Före och efter jobbet

Mässor

13 inlägg 4613 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mässor

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12532 Undrar vart finner man info om olika skog,park, maskin o jordbruks mässor i sverige?

och när är nästa elmia för skog ?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12533 Världens största skogsmässa ligger visserligen nästan två år bort i tiden, närmare bestämt 3-6 juni 2009, men det är redan dags för utställarna att skicka in en preliminär anmälan, om inte annat för att kunna välja plats bland de första.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12535 vart ligger den mässan?
har dom någon info om mässan redan nu?

   TS
Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12539 Det är Elmia Wood som är år 2009 (Skogselmia ägde rum i somras, om du var där).

Elmia Wood hålls på ungefär samma plats som tidigare år, i Bratteborg, utanför Vaggeryd, 3 mil söder om Jönköping utmed E4:an.

www.elmia.se/wood

/DaPe

Användarvisningsbild
kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12540 Elmia Wood 2009 3-6 juni 2009
förlåt jag glömde rubriken

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12541 Ingenfara
vad äre för elmia 2011 då? tror de va elmia skog?

   TS
Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12542 Det är "vanliga" Skogselmia. Det är en bantad version av Elmia Wood, utan de stora maskintillverkarna, och inriktad på folk från skandinavien och baltikum. Denna mässan ägde rum nu i somras.

Elmia kör skogsmässa vartannat år, en gång med Skogselmia och en gång med Elmia Wood. Detta beror på att de stora maskintillverkarna tyckte det blev för dyrt att komma till Elmia vartannat år, och bildade därför en "pakt" och bestämde sig gemensamt för att medverka vart fjärde år. Om jag inte minns fel så struntade dock Logmax i det denna sommaren, vilket, enligt ett löst rykte jag hört, inte var speciellt omtyckt bland konkurrenterna.

/DaPe

EDIT: http://www.elmia.se/skogselmia/ (om du nu är intresserad av den)
EDIT2: Ser nu att Ponsse var där också, kanske var de som brutit löftet (om de nånsin gett något löfte)

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12546 okej så Elmia Wood är den större mässan?

lär gå på båda då jag är intresserad =)

finns de några mer mässor i landet?

var på trädgårdsmässan i älvsjö i våras det var också kul^^

   TS
Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12548 Ja, Elmia Wood är större med runt 50000 besökare.
Skogselmia har runt 33000 besökare.

Angående andra mässor så har du Elmia Lantbruk (vilket kanske inte är högintressant för dig) som gick av stapeln denna helgen. www.elmia.se/lantbruk

Sen har du också Skogsnolia utanför Umeå som går vartannat år (då inte Elmia har nån skogsmässa antar jag). www.nolia.se/skogs/

Är det någon som har nån lista över skogsmässor i Sverige? Jag har för mig att jag har sett det i nån skogstidning, men kan inte hitta det nu.

/DaPe

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12549 Hej tackar!

Jo det hade varit intressant men eftersom jag inte valt lantbruk så fick jag inte följa med och hade inte möjlighet att åka dit själv i år men det kommer väll fler

vore kul om det fanns en lista med mässor så man vet vart man ska åka ^^

   TS
Avatar Fallback
seke  
#12656
DaPe skrev:Om jag inte minns fel så struntade dock Logmax i det denna sommaren, vilket, enligt ett löst rykte jag hört, inte var speciellt omtyckt bland konkurrenterna.

/DaPe

EDIT2: Ser nu att Ponsse var där också, kanske var de som brutit löftet (om de nånsin gett något löfte)


Den "pakt" du pratar om handlade väl mellan skogsmaskinstillverkarna. Om jag inte minns helt fel så var det Ponsse som gav förslag om detta, och sedan själva ställde ut där. Log Max är ju ingen skogsmaskinstillverkare så de ingick nog inte i "pakten".

Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12665 Japp, det är mycket möjligt att det är som du skriver. Jag vet bara att det finns en "pakt", men inte vilka som ingår.

Om det nu är Ponsse som kom med förslaget, så tycker jag det är lite märkligt agerande. Men men, jag är bara glad, ju fler utställare desto bättre. :)

/DaPe

Avatar Fallback
seke  
#12692
DaPe skrev:Om det nu är Ponsse som kom med förslaget, så tycker jag det är lite märkligt agerande.


Jag har förstått det så att "pakten" skapades för att maskintillverkarna tyckte det var för dyrt att ställa ut överallt, och ska bara inrikta sig på större mässor... Ponsse tog väl tillfället i akt när andra aktörer var borta och de själva var ute på sin roadshow.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).