Skogsvagn (Huggarvagnar)

Montera hydraulvinsch

5 inlägg 6115 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Montera hydraulvinsch

Axl  
#126798 Har tänkt mig att utrusta huggarvagnen med weimervinsch men det är slut på lediga uttag på traktorn... Enligt tillverkaren kan man koppla vinschen i serie med ventilpaketet. Om man gör det hur blir det då med returflödet från kranen? Måste all olja passera vinschen? Finns det någon bättre lösning?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Montera hydraulvinsch

bodaedet  
#126837 Brukar inte vara några problem med det, om det inte är för klena slangar/adaptrar. Ivärsta fall kan du sätta dit en riktningsventil.

Avatar Fallback

Re: Montera hydraulvinsch

ulfgustav  
#126885 Sätt en riktningsventil med serienippel före kranventilen som du kopplar vinschen till

Avatar Fallback

Re: Montera hydraulvinsch

Cat554  
#126976
Axl skrev:Har tänkt mig att utrusta huggarvagnen med weimervinsch men det är slut på lediga uttag på traktorn... Enligt tillverkaren kan man koppla vinschen i serie med ventilpaketet. Om man gör det hur blir det då med returflödet från kranen? Måste all olja passera vinschen? Finns det någon bättre lösning?


Du må ikke koble i serie uten at ventilen er beregnet for trykk-videreføring. Da har du to returer, -en til trykk som ikke er brukt og en separat som går til tank. Den siste tar imot olje fra kranen, slik at du kan betjene kranen uavhengig av vinsjen. Standard retur er ikke beregnet for trykk.
Det er vel bedre å montere en veklerventil til dette bruket. Det kan være en el-betjent kretsveksler eller en manuell 3-veis kulekran som tåler trykket på trykkledningen. Det siste er mindre elegant, men en rimelig løsning som du kan leve med til dette bruket. Returledningne kan du bare koble sammen med T-rør.
OH

Användarvisningsbild

Re: Montera hydraulvinsch

molnia  
#126990 På våran huggarvagn har förra ägaren tagit och satt ett T-förgrening på returen innan honan som sattes i traktorns retur.
Så att retur från kran och vinsch gick på samma uttag på traktorn. Sedan hade dom satt en växlarventil på traktorn
Ungefär den modellen som är den tredjre uppifrån i detta dokument: http://www.hydra-comp.com/uploadcontent ... _15-11.pdf
extra hydralik.jpg


Har tyvärr inte bättre bild och den traktorn är nu såld.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).