Skogsvagn (Huggarvagnar)

Olika märken kran/vagn

11 inlägg 5941 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olika märken kran/vagn

Maxxum  
#113065 Som rubriken lyder är det ingen idag som monterar/köper vagn och kran skillt alltså olika märken, tycker att om man kombinerar olika fabrikat så hittar man det som man skulle vilja ha .Med tanke på lyftkraft vagn storlek och annan utrustning .Berätta gärna kanske en idiotisk ide ?/Tk



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Olika märken kran/vagn

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113068
Maxxum skrev:Som rubriken lyder är det ingen idag som monterar/köper vagn och kran skillt alltså olika märken, tycker att om man kombinerar olika fabrikat så hittar man det som man skulle vilja ha .Med tanke på lyftkraft vagn storlek och annan utrustning .Berätta gärna kanske en idiotisk ide ?/Tk


Visst kan man köpa vagn och kran av olika fabrikat.
Skulle själv mycket väl tänka mig en KMA-vagn.
Exempel:
Skogsvagn 9-4 WD KMA
http://www.blocket.se/vasterbotten/Skog ... w=1&last=1

Problemet är att det blir lite smide för att få fast kranen.

Avatar Fallback

Re: Olika märken kran/vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113089 Fästplattan till en kran är i standardstorlekar och finns i några storlekar.
En vanlig är 8 st M20 i 300mm bultcirkel, en större 8 st M24 i 350mm fyrkant.
Finns ett fäststorlek på vagnen så ska man nog inte peta dit en kran med större fäste för då är nog kranen
större än vad vagnen klarar av.

Är det sen en löstagbar kran är de väl ett annat läge

Avatar Fallback

Re: Olika märken kran/vagn

New holland patu  
#113094 Hittar man bara lämpliga objekt att pussla ihop så är det nog inte fel. Skulle själv kunna tänka mig en patukran på en moheda vagn. Tycker att Patukranarna är bättre, men jag skulle inte vilja byta bort min drivna Moheda.

Användarvisningsbild

Re: Olika märken kran/vagn

stegmaster  
#113162 Det största "problemet" så jag ser det, er ju priset.
Om man kjöper et paket Kran /vagn er ju vagnen nästan "gratis".
Forsökta tala med en säljare en gång om detta, men ha frarådde att kjöpa löst, spesielt dom små ekvipasjen. Då betalar man nästan inget för vagnen, med lite dyrare vagener med drift och liknande blir det nog en annan skål.
Visst skulle man kunna tänka sig olika lösningar, men ser inte at det skulla vara lönt på en griplastervagn.
Det finns vel ingen som driver så profft med griplastervagner under 150tkr, at man måste sätta sammen et eget ekvipasje, eller?? :???:


NB: Detta gjelder vid kjöp at nya greijor.

Avatar Fallback

Re: Olika märken kran/vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113218 Är alldelles för glad att skruva själv, har knappt köpt något nytt.
Kranar har jag bytt vid ett par olika tillfällen, hittat större o bättre.
Samma vagn har jag sen ca -91, fast jag har kranen monterad på traktorn :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Olika märken kran/vagn

Volundsmed  
#126864
gnisten83 skrev:Är alldelles för glad att skruva själv, har knappt köpt något nytt.
Kranar har jag bytt vid ett par olika tillfällen, hittat större o bättre.
Samma vagn har jag sen ca -91, fast jag har kranen monterad på traktorn :mrgreen:



är de inte jobbigt om en slang går åt helvete uppe på taket?? :???:

Avatar Fallback

Re: Olika märken kran/vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127002 Kul är det inte men de händer inte varje år, är nån slang som går är det vid rotatorn eller på Arbron

Användarvisningsbild

Re: Olika märken kran/vagn

molnia  
#127011 en anledning som skulle få mig att välja olika tillverkare på kran och vagn är: Mowis kran verkar superbra men är inte lika sugen på deras vagnar då dom bara har centrumbalk, kanske beställa en kma ramvagn och sätta kranen på då...?

men så har ju även vreten gjort parallelföra kranar och har ramvagnar så det är ett alternativ.

Avatar Fallback

Re: Olika märken kran/vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127196 De har även Trejon numera

Användarvisningsbild

Re: Olika märken kran/vagn

molnia  
#127210 Du menar alltså Multiforest och säljs av Trejon, ja det stämmer dom hade jag inte sett innan.

Dock är vreten den enda som har paralellkran med utskjut som jag har sett. En lång paralellkran utan utskjut tror jag blir lite knölig att handtera i trång gallringsskog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).