Skördare

vimek drivare?

14 inlĂ€gg 5212 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vimek drivare?

Niklas H20  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#12629 en drivare i vimeks storlek vore det pefekta.. 🧠 till att hugga ner klena trĂ€d i slutavverkning. han skulle dĂ„ bara kunna hugga tills han hade lass o sen lĂ€gga av det inne i askogen i en lucka eller dyrligt.. dĂ„ skulle medelstammen höjas och det skulle blir biligare i slutĂ€ndan nĂ€r den stora sködaren kom.. o dĂ„ kan den stora skotaren plocka med sig dom högana som den lilla maskinen lagt av inne i bestĂ„ndet.. finns en sĂ„n maskin?? bara en liten fundering jag hade nĂ€r jag satt inne i ett bestĂ„nd med lĂ„g medelstam..



   TS
AnvÀndarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#12631 Ja vet ett Ànnu billigare förslag,röjsÄg! :D

AnvÀndarvisningsbild
masterchief  
#12643 Det sticker vÀldigt mycket i mÄnga privatskogsÀgares ögon nÀr man sopar ned alla enbitstrÀd med röjsÄgen.
Även om det blir billigare sĂ„ sticker det i ögonen.

AnvÀndarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#12645 En liten frÄga!! Jag har ett skifte som ska slutavverkas framöver. Det finns en del klent inimellan som jag skulle kunna ta innan maskinen kommer. Hur ska jag bÀra mig Ät? Hur lÄngt upp i dimension ska jag ta med? Ska man hugga o köra ut till bilvÀg eller hugga o vincha ihop o lÄta skotaren ta med det ut?
Jag Àr ganska van hobbyhuggare o har traktor med vajerkran o boggiekÀrra

Magnus M

AnvÀndarvisningsbild
masterchief  
#12646 Jag skulle sÀga att trÀd upp tom 2 fallande massabitar sinkar slutavverkningen.
Försök att lÀgga dem i naturliga öppningar sÄ de inte hamnar mitt i skördarstrÄken. bÀttre nÄgra stora högar Àn flera smÄ dÄ det lÀtt blir plockepinn nÀr skördaren fÀller. Ett fÄtal högar Àr lÀttare att fÀlla bredvid med skördaren.

AnvÀndarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#12647 ok! Jag kommer inte sluttaverka det i Är men om det passar o jag fÄr tid över sÄ kanske jag kan Äka dit o ta det klena innan o ta med det ut. Jag ska gallra ett litet hörn i nÀrheten i vinter o dÄ kunde det ju passa o sÀlja med det dÀr.

Magnus M

AnvÀndarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#12658 Visst kan det vara sÄ,men de skogsÀgare som tycker sÄ förstÄr ju inte sitt eget bÀsta. Den lilla kubiken dom missar förlorar de ju pÄ att medelstammen blir lÀgre,vilket ger högre avverkningskostnad.

masterchief skrev:Det sticker vÀldigt mycket i mÄnga privatskogsÀgares ögon nÀr man sopar ned alla enbitstrÀd med röjsÄgen.
Även om det blir billigare sĂ„ sticker det i ögonen.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#12663 en sÄn maskin som jag syftar pÄ Àr ju inte idialet pÄ alla avverkningar utan dÀr det Àr vÀldigt mycket smÄtt i.. o vinsten skulle ju dÄ vara att man fÄr med det ut med en stor skotare.. och en sÄn liten sködare borde ju kunna köra in tillrÀkligt för att tÀcka sig sjÀlv..

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#12688 Ni kan ju alltid be dem rÀkna ut vad de fÄr för en 3m lÄng massabit med 5cm i topp... :-)

FÄ se nu, volymen av en stympad kon kan approximeras med en cylinder mittmÀtt. 1cm/m avsmalning sÄ det blir 6,5cm i mitt.

Volymen (i dm3 dvs liter) blir dÄ 30 * pi * 0,65*0,65/4 ger ca 10 liter, dvs 0,01 m3fub. Det blir dryga 3:-/bit i dagens prislÀge.

Om man fÄr ut tvÄ massabitar blir det bÀttre, runt tian för tvÄ (dÀr den övre Àr 5cm topp ub).

(justerat matten lite)
Senast redigerad av Mangan tor 25 okt 2007, 14:59, redigerad totalt 1 gÄng.

AnvÀndarvisningsbild
masterchief  
#12695 Inte roligt att manuellhugga och veta vad bitarna Àr vÀrda :oops:

AnvÀndarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#12696 Hehe! Det Àr vÀl bara o ösa pÄ o köra 50st i timmen dÄ :)
Som tur Àr brukar ju dom trÀden va ganska rena frÄn kvist sÄ dom Àr ju förhÄllandevis lÀtthuggna.

Magnus M

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#12698 Nej, det kom sig av att jag var och hjÀlpe en bekant med vindfÀllen, och stod dÀr och funderade pÄ hur lÄnga massabitar man fick ut för bÀsta ekonomi mm. SÄ jag satte mig och gjorde ett excel-ark, dÀr man kan mata in data, och fÄ ut volym och pris. Det visade sig att - som ni alla redan visste - vÀrdet sitter i de nedre stockarna, och INTE i hur lÄnga massabitar man fÄr ut. :-)

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#12705 Jag gav bort 1-bits trÀd och klenare till en kompis som byggde sig
en gÀrdsgÄrd.
Kanske Àr affÀr att sÀlja bitarna för 10:-/st till sÄdant?

AnvÀndarvisningsbild
Mowi  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#28278 Nu finns det ju en vimek bio kombi som klipper ner trÀden och lÀgger pÄ lasset och sedan kör ut nÀr det Àr fullt. Klippen klipper 15 cm sÄ det rÀcker ju till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).