Servicebyggnader

Renovering av våra ekonomibyggnader

239 inlägg 181035 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#126426 Min far fick ju tag på lite balkar och pelare, jag fick tag på några pelare. vi pallade upp I-balkarna ute på gårdsplanen och så svetsade min far ihop dom till en 12 meter lång balk.
2007_0727 Ladugård liten 3.jpg

2007_0727 Ladugårdliten 4.jpg

2007_0727 Ladugård liten 6.jpg

2007_0727 Ladugårdliten 5.jpg

Datum: 8 Juli 2007
Senast redigerad av molnia sön 17 apr 2011, 20:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#126484 Sommaren 2007 tog vi och jobbade mycket på semestern, vi reste stålet och började köra ut sten och betongen med en inhyrd minilastare.
Ladugård.jpg
Det blev många lass med traktor och tippvagn ut i skogen och förbättrade skogsvägarna. Blev även lite utfyllt vid garaget så vi fick plats med både husvagn och släpkärra bredvid varan. Fick hjälp av kusinerna att köra/lasta ut stenen.
2007_0727 Ladugård liten 7.jpg
Här har vi fått ut golvet, gick så mycket smidigare med en minilastare då man kunde tippa av det i en vagn utanför. Det kunde vi inte med mf 35:an. Vi körde fram makadamen med våran BM 650. Sedan körde vi ut det i lokalen med minilastaren.
2007_0727Ladugård liten 8.jpg
Padda/packa stenen så det inte blir sättningar i marken och betongplattan sedan spricker. Fantastiskt vad sten dom hade släpat ihop när dom byggde ladugården. Vi hade hyrt en avvägningslaser för att hamna i bra nivå med stenen och makadamen inför gjutningen.
Såhär långt hade vi kommit den 16 juli 2007

Det jag har tagit lärdom av vid detta arbete är att man ska inte vara dumsnål och slita med gamla knöliga maskiner. Att hyra en lastmaskin sparar många timmar, nästan dagar i arbete. Avvägningslaser är ett måste för att kunna jobba effektivt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#126497 Vi konstaterade att om vi inte breddade dörrhålet innan gjutningen så skulle vi vara dumma. Då fick vi hjälp av en kompis till min bror som hade tillgång till en kobra. Min far sågade hål i väggen och jag letade fram en lämplig stolpe, en 4"x4 Ek... :grin:
2007_0727Ladugård liten 9.jpg
Vi studerade hur väggen var konstruerad och såg att väggen hade dubbla hammarband. Det är på vanlig svenska: En vägg med stående reglar finns det en liggande regel i botten, kallas syll. Den liggande regeln i överkant kallas för just hammarband. I skiftet mellan ladugård och höskulle ligger det alltså dubbla vågräta stockar så vi ansåg att om vi bräddade dörrhålet ca 50cm så skulle det inte vara något problem. Dom dubbla hammarbanden skulle ta upp krafterna.
2007_0727Ladugård liten 10.jpg
Fascinerande konstruktion på väggen, ladugården är ju byggd 1920. I botten är det en 200x200mm ekstock som dom har trätt på en massa dubbar i stål som dom har borrat ner i stenen. På den tiden ska dom ha haft ett borr med hårdmetall som dom slog på med slägga och fick vrida borret en kvart för vage slag. Tänk dig vad lång tid det ska ta att få fast en hel syll!
Upp på syllen så hade dom spikat en list ca 40X40mm och dom stående reglarna hade ett "spontat" hak i botten som man ställde över listen. likadant var det under hammarbandet upptill på reglarna. reglarna var speciella dom också. Dom hade spontat dom i 45grader med yxa! så man kan nästan säga att den var timrad stående.
Fixar gärna en skiss ifall någon inte förstod men vill veta hur det var gjort.
ladugård.jpg

2007_0825ladugård liten 12.jpg


Vi hade ju kört sönder betongrören till brunnarna när vi körde med minilastaren. Så vi fick lägga nya rör för vi ville ha kvar brunnarna.
2007_0727Ladugård liten 11.jpg
Vi skulle bygga slaktutrymme för älgar mm i den delen som var mjölkrum innan. Så vi ville ju ha någon golvbrunn där och valde då helt enkelt att ansluta dom rören till det befintliga.
2007_0727Ladugård liten 12.jpg

Såhära långt hade vi kommit den 29 juli 2007

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126498 Mkt intressant, kul med bilder osv.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#126502 Tack Slurfi
Jag började undra om någon läste tråden :grin: , Alltid kul med uppskattning för tiden det tar att lägga ihop text och bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126504 Klart vi läser, men man vill ju inte posthora i överkant.

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126510 Mycket intressant och rolig läsning. Det är sånt här man hade hoppats Timell och arga snickaren och vad dom heter hade hållt på med. Hade blivit mycket fin kvällsunderhållning. Ser fram mot fortsättningen.

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

zeetorg  
#126522 Jodå, nog följer vi renoveringarna med stort intresse.

Mycket trevligt! :P

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

åberg  
#126547 Intressant och trevlig läsning och många illustrativa bilder. Tummen upp!

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126569 Drägglar ju nästan...

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#126604 Ha ha okej nu blev det inte svårt att motivera sig till att berätta vidare. Ja härnäst ska jag berätta lite kort om armeringen, behöver få ut bilder från ett filmklipp bara, en liten förberedande gjutning inför den stora dagen med frossa... gjutarfrossa

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#126607 Jag såg att jag hade missat berätta ett arbete vi gjorde. Ni ser att vi har målat stålet lite färggrant. Vi tog även vid samma tillfälle som vi målade och satte upp några beg lysrörsarmaturer. Det var knöligt att sätta upp dom stående på en bock i makadamen men vi ville ha upp armaturerna före gjutningen så vi lättare skulle kunna göra en bra gjutning. Vid en gjutning är det viktigt att se noga vad man gör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#126626 Som ni har sett så var det väldigt kraftig stensättning under syllen så vi valde att borra 12mm hål i dom stenarna. 1-2 hål per sten beroende på hur långa dom var. Då kan jag tala om att ska man borra i sten med en slagborr så märker man oerhört snabbt om borret är av kvalité och om slagborren är bra. Första borret var av bra kvalité(och dyrt) klarade man 12 hål med, andra borret var ett billigare och klarade ETT hål!

Jag tröttnade ganska snabbt att nöta med min fars slagborr av märket Skil så jag lånade hem en slagborr av märket Hilti från jobbet. Och för er som inte vet vad det innebär; skil= några som trimmade en symaskinsmotor och satte i en slagborrmaskin och Hilti= slagborrmaskinernas Rolls Royce. Så när hålen var borrade slog vi i armeringsjärn av samma diameter som hålen. Dvs dom biter bra, det blir skön klang i järnet medan man slår in det. Ska man göra helt efter regelboken ska man egentligen borra med ca 4mm större borr och "limma" fast det med tvåkomponents injekteringsmassa i stenen eller betongen. (här är en länk till Hiltis men det finns fler tillverkare; http://www.hilti.se/holse/page/module/p ... eId=-52208) men jag valde en bonn-variant som är billigare och håller till det vi ska använda denna platta till.

Jag hade fått tag på genom jobbet armeringsmattor som var 8mm och dom lades ut på plastklossar/distanser 45mm eller 55mm höga beroende på hur man vänder dom för att armeringen ska komma upp från makadamen. Mattorna najades(och på svenska:knöts fast med ståltråd,man tvinnar/snurrar fast den med en hovtång/najtång) fast i dom 12mm armeringsjärn som satt i stensättningen. Armeringsmattorna ska ligga 1,5 ruta omlott och najas ihop med varandra.
ladugård armering.jpg

Det är viktigt att armering inte ligger för nära formen, 25 mm är minimum hellre mer. Det som dödar armeringen i en platta är när den kommer fram och blir synlig och rostar sönder.
Armering platta.JPG

Jag ville ha en platta som gick utanför dörren för att kunna lätt ställa av en pall på den och sedan köra in pallen med palltruck utan att behöva köra in i karm/dörr med lastaren. Har säker glömt något viktigt men nu är jag för trött för att komma på det.
Senast redigerad av molnia sön 21 jul 2013, 23:11, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

åberg  
#126681 Funkar det bra att sätta armeringsjärn med presspassning i sten? Tänkte på om det är risk att spräcker... Har stenen samma temperatur-utvidgning som armeringsjärnet är det säkert inga problem. Det är väl det som gör att armering och betong funkar så bra ihop, de ändrar storlek lika mycket när temperaturen ändras. Inte för att jag vet nåt, jag jobbar med elektronik :smile:

Snygg och tydlig skiss förresten.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#126692 Jag har inte gjort presspassningen någon annan stans än hemma i sten, för har inte gjutit mot sten på jobbet. Men hemma funkade det bra, stenarna var ju omkring 30-40cm breda 80-120cm långa och säkert omkring 40-50cm djupa. Så jag spräckte inte någon av stenarna där. kan tänka mig att om stenarna är mycket mindre så kan det kanske hända.
Att göra såhära kallas; att sätta "stick" som det heter när man sätter korta armeringsjärn in i befintlig byggnad ca 15cm in i bef. och ca 20cm uttanför som den nya gjutningen biter tag i. Ju längre den sticker ut desto mer har ju den nya betongen att bita i men det blir så svajigt och slå in ett järn som är längre än halvmeter om det inte är riktigt grova järn. kraften vill inte driva in järnet i bef betong eller sten.
Du har ju en poäng med temperatur-utvidgningen; om det är en sten har annan temperatur-utvidgning än vad armeringsjärnet har. Det har jag inte tänkt på innan men jag har inte sett någon av stenarna har spruckit och nu är det snart 4år sedan arbetet gjordes.
Som du säger så är betong och järn mkt bra tillsammans ur temperatur-utvidgning synpungt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).