i mitt tycke, borde vara för lite, för o rädda en timmerstock, borde således leda till rätt mkt vrak i den avverkningen. Eller om han tagit första biten till massa, pga skadan, vilket borde leda till rätt stroa summor förlorad intäkt för markägaren, hursomhelst, ett väldigt dåligt utfört jobb, eller en tabbe av uppdragsgivaren, som tydligt satt fel maskin på fel skog.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar efter avverkning

novis??  
#126373
MadCoke skrev:Kan vara att de använt en för liten maskin till avverkningen. Kan lätt bli spjälkningar om svärdet är för kort och maskinen för liten.

precis å då vart alla stor proffs på forumet indegn :oops: erade

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar efter avverkning

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127181 Om svärdet är för kort så tycker jag resultatet borde visa sig annorlunda, det blir ju kvar en snygg båge åt en kant. För dom här verkar det ju ha stannat mest mitt i och med ett rakt snitt, så nog tycks svärdet ha nått igenom.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar efter avverkning

smess  
#128203 Det ser ut som att man klippt med ett klippaggregat.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar efter avverkning

stegmaster  
#128232
smess skrev:Det ser ut som att man klippt med ett klippaggregat.

😡 😡 :lol:

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar efter avverkning

åberg  
#128258 Har Nolltax luskat ut något om detta?

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar efter avverkning

skogsjan695xl  
#128305 Hade en liten teori.
Det verkar som det är längs med en större väg. Kan vara så att skördarföraren har sågat från 2 håll för att garantera att det är kapat på båda sidor. Gjort lite högre stubbar för att det är lättare att trycka träden där än efter backen, just för att de har säkert lutat ut mot vägen.
Skulle vara kul att se stubbarna längre in på hygget.

Bara en teori

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar efter avverkning

Nolltax AB  
#128655 Erkännas måste tanken riktat åt annat håll varit har på sistone. Sorry.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar efter avverkning

Toppy  
#130642 :-t Om detta är ett skolhygge är det inte eleverna som ska lynchas utan lärarna och om det ser ut så här på hela hygget... ~x(

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).