Öppna kategorin

Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

17 inlägg 13973 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

Marie  
#127045 Jag undrar om någon kunnig på forumet kan hjälpa mig med hur jag ska göra.

Vi har haft 2000 julgranar planterade i vår trädgård (inte vi som planterade). Dessa är nu nersågade och jag har tänkt att göra en trädgård där, då det är där solen finns. Men som sagt står det 2000 stubbar i vägen.

Kan man med en röjsåg kapa dessa jäms marken och sen fylla på med lite jord ovanpå. Eller kan man tippa upp dem ur marken med gafflarna på en hjullastare. Eller ska jag ta dit en grävmaskinist. Eller hur gör man?

När vi sågade ner granarna var jag ganska så optimistisk men nu tycker jag att det mest är bekymmersamt. Mest för att jag inte vet hur man ska gå tillväga. Jag har ingen röjsåg (kan kanske hyra) men jag har en liten grålle :). Däremot har granne en gammal hjullastare vi kan få låna men jag vet inte om man bara kan köra den sådär utan vidare.

Så finns det någon vänlig själ här på forumet som kan guida mig är jag oerhört tacksam...

/Marie



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127050 Jag tycker nog att det är en bra idé att ta dit en grävmaskinist och ta upp stubbarna..
Du kan ju samtidigt som grävmaskinen är där planera trädgården så som du vill ha den..
Tar du upp stubbarna med den gamla hjullastaren kommer du nog ändå få en massa planeringsjobb efteråt med alla hål efter stubbarna, och en massa körspår som skall fyllas igen..
Glöm röjsågen..tror du kommer bli missnöjd med det arbetet den kan utföra..
Visst, det kostar några spänn med en grävmaskin..men det är nog mer kostnads/tidseffektivt och arbetsbesparande..
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

Bengt.Svensson  
#127051 Har det varit 2000 julgranar så borde väl tomten var runt 1,5 hektar?

Jag hade nog sågat stubbarna jäms marken och sedan fyllt upp med matjord, fast det lär ju gå åt några lass. Vill ni ha bort stubbarna så måste man nog ha dit en grävmaskin. En variant är att ta in grävare och fixa ev. gångar, rabatter, etc. och köra på matjord där ni tänker ha gräsmatta så blir det lite mindre kostsamt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

Fredrik Reuter  
#127052 Hej,
En idé.
Lastmaskin med planerskopa alt rejäl jordbrukstraktor med frontlastare och helt sonika ta bort ett relativt tunt lager med stubbar och allt. Granars rötter går ju inte så djupt.

Som sagt, en idé, men om den funkar borde det bli snyggt och skulle gå relativt snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127062 Jag tänker på en mindre grävare med släntskopa som går igenom m² för m²
Då får man ju dessutom möjlighet till lite landskapsarkitekturarbeten och kan
plocka bort stenar och rötter ner en decimeter eller två.
Då finge man ju en fin och slät yta att börja sin nya trädgård på, bra början.
Kostnaden gissar jag till ca 10000:-

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

keja01  
#127066 Om det är en före detta åker kanske det går att plöja då julgransstubbarna är små.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

totte  
#127072 Budget lösning; En kätting runt stubben, koppla i kroken på Grålle och kör. Funkar om marken inte är alltför hård och stubbarna inte för stora. Är det normala jugransstubbar borde det gå bra. Skulle inte lämna dom i marken, tar evigheter innan det ruttnat bort och gissa vad som alltid kommer att finnas precis där du just tänkt gräva ett hål.

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

Marie  
#127074 Tack för alla svar!
Det känns som om att stubbarna ska upp... Kanske jag gör ett försök med grållen idag :grin: .

Men jag får nog ta och kolla upp var det finns förare till lite större maskiner i närheten.

/Marie

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127078 2000 stubbar med grållen blir ett evighetsjobb. Vad sägs om en gallerskopa till lastmaskinen? Rötterna blir kvar i skopan men jorden rasar förhoppningsvis ner tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

Snowblow06  
#127081 Låter som ett passande jobb för en minigrävare. Var i landet finns denna samling stubbar:-)

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

Skogshuggarninorr35  
#127083 Ta dit en större maskin det blir billigare än att ha en hydraulisk spade som ska hålla på och gräva i veckor än en stor som gör det på några dagar.
Senast redigerad av Skogshuggarninorr35 lör 23 apr 2011, 18:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127089 Borde det inte gå att fräsa alltihopa? Finns det något mellanting mellan så´n stenfräs som gör grus av sten och en vanlig jordfräs? Ena känns overkill och andra känns klen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

axwell  
#127091 Billigast/bästa resultat: En minitraktorgrävare med tandad grävskopa, man låter endast tänderna gå under stubbarna, i nästa moment plattar baksidan på samma skopa över gropen som blivit efter granarna.

Den Yanmarminitraktor som jag i första hand tänker på är betydligt lättare än Grålle och har nästan dubbelt så breda hjul, dvs inga fula spår efter vassa traktordäck.
I frontskopan kan stubbarna transporteras från "hygget".

Var i landet bor du, alternativet kan vara att hyra en minigrävare det brukar kosta mellan 1000 och 2000 kr/dygn ?!

Användarvisningsbild

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

Kjell S  
#127097 Allt är väl egentligen en fråga om hur bråttom man har...
Granstubbar ruttnar relativt fort, så om man inte vill ha hela ytan på en gång...
Dra upp de närmaste, som sagt det blir gräsmatta i år..
och lägg över jord på resten - det blir gräsmatta om 5 år..

Avatar Fallback

Re: Hjälp!! 2000 små stubbar i trädgården

Marie  
#127133 Nu har vi varit ute med grållen och det går ganska så bra. Om man bortser från att det tar sin lilla tid och att det blir ganska så mycket märken av hjulen när den står och slirar. Och, om man bortser från att grållen nu har lagt av då det ryker från startmotorn :grin:. Men det har varit fantastiskt roligt då det faktiskt händer något och att det finns hopp om att få upp dem.

Jag tror att jag ska göra som Kjell föreslog. Dra upp dem som är närmast huset så att vi kan använda det som trädgård i sommar. Men resten får nog grävas upp. Annars får jag hålla på hela året.

Stubbarna finns på västkusten, på gränsen mellan Skåne och Halland.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).