fre 10 jun 2011, 21:10#131170
Det första jag skulle kollat är att pumpen verkligen får någon olja innan jag hade funderat på att byta den. Ta loss sugledningen vid pumpen, håll den i en spann, trycksätt tanken FÖRSIKTIGT (en trasa i påfyllningshålet och "dutta" i luft i tanken med en blåspistol) Är sugledningen fri bör det komma rikligt ur den vid detta test. Ev. läckage i sugledningen kan man hitta på samma sätt, men då med ledningen ansluten till pumpen. Kolla oljan efter avslutat test.
Test två är att ta loss tryckledningen, hålla den i en spann el. dyl. och provstarta. Kommer det olja (rikligt) så suger iaf pumpen olja som den ska. Den kan dock fortfarande vara kass, ingen förmåga att komma upp i tryck.
Kolla oljan efter avslutat test.
Test tre kan vara farligt. Man blockerar tryckledningen med en tryckbegränsningsventil och en manometer ansluten. Anslut utloppet (returen) på tryckbegränsaren till tank (genom oljepåfyllningslocket) med en slang och se till att den inte hoppar ur tanken. Ställ tryckbegränsaren på noll (utskruvad). Starta och skruva försiktigt upp trycket på begränsaren till maxtryck. Når man maxtryck och det fortfarande flödar olja till tanken så är pumpen ok. Kör endast några sekunder på maxtryck! Använd endast friska hydraulkopplingar och tänk på att läckage av trycksatt olja kan gå genom huden - ta inte i ledningar eller kopplingar under tryck!
Ovanstående beskrivning gör att jag lurar på om det är ett ventilfel. Men först måste man ju veta att oljan flödar som det är tänkt.
Assumption is the mother of all fuck ups...