Bioenergi

Tallolja ger biodiesel

31 inlägg 16343 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tallolja ger biodiesel

kneedrag  

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

farmerhole  
#124934 Vi kanske blir självförsörjande på bränsle i svergie!? =) Etanolfabriker och nu det här... Hoppas hoppas....

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

norrskog  
#125663 Det är bara till att börja plantera nu gott folk.

http://evolution.preem.se/

Tänk om man skulle kunna genmanipulera tallen med salix och på så sätt få ett snabbväxande träd med massor med olja i sig. Tänk salix lika hög och grov som en tall på tio år :lol:

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

betula  
#125690 Hur fungerar denna biodiesel kalla årstider? Någon som har en aning?

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

kneedrag  
#126091
betula skrev:Hur fungerar denna biodiesel kalla årstider? Någon som har en aning?



Vad jag läst till mig så ska preem evolotion diesel vara lika bra som vanlig diesel. Så inga problem med andra ord

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

norrskog  
#126099 Men är det ren tallolja eller är det nått dom blandar in i den vanliga dieseln. Jag har hört att det ska vara 17 % tallolja på sommaren och 8 % på vintern för att den inte ska tappa i kraft.

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

skogsflane  
#127578 Jag har hört att denna diesel har negativ inverkan på gummikopplingar och slangar, stämmer detta? Annars en förträfflig grej.

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

kneedrag  
#127579 Behöver jag ändra mina servicerutiner om jag byter till Evolution?
Nej. Evolution Diesel kan användas i alla dieselfordon, gamla som nya, och blandas med all annan diesel. Eftersom den är en standarddiesel gäller alla motorgarantier, precis som vanligt. Evolution Diesel uppfyller den dieselspecifikation som alla motorfordonstillverkare godkänner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127626 När Kjell Olov Feldt var finansminister, importerades stora mängder tallolja från Sovjetunionen.
Men den klåfingriga jä...n kunde ju inte se att miljön fick en fördel.
På den tiden användes den till uppvärmning främst inom industrin.

Ps det samma kille var det som drog i gång bensinransoneringen.
Och devalvera kronan med 45%.

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

Gubben  
#127630 Jag tycker all diesel med raps inblandning är värdelös. Dels tar min maskin mycket mer diesel per tim än med vanlig blank diesel. Dessutom får jag tillbaka mindre pengar per liter på jord o skogs skatteåterbetalningen med raps inblandning i dieseln. Jag har i vinter gjort egna tester av detta. Skillnaden är mellan 3-3,5 l/tim. Sen funkar inte diesel kaminen i kojan som den ska heller med raps inblandning( Sotar fruktansvärt). Jag funderar om biodiesel med raps inblandning är nå att ha? Nä nog blir det att försöka köra på blank diesel så länge det bara går.

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

leifa.k  
#128109 Som Preem skrev om deras nya diesel, samma på molykelär nivå? Det kan väl ändå inte stämma eftersom det är inblandat annat ämne i bränslet? Vore det samma så skulle det väl inte vara någon skillnad på bränslet vid lägre utetemperaturer? Bara det får en att vara försiktig tycker jag. Glöm inte när miljödiseln kom, hur många pumpar som havererade.

Användarvisningsbild

Re: Tallolja ger biodiesel

221  
#128114 Kom att tänka på en grej. vi har provat köra raps dieseln nu i ett par månader, men nu börjar värmaren krångla och bytte allt innan vintern. bara en tanke jag fick om att de kunde bero på de här MEN jag vet inte.. har nån råkat ut för haverier pga av raps dieseln??

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

Gubben  
#129115 Jo nog finns problem med RME ex koj kaminen funkar dåligt, dieselvärmare i bilar krånglar (ebersprakare ha! eller hurenu stavas). Har inte haft några problem med maskin värmaren (Webasto). Har fått byta betydligt oftare diesel filter.

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

RasmusL  
#130411 Problemet med biodiesel produktion i Sverige är just RME(Rapeseed Methyl Ester), inte annan FAME (Fatty Acid Methyl Ester). Annan biodiesel skulle fungera bättre under vintern, men detta skulle kunna härskna snabbare, då de oljor som är bättre för kallt klimat är omättade fetter, de har ju en annan molekyluppsättning. Jag är inte helt säker på vilka oljor det är, men ett exempel som de forskas mycket om är alger, speciellt microalger. Eftersom man odlar dessa i vatten så behöver man inte ta upp åkermarker för matgrödor, utan man kan ha de inne i städer om man så vill, går även att ha dem i normala vatten drag, men detta måste godkännas av miljömyndigheter osv, de kan ha lika påverkan på marina miljön som tex vindkraftverk har på land miljön.

En annan sak som de flesta inte vet är att flampunkten är oftast annorlunda, därför behövs en liten modifiering av motorn för att de ska fungera utmärkt. Isåfall så får man bara en effekt förlust på ca 10% (jämfört med etanol som just nu ligger på ca 30%, som även skulle kunna sänkas till 15% förlust.)

En annan sak är att skapa större produktions företag av biodiesel som kan gå ihop med bilförsäljarna och ge en garanti till köparna, även garanti efter modifikationer av motorerna. Det är inte mycket som behövs, men de kom med en dålig start just pga av att det endast fanns RME på marknaden och många har haft problem med detta i Sverige.

Lite läsning om man är lite intresserad:
-Svenska:
Först kallt väder Optimerad Algae-Derived Biobränsle

-Engelska:
Biodiesel Beats the Cold
Diesel & Biodiesel Vehicles in Cold Weather: 3 Things to Be Aware of

Från:Gerhard Knothe, Fuel processing Technology, “Dependance of biodiesel fuel properties on the structure of fatty acid alkyl esters”, National Center for agricultural Utilization Research, 2005, doi: 10.1016/j.fuproc.2004.11.002

"Saturated fatty compounds have significantly higher melting points than unsaturated fatty compounds and in a mixture they crystallize at higher temperature than the unsaturates. Thus biodiesel fuels derived from fats or oils with significant amounts of saturated fatty compounds will display higher cloudpoints and pourpoints."

där cloudpoint är temperaturen då bränslet börjar klumpa sig och kan stoppa igen insprutningsystemet etc och pourpoint är punkten då bränslets förmåga att röra sig som en vätska ändras.
RME har cloudpoint/pourpoint på ca 10/14 C grader.


Är inte säker på att dessa länkar fungerar för alla, men det går att få tag i om man vill, svenska universitet har tillgång tex.
Avancerad läsning om man är väldigt intresserad:
Biodiesel from oilgae, biofixation of carbon dioxide by microalgae: A solution to pollution problems
Preparation and characterization of bio-diesels from various bio-oils

Avatar Fallback

Re: Tallolja ger biodiesel

jd6630  
#134711 rme, rapsolja i dieseln, mmm, ja man blir ju mjuk o len om händerna de e väl största fördelen
men som drivmedel???
algblommning i tanken igensatta filter insprutnings pumpar som kleggar igen commonrail insprutning som hörs som ett maskin gevär
nä får väl åka te findland o ta hem ett par dunkar diesel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).