Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Förarkomfort

35 inlägg 12536 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förarkomfort

roger82  
#126750 Tänkte starta en tråd med något som inte nämns alltför ofta men som egentligen är en jätteviktig del, nämligen förarkomforten!

Har själv kört maskiner i 7-8 år och har idag problem med bla rygg och "karpaltunnelsyndrom" vilket jag förstått många lider av. M.a.o nerven vid handleden kommer i kläm och handen börjar somna till och från.

Jobbar idag inte i skogen men börjar sakna det. Funderar på hur man lättast ska förbättra förarkomforten om man försöker köra igen.

Tänkte denna tråden ska vara fri för alla att tipsa varandra om alla möjliga lösningar för att göra vardagen i maskinerna lättare, alla kan vi ju dra nytta av detta!

Någon där ute som tror på plandämpare/sitright osv? Fördelar/nackdelar?

Vad kan vara bäst, rottnes hyttdämpning eller JD:s roterande hytt? Åsikter?

Mvh RK



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126805 Rottnes hyttdämpning är då ett jäkla stort steg åt rätt håll iaf, går fantastiskt mjukt.
Kan nog hålla med skogforsk om att det minskar vibrationerna med ca 50%, framförallt så slipper man dom där stenhårda smällarna i sidled när man halkar från en stubbe eller sten.
Visst rörs det i hytten när du kör över stubbar och stenar, men det blir ingen hård smäll.
Vi har även plandämpare och den hjälper till även den att ta upp lite stötar, vet inte vad det ska vara för nackdel med den? bättre än stumt iaf...
Nej hyttdämpningen borde kommit för 10 år sen!
En stort plus för rottnen är ju den stora hytten, skönt med plats!

Har även provat JD 1510 o 1910 och gillade snurrhytten och nivelleringen skarpt. Fint att alltid ha gripen framför ögonen helt klart, nivelleringen hinner också med jäkligt bra så det jämnar ut ojämnheter en hel del.
Men valet föll ändå på rottnen till slut, och våran uppfattning är iaf att den går mjukare i terrängen, men då får man ju klara sig utan medsvängningen så det är väl vad man väljer.

Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127035 Kan bara hålla med, har problem med rygg, haft problem med handleden, med att lillfingret, o ringfingret somnade, de höll i sig i 3 månader för mig, sen gick de bort av sig själv, men annars e de en enkel operation att göra för o slippa de. Ryggen däremot, visst, man får smällar, men jag antar att många e som jag.
Man stiger upp tidigt på morgonen, gör sitt kaffe osv, går 20 meter ut till bilen, parkerar så nära maskin som möjligt, sitter i maskin 9-10 timmar, behöver man pissa, ja då ställer man sig på däcket, eller går ett varv runt maskin i samband med kisseriet :), sen kör man igen, man fikar i maskin, möjligt man kostar på sig o öppna dörren, om de e fint väder ute. Parkerar maskin så nära bilen som möjligt, åker hem, äter middag, fastnar i soffan sedan. Går kanske 500m om dagen??? Nä, man skulle gå lite på gym, ett par ggr i veckan iaf :)

Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127205 När man pratar förarkomfort så tänker man ofta på hytten och framför allt stolen.
Men det finns så mycket mer som ska vara i skick för att föraren ska trivas och kunna jobba avslappnat och harmoniskt.
Hit hör en fungerande hemmiljö ( där tyvärr skiftgång och avlägset belägna avverkningsplatser inte precis förbättrar situationen hemma,spec. bland småbarnsföräldrar ),arbetsgivare ( hur stor press som sätts på föraren i att hålla hög produktion och hög kvalitet etc ) samt korta avtal som ytterligare ökar den mentala pressen
Senast redigerad av Simba sön 24 apr 2011, 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127206 Jaha,blev 2 inlägg,för-de dator

Men om vi håller oss till hytten så är mina argument och tips följande:

-En hytt som hålls i plan och som följer med kranen är ett stort plus.
-En fungerande hyttdämpning är lika viktig.

--Idag finns INGEN skotare som uppfyller dessa krav,så då får man likt "Valmet 890" välja endera alternativet.

För att klara allt mera virke ut till väg per dag så ska kranen jobba kontinuerligt samt körhastigheten höjas,vilket otvivelatigt leder till förslitningskador.
Tar man sen en skördare med en väl fungerande kedjespänning så blir det lätt så att man aldrig är ur hytten på hela dan.
En grej jag saknar från "Eva-tiden" är möjlighet att kunna flytta maskin med knappar,som det är nu så ska en körpedal användas vilket låser foten och omöjliggör att kunna ha fötterna på olika ställen eller att " dingla med benen i kors"

Vad man kan göra :?:

Tja,Sitright är förstås ett alternativ som kan hjälpa till felkonstruerade maskiner typ 1070 utan sidtilt på hytten,sen förstås att hela tiden ta små mikropauser och klämma fingrarna mot varandra för att räta ut musklerna,lära sej att köra avslappnat trots att man är på världens sämsta hygge. 8)

Se till att skördaren går på max-automatik,dvs undvik att hålla in en "mata-knapp" hela tiden.
Gympa lite när man kommer hem,en bra töjnig är att sätta handflatorna i golvet med fingrarna riktade mot dej,och tänj försiktigt,denna övning är oxå föredyggande mot "tennisarmbåge"

Sen förstås lite motion på kvällen,typ simning,promenera med hunden eller som jag,mocka hästskit :D
Senast redigerad av Simba sön 24 apr 2011, 13:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

masterchief  
#127207 Rottne har börjar införa dämpning även på skördarhytterna i smyg.
En väldig skillnad på H14 som jag hade ute som demo och B-modellen som jag fick ut i förra veckan där det sitter dämpning.

Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

Skogshuggarninorr35  
#127218 På JD:e modellerna kan man då på skördarna köra fram och bak med knappar.
Det är som simba sa den möjligheten har jag saknat tills nu sedan ja körde 250:n o 260 för det är bra.

Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

finskpinne  
#127231 Logsets skotare kan man köra med knapparna på paletten. Skördaren vet jag inte hur det är. Det saknar jag också när jag sitter i skotaren ibland, för jag brukar ställa stolen lite snett mot sidan när jag lastar av för att inte behöva vrida nacken mot samma håll så länge. Men när man vill flytta maskinen lite så måste man ju se till så man når gaspedalen och det skulle man ju slippa om man kunde köra med knapparna.

Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127234
Simba skrev:Se till att skördaren går på max-automatik,dvs undvik att hålla in en "mata-knapp" hela tiden.


jooo, detdär e ju skönt, men dödmansgrepp är rätt OK för säkerheten, iaf. i gallring när jag ofta matar rakt mot hytten nu i savningens och barksläppens tid...
Sekvenskörning är gött, man kör det mesta med höger vippa på minispaken - å då kan man ju variera greppet lite.

Men glöm för 17 inte att motionera, och glöm alla lååånga pass i maskin!!!

Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

Mäki  
#127287
weilan skrev:Kan bara hålla med, har problem med rygg, haft problem med handleden, med att lillfingret, o ringfingret somnade, de höll i sig i 3 månader för mig, sen gick de bort av sig själv, men annars e de en enkel operation att göra för o slippa de. Ryggen däremot, visst, man får smällar, men jag antar att många e som jag.
Man stiger upp tidigt på morgonen, gör sitt kaffe osv, går 20 meter ut till bilen, parkerar så nära maskin som möjligt, sitter i maskin 9-10 timmar, behöver man pissa, ja då ställer man sig på däcket, eller går ett varv runt maskin i samband med kisseriet :), sen kör man igen, man fikar i maskin, möjligt man kostar på sig o öppna dörren, om de e fint väder ute. Parkerar maskin så nära bilen som möjligt, åker hem, äter middag, fastnar i soffan sedan. Går kanske 500m om dagen??? Nä, man skulle gå lite på gym, ett par ggr i veckan iaf :)

Håller med det är inte maskinernas fel att man saknar kondis och är stel som en järnstång.
Man skall motionera och hålla igång på fritiden så klarar man nog ett 10timmars pass varje dag utan att bryta ihop.
Men är man född lat så blir det inte bättre om man inte gör något åt det själv. Att sedan sitta och pimpla öl på veckosluten gör inte saken bättre.

Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

roger82  
#127292 Själv fick man hela tiden höra hur lönsamheten minskade och man försökte kompensera så gott man kunde genom att köra mer och då blev det ju mindre motion och på sikt orkade man inte köra mer, blev ju inte lättare när det kom in småbarn med fotproblem i bilden =)

Jag försökte alltid att vårda maskinen som min egen och gillade verkligen att jobba i skogen, blev bara lite svårt när kroppen började ge upp och man blev kallad lat för att man inte orkade längre. Idag går jag arbetslös på en utbildning inom industrin samtidigt som jag saknar skogen och på sikt kommer det väl att saknas folk i skogen vad jag förstått?

Jag vill inget hellre än att jobba i skogen men det vore ju trevligt att slippa vara helt slut i kroppen varje dag =)

Med rätt åtgärder och kanske med en maskin med en bra komfort så kanske man kan återvända till skogen igen?

Samtidigt är jag ju realist och inser att ingen kan ju satsa på en modern maskin med bra komfort som helst ska gå enkelskift med en som har problem med ryggen redan.. Men kanske man kan hitta en gyllene medelväg? Blir ju jobbigt att belasta försäkringskassan hela livet :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127338 En fin grej i rottnen tycker jag är deras farthållare... när man tycker man har lagom varv trycker du bara på en knapp så håller den det varvet och så justerar du farten med en potentiometer på paletten. Jäkligt skönt att slippa hålla foten på pedalen när du har en lång basväg.

Men annars så är det nog träning och motion som gäller för att hålla en i form i längden, är ju trots allt ett väldigt stillasittande arbete.

Användarvisningsbild

Re: Förarkomfort

masterchief  
#127340 Farthållaren är riktigt go på de större maskinerna,,,i H8an kan den dock vara en pärs om man får i den ofrivilligt....
Nyttjade den idag på H14b när jag rullade mellan vindfälleskiftena 8)

Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

roger82  
#127348 Farthållare är en bra finess tycker jag!

På alla vis är det ju svårt när man ska göra samma rörelse hela tiden. Har för mig att det forskas om delautomatisering av vissa funktioner på skördare mm. Bla för att det skulle bli lättare för nya att lära sig vill jag minnas.

Själv tycker jag inte det ska bli för mycket då man ju vill ha kontrollen, men visst vore det bra ibland om kranen kunde klara sig lite själv...

   TS
Avatar Fallback

Re: Förarkomfort

JD 2006  
#127350
weilan skrev:Kan bara hålla med, har problem med rygg, haft problem med handleden, med att lillfingret, o ringfingret somnade, de höll i sig i 3 månader för mig, sen gick de bort av sig själv, men annars e de en enkel operation att göra för o slippa de. Ryggen däremot, visst, man får smällar, men jag antar att många e som jag.
Man stiger upp tidigt på morgonen, gör sitt kaffe osv, går 20 meter ut till bilen, parkerar så nära maskin som möjligt, sitter i maskin 9-10 timmar, behöver man pissa, ja då ställer man sig på däcket, eller går ett varv runt maskin i samband med kisseriet :), sen kör man igen, man fikar i maskin, möjligt man kostar på sig o öppna dörren, om de e fint väder ute. Parkerar maskin så nära bilen som möjligt, åker hem, äter middag, fastnar i soffan sedan. Går kanske 500m om dagen??? Nä, man skulle gå lite på gym, ett par ggr i veckan iaf :)



Det är redan på det planet ett stort problem när man äter i maskin t.ex. Gjorde det ett tag men jag tycker det märks direkt på produktionen som faller några procent :shock: :???: Jag går alltid på lunch än hur långt det är.
Det är väl det som kallas friskvård.

Skulle vilja prova en Rottne men JD E-hytt är ju en stor skillnad mot för t.ex. Valmet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).