Traktorer och processorer

Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

15 inlägg 18744 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126392 Har så en "ny" traktor på gården!
En ferguson 575 är det och den verkar helt ok!

Undrar nu bara hur jag ska använda hydrauluttagen för att kunna köra huggarvagnens dubbelverkande (1st) och enkelverkande (1st) samt om det finns någon fri retur?

Hydraulsystemet är ju lite mer komplicerat än på min 430 :lol:

Antar att jag har en extra hydraulpump då jag har väljare under stolen???

Tacksam för Era tips och ideér!

Vesslan



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126555 Finns lite olika varianter på 575:or, på maskinisten kan du hitta en instruktionsbok till 550 som har liknande hydraulsystem.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126558 Tackar Ferguson men: "been there, done that".

Kan trots detta inte riktigt förstå hur jag ska kunna köra ett enkelverkande med konstant flöde för att driva kranen!

V

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126587 Är det inte bara multi-power som har extra pump,då finns det möjlighet att koppla ihop pumparna.Det sitter väljareventil på 135:an utan multi-power

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126656
bengt.a skrev:Är det inte bara multi-power som har extra pump,då finns det möjlighet att koppla ihop pumparna.Det sitter väljareventil på 135:an utan multi-power



Hmm hur ska jag veta om jag har mulitpower??

V

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

calle336  
#126658 De heter MF 575 MP 🤡

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126667 Touch'e!

V

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

loppan  
#126706 MP=snabbväxel, men även D modellen med fyrväxlad låda har två pumpar som tillsamans ger ca 60 minutliter.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126806 Tittar du på lyftreglagen så har spaken närmast stolen 3 lägen, tyngdöverföring(längst fram) constant pumping(mitten) och lägesreglering(bakåt).

Sedan har du en väljarventil bredvid kraftuttagsspaken som har EXT1-neutral-EXT2 lägen, står denna spaken i neutral och du ställer lyftspaken i constant pumping åker lyftarmarna i topp och pumpens överströmmare öppnar.

Välj antingen EXT1 eller EXT2 och constant pumping så skall du få tryck på något av dina uttag.

På min 550 väljer jag EXT2 till tipputtaget bak då jag skall köra kran, vedklyv etc, väljer jag EXT1 får jag tryck till frontlastaren.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126903 Det är en MP traktor jag har men jag förstår fortfarande inte hur jag ska kunna köra båda pumparna ihop?
Räcker det att slå över till ext för att få pumpförmåga? Behöver man inte dra i spakarna alls?

Mina hydrauluttag är märkta med siffror men vilken brukar vara öppen retur??

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127476 Ingen expert på ämnet,men jag har för mig att det ska finnas färdiga slangsatser att köpa för att koppla ihop pumparna.Kanske hos Olsson i Ellös.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

massa-ved  
#127477 Ext spaken stänger flödet till trepunktlyften. Finns det inte 2 eller 3 spakar framför reglaget till trepunkten?
Det finns en version med 5 uttag och 3 spakar en spak för ett enkelverkande och 2 för dubbelverkande
varav en med flödesreglering.
Flödet borde räcka till en huggarvagn utan att koppla ihop, har kört med både 590 och 168 de har samma pump som 575.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127744
Ferguson skrev:Tittar du på lyftreglagen så har spaken närmast stolen 3 lägen, tyngdöverföring(längst fram) constant pumping(mitten) och lägesreglering(bakåt).

Sedan har du en väljarventil bredvid kraftuttagsspaken som har EXT1-neutral-EXT2 lägen, står denna spaken i neutral och du ställer lyftspaken i constant pumping åker lyftarmarna i topp och pumpens överströmmare öppnar.

Välj antingen EXT1 eller EXT2 och constant pumping så skall du få tryck på något av dina uttag.

På min 550 väljer jag EXT2 till tipputtaget bak då jag skall köra kran, vedklyv etc, väljer jag EXT1 får jag tryck till frontlastaren.


Tack igen för ditt svar!

När du kör på EXT2 till kranen, måste du då dra i någon av spakarna nedanför lyftreglagen eller kommer det tryck ändå?
Vilka uttag använder du (de är ju märkta från 1-?). Vilket uttag använder du som retur?

Har du ramstyrning??

Tack på förhand!

V

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127972 Hej,

Jag har inga spakar framför lyftspakarna på min 550 och inga uttag är märkta.

Hade en 575 en gång och denna hade totalt 6 uttag bak, 4 som kördes med spakarna framför lyftspakarna, ett tipputtag(körs av lyftspaken "constant pumping" och en fri retur.

Kommer inte exakt ihåg hur det var kopplat men rimligtvis borde du kunna köra enl följande.

Ställ in den ena spaken så du kan köra en dubbelverkande kolv(ramstyrningen), finns ett vred för detta.

Ställ in den andra så du kan köra en enkelverkande kolv, koppla uttaget till kranens trycksida och koppla returen till det andra uttaget(om retus inte finns).

I ditt fall skall någon av EXT lägena gå till spakarna och det andra läget enbart till tipputtaget.

Kommer inte ihåg exakt, testa dig fram;)

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Ferguson 550, 575 o 590?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127991 Ok! Får ta och testa!

Tack för hjälpen!

V

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).