Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 353834 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#126316 Nu har vi fått ihop ett fäste till spakarna. Min bror hade tidigare gjort en simpel men smart lösning i trä för att hänga upp paketet när vi inte har det på taktorn. Det sitter i fästena i kranen för lyftarmarna
110415_0049 liten.jpg

110415_0051liten.jpg

110415_0053liten.jpg

110415_0054liten.jpg

110415_0068liten.jpg

En förändring som ska göras är vinkeln på spakarna är lite för lodrät. Spakarna tar i ramen ovanför när man trycker dom uppåt. Har tagit bort glasrutan och den ska ersättas med en plastruta med en gummiduk för spakarna.
Senast redigerad av molnia fre 30 sep 2011, 13:38, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126377 Apropå tippkänslighet så går det att fylla hjulen med saltlake,salt drar åt sig vatten så att det går att få fin vikt per liter lake.
Har även en fundering på om det inte skulle gå att även göra en låda som är sandfylld att skjuta ini ramen .

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#126436 JA vätskefyllda däck är ju ett alternativ.
En 3,e banke blev jag grymt sugen på idag när vi var och tittade över skogen och såg att grannens nya hygge hade gett vinden hjälp för att trycka omkull 18 tallar/granar på våran mark. Det kommer garanterat bli långa stockar för det är ju det som sågverken efterfrågar. En extra banke gör att stockarna ligger kvar utan att tippa av i bakänden. Då även flytta boggiaxeln närmre traktorn och få en stabilare vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126585 Det hjälper mycket med ett järn på tvärs bak som är uppbockat lite på ändarna.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#126589 Ja det skulle vara en snabb lösning innan man kommer ut i skogen. Men tydligen är jag ensam om att ha problem med att stockarna faller ner i bakänden här hemma. Klagade på problemet för min far och bror och dom sa "men du gör inte rätt" och småmutter frågade jag hur jag skulle göra och fick inte något konkret förslag.

Blev småilsk en dag förra våren när jag ensam körde ut storkar och hittade någon stubbe eller sten och slirade mot så jag inte kom framåt med den traktorn vi då hade. Försökte då backa mig därifrån men det gick inte för stockarna låg i backen så jag fick lasta av halva lasset för att kunna backa. 😡

snart åker jag till en smed och beställer en vågrät balk av modell bengt.a och betalar ur egen ficka! 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#126699 Nu ska vi ut i skogen och tänkte förbereda ikväll, lastaren skulle av. lastaren lyckades vi få loss men hydrauliken var omöjlig. Inte använder väll Ålö någon udda hydralkoppling? det stor Parker 2000 på dom men har inte hittat någon hjälpande info om det på internet. Vet om att förre ägaren använde traktorn som lastartraktor och har förmodligen inte tagit av lastaren någon gång, han hade en annan i skogen. Så allt är förmodligen bara skärvt.Sprejade med wd-40 i kanten på kopplingen
Lastarhydralik.jpg
vid den gröna pilen kunde vi vrida, normalt så trycker man ju den övre slangen neråt,den med honan på och ringen på honan ovanför pilen uppåt. men allt var stumt. Tog jag tag med en poligrip om ringen och vred den så snurrade hela slangen som går till lastaren.
Har någon en idé om hur vi ska få isär det?
Senast redigerad av molnia tor 21 apr 2011, 17:29, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126701 Nu är de iaf inte fruset i kopplingen för jag brukar värma med gasol då....
Prova med LITE våld genom att ta en dorn och håll mot kanten o knacka lite med en hammare för att se om ringen rör sig alls uppåt

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#126727 ja jag har gjort det lite grann men kunde inte se att det rörde sig. Försökte även vrida ringen med polygrip och hålla mot med en skyftnyckel. Då lossnade kopplingen i gängorna, vred då mot andra hållet, men det hände inte något alls.
Får ju bara grepp om 2 av dom med polygrip så man är ju tvungen att ta dom i en viss ordning.
Ska man tvingas byta alla 4 kopplingar till nya? 😡
Ska göra ett nytt försök i morgon igen.
Tack förr tippsen , kanske ska man även testa värma och se fall det släpper något då... fast det inte är fruset...

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126826 Om dom aldrig är lossade kanske de är fullpackat med skit innanför ringen kanske mycket rostlösare eller diesel eller nåt sånt löser upp det

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#126852 i morgon ska nya kopplingar köpas, fick inte isär dom idag heller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#130072 Den 21 april var jag ute och körde lite. Har testat 705:an även på ett hygge där dom hade skotat med stora maskiner. 7o5:an tog sig fram suveränt, det som är problemet nu är stödbenen på vedskrindan. Jag gillar inte den vagnen, den är så låg men ändå tippvänlig. Kort och klen kran.
valmet och patu.jpg
Men den är mycket bättre än våran förra vagn som gick under namnet "missfostret". Det var en centrumbalksvagn, ca 5 ton eller nått och en Ca 4,7 kran som någon hade svetsat dit högt upp på en konstruktion. När vi kom hem med den första gången och vred ut kranen åt sidan så la sig vagnen mot kranen med en gång. Det gick inte någonsin vrida ut kranen utan att lägga ut dom mekaniska "bult och mängder hål" varianten av stödben först. Problemet med dom var att man för det första behövde vara 2 man som körde, en i traktorn och en utanför. Så hade man stödbenen ute och tog en stock så lutade vagnen mot stocken och då följde stödbenet på motsatta sida med när vagnen lutade. och sedan när kranen vreds in över vagnen så stod vagnen kvar så lutande för stödbenen hindrade vagnen att rätas upp.

Nu ska jag sova för i morgon blir det Skogselmia.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

hayabusa 08  
#141221 Hej
Hittade denna trevliga tråd och kom på att jag kanske har några bra tips oxå.

Jag har en 505 och jag bytte stolsfundamentet för att få bättre
plats till fötterna när man snurrar stolen.
DSC00173.jpg


Jag har även svetsat ngr nya tappar för att snabbt o enkelt
bli av med lyftarmarna när man kör med skogsvagnen.
DSC00178.jpg


DSC00180.jpg

Då lossar man bara lyftarmens översta tapp och flyttar upp dom till
nya tapparna så är dom ur vägen för vagnens dragstång.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#141228 Hej hayabusa 08
Mycket fint arbete, det du har gjort är saker jag har planerat att göra. Att kunna lyfta upp lyftarmarna på bultar är superenkelt istället för att plocka loss armarna. Har fått tag på bultar i lämplig diameter men arbetet har stannat av där.
Att Fixa en ny stolspall är också enkla grejer Blir mycket trevligare för hälsenorna.

Tack för bra bilder. Har stått och funderat lite på infästningen av bultarna då veven till ena lyftarmen (så man kan ställa armarna olika höjd) har tagit emot när jag har lyft upp den högra. Men att släppa ut bulten ca 100-150mm gör ju att man kommer ifrån det problemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#142307 Hayabusa 08
Hur hög gjorde du din stolspall?

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Robertberg  
#142315 Fin lösning med lyftarmarna!
Latvarianten är att dra ur tappen som är överst/längst ut på hydralarmen, lyfta armen uppåt en aning så att man kan sätta tillbaka tappen under. Då vinner man nån decimeter till iaf.
Har man teleskopiska hydralarmar kan man dra ut dess och lägga de uppanpå armen för ännu några centimeters höjd, ett måste till svämtunnan..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).