Motorsåg och handhållet

Svårstartad Hva 165 R

23 inlägg 15344 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svårstartad Hva 165 R

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126213 Hej!
så har man då snavat över en gammal röjsåg som jag ev. tänkte ha till grästrimmning i sommar. det är en husqvarna 165R som går bra när man väl får i gång den. den startar på en gång om man ger den en sup, men utan den så kan man dra till dödagar. stänger man av den och startar den igen så är det inga problem, men får den ligga en liten stund så är det kört. Så någon som har lite felsökningstipps? vanlig rengöring har jag redan gjort utan resultat.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svårstartad Hva 165 R

361  
#126217 Kolla så det inte är repor på kolv/cyl som med enkelhet kan kollas vid demontering av ljuddämpare, annars kan paxboxar vara torra och göra maskinen otät ..

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Hva 165 R

totte  
#126228 Troligare gamla hårda membran i förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Hva 165 R

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126236 Hårda förgasarmembran var ju ett bra tipps! som i vartfall låter som ett troligt fel om jag nu som ammatör försöker att tänka logiskt :lol: Undrar vilka delar som fortfarande går att få tag på till en så gammal såg? är det svårt att byta membranen om dom nu fortfarande går att få tag på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Hva 165 R

viktor meck  
#126267 nej, det är inte svårt. dom sitter i förgasaren. det är dom där "gummipackningarna" som är membranen. dom får inte vara sladdriga eller för styva, inte heller skrynkliga. det kan ochså vara att bränsleslangen har sprickor (ofta vid genomförningen i tanken. du kan och så försöka med att justera L-skruven på förgasaren och se om det ger något resultat. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Hva 165 R

Phantom  
#126273 Membran finns att få tag på. Fixade iordning en likadan röjsåg förra sommaren :)
Likaså vevaxeltätning finns, tror att det är någon form av standard dimension för HVA. Jag köpte genom min ÅF.
Byt även bränslefilter och bensinslang som kan vara igensatta.
För att testa cylinder så kan du hälla i lite olja i tändstifthålet och sedan starta. Oljan tätar då ev dålig ring och små repor och du får kompet som kan behövas för att starta.
Jag tippar på membranen eller något med bränslet som gör den svårstartad.
Vid förgasarjustering kan du utgå ifrån L - 1 varv ut, H - 1 varv ut. Det ska den starta på om allt är som det ska, sen finjusterar du med varm motor.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Hva 165 R

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126275 Bränslenålen är nog inte tät.... alt feljusterad

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Hva 165 R

ulfgustav  
#126277 Hej
Har ett annat lite speciellt problem.
Har en gammal Husqvarna 65 röjsåg, där vinkelväxeln gett upp.
Sågen startar och går som en gud, perfekt då man skall köra trimmer i många timmar , men som sagt jag behöver en vinkelväxel, alternativt en hel såg där t.ex motorn gett upp
Ser fram emot svar

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Hva 165 R

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126301 Tackar för många bra tipps :-bd jag återkommer med resultat och nästan helt säkert fler frågor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Hva 165 R

anersimyra  
#139129
mixter1 skrev:Hej!
så har man då snavat över en gammal röjsåg som jag ev. tänkte ha till grästrimmning i sommar. det är en husqvarna 165R som går bra när man väl får i gång den. den startar på en gång om man ger den en sup, men utan den så kan man dra till dödagar. stänger man av den och startar den igen så är det inga problem, men får den ligga en liten stund så är det kört. Så någon som har lite felsökningstipps? vanlig rengöring har jag redan gjort utan resultat.


Du startar väl på halvgas förutom schoke?.Själv startade jag upp en 162 SG som stått i MÅNGA år,jag la membranen i aspensoppa över natten vilket gjorde dom mjuka och fina.
Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Svårstartad Hva 165 R

Skogsmästarn  
#337322 Hej! Min 165r pajade i gasreglaget idag, en liten löprulle i mässing lossade och går inte att fästa, den trycker gasspjället på förgasaren :cry: hoppas den går att få tag på....
Har även börjar stänka bensin ur slagen vid inlopp tanken, vad är fel?

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Hva 165 R

weldion  
#337326
Skogsmästarn skrev:Hej! Min 165r pajade i gasreglaget idag, en liten löprulle i mässing lossade och går inte att fästa, den trycker gasspjället på förgasaren :cry: hoppas den går att få tag på....
Har även börjar stänka bensin ur slagen vid inlopp tanken, vad är fel?


Går den inte att limma fast? Annars så kan du säkert få någon att svarva en med lite andra mått och kanske en annan fastsättning?
Bränsleslangen har börjat bli dålig? På min 140r så blev bränsleslangen som tuggummi så det var bara att byta ut.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Hva 165 R

totaya79  
#337396 Hej. Hoppas du får ordning på sågen för maken till överjävlig" trimmersåg" det är. Har tre st själv en för gräs en med klinga och er reservdels donator. Om gräset är knähögt är det inga problem att köra med 25 cm tråd ute, på varje sida. Man kan ligga och pumpa med gasen och den orkar, inget behov av tokvarva. V har en 254 rx på jobbbet och det är som att jämföra en 125:a mot en 500, som natt och dag. Tycker den är soppasnål, kan ju även ha extra stor tank, en tank räcker länge. :smile: Någon som vet ccm/hk på den? Lycka till. (Ang din såg skulle jag titta misstänksamt mot förgasare/soppatillförsel, som övriga redan tipsat om.)

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Hva 165 R

Jawnax  
#399596 Tar upp tråden igen då jag har en 165R, väldigt enkelt att starta den kall, inga problem vid körning.. Först då man stänger av den, då är den omöjlig att starta igen. Justerade förgasaren efter L-1 och H-1 varv, justerade tomgången vid varm motor, men hopplös att få den att starta sedan förrän vid avsvalnad motor. Stänker lite bränsle vid 1/2gas från spjället då man provar utan luftfilter, en annan bidragande orsak kan dock vara att jag måste stänga av den med att dra på choken lite då brytaren är ur funktion?!

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad Hva 165 R

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#399597 Hur är kablarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).