Bioenergi

Hur förvara veden?

18 inlägg 16802 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur förvara veden?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126085
loppan skrev:Jag har dock märkt att det är stor skillnad på hur torr ved är som sågats i februari i jämförelse med aprill.


Menar du "sågats" som bara fällts eller tänker du kapad och klyvd också?

Användarvisningsbild

Re: Hur förvara veden?

loppan  
#126169 Jag menar att om man kapar o kyver en vedhög som fällts under vintern den 15 februari och genast lägger in den under tak för torkning.
Om man sedan gör om denna procedur den 15 aprill,åtetrigen vinteravverkat virke och lägger den brevid den andra högen.
Jämför man dessa två högar omkring den 1a oktober så ser man att det som liggat i tork under februari och mars är torrare.

Avatar Fallback

Re: Hur förvara veden?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126251 jag funderade på de för ett par år sen, och den lättaste lösningen i jag kom på var att ställa två pallar mot varandra i mitten av högen, så att pallarna låser emot varandra, och luften kan blåsa rätt igenom. Sen vet jag inte hur mycket de gör... men de var ett lätt sätt att få cirkulation på luften under högen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).