Skogsvagn (Huggarvagnar)

Star vinch tips & triks?

4 inlägg 3241 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Star vinch tips & triks?

Dennus  
#126597 Hej har nyligen köpt en Star vinch årsmodel -89 har prövat den lite men skulle gärna vilja ha lite tips och tricks på hur ni andra lastar? har en liten skogsvagn efter. Obs har ingen hydralisk sväng på kranen då jag kör med en viktor typ 230 framför vinchen:=)



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Star vinch tips & triks?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126601 Grundtipset är: var väldigt försiktig! Det är lätt att skada sig. Själv brukar jag ha kranen mitt över vagnen, kopplar wiren ca 3 decimeter från stockänden och drar fram den och låter änden landa uppepå kärran. Då kopplar jag wiren i stockens tyngdpunkt och lyfter den dit jag vill ha den.

För övrigt så finns det en bra tråd i detta ämne, sök så får du se.

//Uffe

Avatar Fallback

Re: Star vinch tips & triks?

Dennus  
#126652 hej jag har sökt på star vinch men inte hittat nått mer än mek tips. Den vagn jag har e rätt kort så mina klena ändor hamnar rätt ute på vagnen och de blir svårt att stå rakt efter dom första stockarna i botten. har prövat att stå med bomen på kranen vid den bakre stolpen på vagnen lite snett alltså och vinchat upp stor änden på lasset och sedan tagit nytt tag på ca mitten och lyft upp den det har funkat rätt hyfsat. har ögla lr va de heter på min vajer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Star vinch tips & triks?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126666 Läs här!
viewtopic.php?f=9&t=1095&st=0&sk=t&sd=a

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).