Avverkning (slutavverkning)

Vilket bh mått gran

12 inlägg 6730 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket bh mått gran

Draken  
#123229 Hej!!

Undrar vad för mått som man räknar som mest kostnateffektivt alltså när tiden för slutavverkning é aktuell..
Typ BH mått, 25-30 eller vad é bra. Någon gång måste det vara rätt tid, för sen växer de väl för sakta..



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vilket bh mått gran

MNskog  
#123232 Man bör komma ihåg att även om årsringen är smal på grövre träd så är tillväxten i volym p,g,a den stora diametern väl så hög som på klenare träd med breda årsringar.

Viktiga diametrar att tänka på är att min-diameter för timmer flyttar längre och längre upp och att avsmalningen minskar. Det ger högre timmerandel. Tänk även på om det är vissa gränsdiametrar för specialsortiment som trädet är på väg att växa in i. Även det omvända att trädet är på väg att överstiga 60cm i rot och då bli klassat som övergrovt och hamna i bränsleved.

Användarvisningsbild

Re: Vilket bh mått gran

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123316 För grova granar finns även sortimentet Vänerblock, men jag tror att detta specialsortiment bara finns inom ett begränsat geografiskt område.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vilket bh mått gran

Bengt.Svensson  
#123332 Vad som är övergrovt beror på vilket sågverk som köper. Södra har 70 cm som max-diameter, men har man ett bestånd med mycket grovt kan man lägga det för sig och kan då skicka upp till 75 cm.

Avatar Fallback

Re: Vilket bh mått gran

Draken  
#126329 Så det é så att även om toppen planat ut så ökar ändå volymen i trädet lika mycket? Det känns ju som att tillväxten minskar men så e kanske inte fallet.. Jag har ett halvt haktar med 40 cm i bh å sen precis intill ca lika mycket med stammar på kring 25 cm i bh. Ökar volymen på de "gamla" ändå så é det kanske bättre att vänta å hugga allt samtidigt då det inte handlar om så stor areal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket bh mått gran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126372 Vänta till vadå? Tycker det låter som att hela beståndet är timmerskog. Då träden blir äldre minskar volym tillväxten, till slut är den ca 1% per år. Många tycker det är för låg avkastning på det bundna kapitalet och avverkar därför betydligt tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Vilket bh mått gran

Mäki  
#126374
Draken skrev:Så det é så att även om toppen planat ut så ökar ändå volymen i trädet lika mycket? Det känns ju som att tillväxten minskar men så e kanske inte fallet.. Jag har ett halvt haktar med 40 cm i bh å sen precis intill ca lika mycket med stammar på kring 25 cm i bh. Ökar volymen på de "gamla" ändå så é det kanske bättre att vänta å hugga allt samtidigt då det inte handlar om så stor areal.


Här är det många andra saker än bara grovleken som spelar roll.
Vilken ålder har dom båda bestånden?
Finns det röta i beståndet?
Har dom grövre granarna börjat torka/slutat växa eller är det fina toppar på dom?
Hur bördig är marken?
Vad är timmer priset för tillfället?
Hur stort är det egna behovet av pengar vid det aktuella tillfället?
Som du ser är det inte så glasklart när det är dags att avverka.

Avatar Fallback

Re: Vilket bh mått gran

MNskog  
#126376
Draken skrev:Så det é så att även om toppen planat ut så ökar ändå volymen i trädet lika mycket? Det känns ju som att tillväxten minskar men så e kanske inte fallet.. Jag har ett halvt haktar med 40 cm i bh å sen precis intill ca lika mycket med stammar på kring 25 cm i bh. Ökar volymen på de "gamla" ändå så é det kanske bättre att vänta å hugga allt samtidigt då det inte handlar om så stor areal.


Den reella volymtillväxten i m3sk kan vara väl så hög i ett äldre bestånd men låg om man räknar procent på den stående volymen.
Sen ger en låg tillväxtprocent en låg ränta på det bundna kapitalet om man väljer att räkna på det viset.
Något man bör tänka på om man vill överhålla ett gran bestånd är att verkligen kolla om det har börjat bli angripet av rotröta. Speciellt om man gallrat det med hjälp av tunga maskiner på otjälad mark.
En annan sak som är tänkvärt är risken för stormfällning om du har ett fint bestånd med högt virkesförråd. Erfarenheterna visar att minst en storm typ "Gudrun" kommer att drabba en under ett bestånds omloppstid.

Användarvisningsbild

Re: Vilket bh mått gran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126389 De två senaste inläggen ger en bra bild av vad man bör tänka på för grov granskog.

För mig egen del så väljer jag att inte hålla några stora bestånd av grov granskog. Tall däremot är betydligt mer stormfast och drabbas inte av röta så den kan hanteras på annat sätt.

Avatar Fallback

Re: Vilket bh mått gran

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126401
MNskog skrev:
Draken skrev:Så det é så att även om toppen planat ut så ökar ändå volymen i trädet lika mycket? Det känns ju som att tillväxten minskar men så e kanske inte fallet.. Jag har ett halvt haktar med 40 cm i bh å sen precis intill ca lika mycket med stammar på kring 25 cm i bh. Ökar volymen på de "gamla" ändå så é det kanske bättre att vänta å hugga allt samtidigt då det inte handlar om så stor areal.


Den reella volymtillväxten i m3sk kan vara väl så hög i ett äldre bestånd men låg om man räknar procent på den stående volymen.
Sen ger en låg tillväxtprocent en låg ränta på det bundna kapitalet om man väljer att räkna på det viset.
Något man bör tänka på om man vill överhålla ett gran bestånd är att verkligen kolla om det har börjat bli angripet av rotröta. Speciellt om man gallrat det med hjälp av tunga maskiner på otjälad mark.
En annan sak som är tänkvärt är risken för stormfällning om du har ett fint bestånd med högt virkesförråd. Erfarenheterna visar att minst en storm typ "Gudrun" kommer att drabba en under ett bestånds omloppstid.



Bra sagt! gran är det stora problemet sjukan avgör, tall kan man överhålla tycker jag.
Sen är två % på 1000 liter mer än två % på 500 liter. Grova träd producerar mer än man tror.
De man ser nu på timmerbilarna är bara gallrings virke. Många väntar inte ut skogen. Grova träd växer mer än man tror! Ekonomin kan bara bli bättre om man kan vänta



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Vilket bh mått gran

Draken  
#126556 Det grövre beståndet är gröna å fina så de har ju inte torkat ut, därimot så känns det inte som det växer så mycket hela eftersom "toppskotten" har é några cm, de har planat ut. Men de é säkert kring 30 meter, jag bor i norra skåne så vi har fin mark till gran.
Finns ingen synlig röta å det é gallrat manuellt så det ser ok ut.

Det jag tänker på med det klenare beståndet é att det é riktigt fina toppar där så de växer ju bra än. Därför funderar jag på att vänta. Men vill väl ta allt samtidigt så att inte de står själva å blåser ner för minsta lilla sedan. Det blir riktigt fritt om jag bara skulle ta det grova beständet då det é en del åker runt om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket bh mått gran

MNskog  
#126655
Draken skrev:Det grövre beståndet är gröna å fina så de har ju inte torkat ut, därimot så känns det inte som det växer så mycket hela eftersom "toppskotten" har é några cm, de har planat ut. Men de é säkert kring 30 meter, jag bor i norra skåne så vi har fin mark till gran.
Finns ingen synlig röta å det é gallrat manuellt så det ser ok ut.

Det jag tänker på med det klenare beståndet é att det é riktigt fina toppar där så de växer ju bra än. Därför funderar jag på att vänta. Men vill väl ta allt samtidigt så att inte de står själva å blåser ner för minsta lilla sedan. Det blir riktigt fritt om jag bara skulle ta det grova beständet då det é en del åker runt om.


Höjdtillväxten avstannar mycket tidigare i trädens ålder än diametertillväxten.

Att tänka på angränsande bestånd och förändringar av vindförhållande tycker jag låter klokt. 30 m granarna har ju stått i dessa vindar och har naturligtvis rotsystem för det. Det är när man öppnar upp så vinden tar sig in i granbestånd som varit skyddade som vindfällena kommer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).